Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Keepan

Post by Keepan »

Dagen till ära får ni även en "mini-update" att bita i.

Var ut till garaget och vålda mig lite på stabiliseringsstaget för att få mer vinkel på växellådan under lyftet.

Staget är det som sitter strax bakom det blå repet
Image

Image
Och går givetvis ut på båda sidorna av hjulupphängningen.
Image
Och inte är det speciellt kul att ta bort när skruvarna är rostiga. Låter bilden säga sitt, ligga där nere med verktygen över sig och ta i för kung och fosterland. Blev rätt varmt i min lilla kondom-overall.
Image

Avslutade också med uppstädning av golvet så man får in släpet direkt imorgon med motorn på och så kan vi hitta en plats att lasta av gullet med lite tur.

Har även åkt runt lite idag på dan i Jordbro industriområde och letat frakt-/europapall till motorn. Var inte lätt men hitta tillslut en gammal pall. Fick iallafall skåda insane corvetten, var en kul jakt vi hade efter den med polaren :)

Imorgon bär det av och köpa motorn om allt går bra!
Blir med största sannolikhet en ny update då!
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan

Post by Keepan »

Som ni märkte var det tomt här igår kväll = ingen motor blev hämtad. Säljaren hade strulat till det med mobilen först som var död och sedan hade han inte hämtat garagenyckeln av sin polare som motorn i sin tur står hos :/

Ikväll blir det ett nytt försök och jag hoppas han skäms lite efter gårdagen så det ska gå bättre idag. Återkommer väll med update.

Imorgon verkar det bli Action Meet för mig och meckpolaren. Vill spana lite drifting och kolla på annat kul :)

På vägen hem ska jag köpa en 325 e30 lamelldiff och en 535 e28 växellåda för ett bra pris, återkommer med detaljer senare :)
Keepan

Post by Keepan »

Damer och Herrar, låt mig presentera hjärtat i min blivande skrotomobil:

Den livslevande (nåja) S38B36an från M5 E34an!
Image
(sorry för dassiga bilder, das kamera is scheisse som en tysk kunde sagt)
Image

Image

Image

Efter att äntligen fått tag i säljaren så blev det affär. Allt har gått smärtfritt och nu står den alltså i garaget. Det blev en riktigt lättnad i hela kroppen när plånboken blev lättad med några kg 500-hundringar :)

15 000:- fick jag ge för han och den är komplett med "rasslig växellåda", lmm, härva, en drös boxar och även en m5 diff fick jag med. Hittills verkar den ok men ska komp-testas så småning om. Kommer få sig en uppfräshning på alla aspekter. Saknas dock grenrör och "vattenrör" precis ovanför grenet. Har ni eller ser ni något av dem delarna så skriv till mig! :)

Imorgon bär det av till Action Meet för att sedan köpa ny växellåda och diff på vägen hem som sagt. Söndag ska det fortsättas med urlyft av M20n och avlyftning för S38an. Tisdag kväll flyger jag iväg och ska möta upp päronen i Finland så hoppas få ut/av motorerna innan dess och lämna tillbaka motorlyften. Blir mycket update med andra ord!

Halelulija, da beast is in da house :)
funten

Post by funten »

nice.....
BMW E30 325 Turbo - Såld
BMW E36 325 Turbo - Såld
VW Passat Variant 1.8T - Brukis
DBR Nitro 2009 cross - Säljes
Yamaha R6
Keepan

Post by Keepan »

Vart två st hårda men roliga dagar detta.

Igår, lördag, var jag nere på Mantorp Park och kollade in Action Meet. Mitt första evenemang jag besökte och måste säga att det var grymt kul trots att man inte fick köra nåt :P
Sikket jäkla ljud från alla galna maskiner. Grattis till alla er som fått ihop era åk, sjukt drag har ni lyckats med också!

