Film: BMW E30 iM m20 sugis. Nu bänkad...
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Film: BMW E30 iM m20 sugis. Nu bänkad...
Hej. Syftet med denna tråd är att visa idiotin i sugtrim Nu är jag väldigt kluven i frågan om det blir mer sugtrim nästa år eller en härlig turbomaskin..
Resultatet blev 188,5 hk / 244,5 nm på hjulen. Min värdelösa kam stoppade en hel del med andra ord... annars blev faktiskt kurvan riktigt trevlig..
Film: http://www.youtube.com/watch?v=d-S3AmiMI1s
Här ser ni första pullet kontra sista efter lite justeringar...
Första: Gul och Lila
Sista: Grön och Blå
#Motor:
*Strokad till närmare 2.8l.
*Haltech E6X.
*3-kanals tändsteg, Bosch.
*3st dubbelspolar, Sagem.
*8mm Tändkablar.
*Blocket toppdeckat 1mm.
*Dieseloljepump.
*M51 Dieselvev.
*320 Stakar.
*Komphöjd till ca 11,5.
*Smidda Venolia högkompskolvar.
*280gr Kam.
*Toppen är portad, planad, mira frästa ventilsäten modell race, nya styrningar.
*Nuke ställbart kamdrev.
*535 Spridare.
*Ställbar Linjär BTR.
*Rostfritt extractorgrenrör.
*Walbro 255l/h.
*Spal elfläkt.
*EMPI oljekyl.
*Stort K&N filter i fronten.
*Balanserat och lättat svänghjul.
*4-puckad sinterlamell.
#Växellåda:
*325 (260).
*Shortshift, K-Sport (ställbar).
*Bussningar från Specialsvarv.se.
#Avgassystem:
*3" enkelt rör hela vägen bak.
*Sportkat.
*Fullflödes ljuddämpare i slutet.
Resultatet blev 188,5 hk / 244,5 nm på hjulen. Min värdelösa kam stoppade en hel del med andra ord... annars blev faktiskt kurvan riktigt trevlig..
Film: http://www.youtube.com/watch?v=d-S3AmiMI1s
Här ser ni första pullet kontra sista efter lite justeringar...
Första: Gul och Lila
Sista: Grön och Blå
#Motor:
*Strokad till närmare 2.8l.
*Haltech E6X.
*3-kanals tändsteg, Bosch.
*3st dubbelspolar, Sagem.
*8mm Tändkablar.
*Blocket toppdeckat 1mm.
*Dieseloljepump.
*M51 Dieselvev.
*320 Stakar.
*Komphöjd till ca 11,5.
*Smidda Venolia högkompskolvar.
*280gr Kam.
*Toppen är portad, planad, mira frästa ventilsäten modell race, nya styrningar.
*Nuke ställbart kamdrev.
*535 Spridare.
*Ställbar Linjär BTR.
*Rostfritt extractorgrenrör.
*Walbro 255l/h.
*Spal elfläkt.
*EMPI oljekyl.
*Stort K&N filter i fronten.
*Balanserat och lättat svänghjul.
*4-puckad sinterlamell.
#Växellåda:
*325 (260).
*Shortshift, K-Sport (ställbar).
*Bussningar från Specialsvarv.se.
#Avgassystem:
*3" enkelt rör hela vägen bak.
*Sportkat.
*Fullflödes ljuddämpare i slutet.
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Är insuget helt standard?
Du borde kolla så du inte börjar få vakum där när du börjar gå upp mot 5-6 tusen varv, kontentan är att man bör skaffa ett större spjäll för att få mer effekt.
Kul bygge tycker jag, snickrar själv på en 2.8 sugis, får bli detaljer senare i höst/vinter när den börjar bli klar.
Du borde kolla så du inte börjar få vakum där när du börjar gå upp mot 5-6 tusen varv, kontentan är att man bör skaffa ett större spjäll för att få mer effekt.
Kul bygge tycker jag, snickrar själv på en 2.8 sugis, får bli detaljer senare i höst/vinter när den börjar bli klar.
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Trevligt att ses förut. Jag tycker det är en fin effekt för att vara sugmotor. Man får ju inte glömma att det är en ökning på ungefär 45hk i motoreffekt vilket iallafall jag tycker är fränt.
Ska jag flytta till projekt, kanske var där den skulle va?
Mvh
Ska jag flytta till projekt, kanske var där den skulle va?
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Mattias: nej precis, 280gr säger inte ett skvätt...det är en orginalkam från m20b25 som är omslipad till 280gr. mer siffror på den har jag inte. lite jobbigt att ställa in den då.. Insuget är orginal till lika så spjället.
pelko: Du som stod med mig och Behnam? =) jo visst är det lite roligt men det finns mer att hämta =) Flytta tråden behövs ej, kommer inte hända så mycket med bilen förrens i vinter..ville bara visa lite film..
Blir det mer sugtrim kommer jag kasta i annan kam, runt 300gr hårdare ventilfjädrar och andra vippor, möjligen nytt spjäll och ett fint plenum. får se om jag vågar höja varvstoppet lite med.. fan va sugen jag blev på sugtrim nu
pelko: Du som stod med mig och Behnam? =) jo visst är det lite roligt men det finns mer att hämta =) Flytta tråden behövs ej, kommer inte hända så mycket med bilen förrens i vinter..ville bara visa lite film..
Blir det mer sugtrim kommer jag kasta i annan kam, runt 300gr hårdare ventilfjädrar och andra vippor, möjligen nytt spjäll och ett fint plenum. får se om jag vågar höja varvstoppet lite med.. fan va sugen jag blev på sugtrim nu
-
- Posts: 1342
- Joined: 23 Nov 2005, 13:45
- Location: Gävle
- Contact:
Stämmer, hade röd tröja på mig.
Vad har du för utväxling i diffen nu?
Mvh
Vad har du för utväxling i diffen nu?
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Med tanke på var peaken ligger tror jag inte kammen är rätt justerad. Vad har du ställt in den på i TDC?
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
En kompis hade en std 325 med 4.10 i och ska man inte köra motorväg är det svinkul. Hinka på en sådan på din så lär den kännas 1000x rappare och roligare
Mvh
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
en 4.10 hade inte vart fel vart hittar man en sån? fanns dom på E30?
Last edited by maxisch on 20 Aug 2009, 17:32, edited 1 time in total.
Jag har en obromsad 4.10 (1% chans att det är 4.27) som du kan få
Mötte dig vid San Remo nyss också
Mvh
Mötte dig vid San Remo nyss också
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Om du inte ens mätt in kammen så förstår jag att kurvan ser ut så.
Det är så lätt att testa olika inställningar på M20 så ni skulle testat backa den en del så hade det nog sett bättre ut.
Det är så lätt att testa olika inställningar på M20 så ni skulle testat backa den en del så hade det nog sett bättre ut.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090