Två bilder över RS-banan och dragen, orka inte ta fler. Det gör alla andra så mycket bättre :)
Image

Image
Ikväll då var jag duktig och lyckades inte bara få hit en meckare utan två och tillsammans våldförde vi oss på kaross, motor, låda och lite allt möjligt :)
Image
Är lite övertydlig och repeterar mig bara för att ni ska slippa skrolla tillbaka så detta var alltså det jag handla på vägen hem från Mantorp igår. En lamelldiffad e30 325 diff och en e28 353 låda för 2000:-
Känns nästan som man råna honom :)
Image
Han gled sakta ut, fick stå i den där vinkeln länge för att få med växelspaken. Till er som ska göra detta, skruva av växelspaken. Lådan är lugn men spaken är fanimej ett irritationsmoment! Mina mekaniker börjar bli som The Stig, man ser bara deras ryggar, armar och grejjer hela tiden :)
Image
Ungefär 1 timmes jobb till tog det sedan sista uppdateringen sen låg den besegrad på sin lilla babyvagn
Image

Image
Tomt var det här
Image
Ett smärre bombnedslag, ska försöka städa upp så mycket att jag får in en bil på andra sidan igen tills tisdagen då jag åker bort.
Image
Bilen flörtar lite innan den fick en port framför nyllet igen :)
Image

Känner mig jäkligt nöjd med allt just nu. Borde inte va många timmar innan garaget är under kontroll igen och jag har fått tag i en jäkla massa billiga och bra delar. Har i stort sett hela motorn och drivlinan klar nu. Bara börja vårda dem och få lite ordning.

De var allt för nu!
Keepan

Post by Keepan »

Har gått närmare 2 veckor sen sist nu (jäklar vad tiden flyger) och har vart ute och semstrat och hunnit va lite sjuk också men idag var jag ute och fick hjälp av farsan att rensa ut garaget lite. Var ju ett jäkla släp där inne om ni kikar på tidigare updaten.

Blev inte helt klara trots att vi flytta runt motorerna i 4 timmar så blev det inte bra. Ska fortsätta imorgon om man fortfarande lever då ;)

Lite tråkbilder iaf, motorn av alltså och släpet ut med lite vinterdäck o annat tjaffs med!
Image
M20B25an fick stå kvar på sin kärra framför bilen så man kan dra ut den när man ska mecka där. Verkar som den är till salu :P
Image
Ursäkta att ni får se 500 bilder av min S38B36a men jag tror jag blivit lite kär :)
Image
Garaget när vi sluta idag då... Mycket action eller vad säger ni? Mest flyttat motorerna fram och tillbaka hela dan :)
Image
Keepan

Post by Keepan »

Idag så har jag köpt mig en begagnad biltema lyft för 1000 riksdaler. Skönt när man hitta en som ville bli av med en sådan i samma grannskap dessutom, knappt en km bort :)

Sen har vi med farsan lyckats få in S38an in bakom bilen så mycket att de får plats en annan bil till i garaget igen. Jobbigt att ta sig runt till andra sidan bilen nuförtiden.

Lyckades också besegra en krockad oljekylare, tog 1 minut att lossa så det var en skön seger för engångsskull :)
Image
Har börjat lossa på dem här framvagnsbalkarna eller vad dem kallas...
Image
...fastna dock på den här bulten som rostat fast så jag håller på att dra runt den. Ska köpa mig en brännare imorgon och se om han tycker om att ha de hett om öronen!
Image
Sedan måste jag lossa styrleden också som jag tänkt göra på det där stället. Precis innan den går ner till "styrstaget".
Image
Min vackra biltemalyft som jag ägna en timme åt att skruva loss hjulen och fästa dem på nytt då han som monterat satt bultarna åt fel håll vilket gjort att hjulen inte kunde svängas... Skönt och se att andra kan göra misstag med :)
Image
Garaget för närvarande då, lite städning till sen börjar det bli "beboeligt" igen!
Image

Även om jag inte är helt frisk nu måste jag säga att det är förbannat skönt och kul att kunna vara i garaget utan att må piss efter en timme!

Imorgon ska jag som sagt köpa gasolbrännare och åka till blästraren för att få lite priser. Blir troligtvis ny update imorgon igen :)
Keepan

Post by Keepan »

Idag har jag åkt runt lite, började med biltema och inhandlade detta lilla paket för 220:- så att bulten som jävlades igår skulle få stryk
Image

Sedan åkte jag till blästraren och fick reda på att dem normalt sett tar 8-10 000 för att blästra en bil och då tar dem inte alla delar. Mobilen fuckade upp mina bilder som jag tog tidigare så kunde inte visa vad för bil det var så ska dit igen nån dag denna vecka förmodligen. En bakvagn kostade iaf 3-500 så kommer lämna in en del prylar dit.

Sen var jag hos BMW i Segeltorp och tog lite priser på m3 bakskärmar osv. Det har spekulerats mycket över kostnaden på dessa m3 skärmar på nätet och det slutliga priset är 3500 kr/st inkl. moms.

Innerskärmarna var dock dyra så jag kommer göra egna innerskärmar till dessa. En bakplåt från BMW kostar runt 1500 kan jag också upplysa er om.

Lite pill i garaget har det också blivit idag.
För er som ska demontera vindrutetorkare gäller principen att man viker upp skyddet längst ned som syns på bilden, skruvar upp och drar bort skiten.
Image
För er som ska demontera handsfacket, don't do it! :)
Jäkla krångel att komma åt skruvarna som sitter på "baksidan" av handsfacket, fick ligga som spindelmannen nere på golvet.
Image
Längs den där kromade listen sitter handsfacket fast, kul placering.
Image
Sen börja jag rycka bort gummit bakom instrumentpanelen och fy fan att dem skruvat fast även det till någon nytta.
Image
Gav upp gummit och kablarna för att ge skruven som höll fast min framvagn en läxa. Och med lite värme och en farsa så gav den vika.
Image
Börjar slutligen bli tomt här framme också, skit att elen ska va så jobbig att ta bort bara.
Image
Man kan se en viss nyansskillnad på framvagnsbultarna va? :)
Inte svårt att se vem som jävlas.
Image
Idag har jag slutligen börjat tröttna på elen, man märker upp kabel efter kabel och drar dem hit och dit men ändå syns ingen ända på jobbet, känns som dem aldrig kommer ut :(
Image
Garaget vid dagens slut, en röra igen :/
Image
Ska egentligen vänta med att visa resultatet innan jag är klar med min teckning men kan informera om att jag också håller på med en skiss att visa för olika företag för att lättare kanske få sponsring och visa att man är seriös. Finns en del brister som ska åtgärdas, är ritat på frihand ifall nån undrar ;)
Till höger är den lilla listan på priser jag fick med från BMW
Image

Slutligen dagens quiz, vafan är detta för trumpeter som sitter innan hjulhusen fram? Sitter på båda sidor, nånslags bromskylning? Sorry för bilden, kameran fatta inte att den skulle ha blixt.
Image
Bmw*Alex

Post by Bmw*Alex »

sista bilden är signal hornet :)
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Keepan

Post by Keepan »

Bmw*Alex wrote:sista bilden är signal hornet :)
Då finns det alltså 2 på bägge sidor? Nice
just_mee84

Post by just_mee84 »

Den kommer bli riktigt fin den här. ska bli kul att följa tråden i framtiden :D
Alex sundberg
Tel: 0735640156
http://www.garaget.org/alex84
Keepan

Post by Keepan »

Blir en lite stressad update då jag ska iväg på bio snart men blev lite meck idag och rätt mycket gjort, mycket småskit som inte är värt att visa dock (dels också pga. photobucket-kontot börjar bli överbelastat :)).

Motorrummet när jag börja typ
Image
Ett stycke framvagn och gummimattorna som satt runt torpedväggen.
Image
Sen börjar jag känna att jag närmar mig kärnan till de där djävulska AC paketet som jag inte vet hur man ska lossa men kanske är det med hjälp av dessa muttrar? :)
Image

Lite kort vad jag pysslat med idag, fått ur ännu lite mer el ur motorrummet också. Fortsätter jag i denna takt borde det inte vara mycket mer snart man kan montera ur. Hejs!
BRUZZE

Post by BRUZZE »

köp min bil istället så slipper du bygga :D kan ta din motor i inbyte hehe
Keepan

Post by Keepan »

BRUZZE wrote:köp min bil istället så slipper du bygga :D kan ta din motor i inbyte hehe
Har kikat lite på din bil, dessvärre föddes man ju med nån störning så vill bara bygga själv :)

Men säger du att du vill ha min motor kan vi byta rakt av :)
Keepan

Post by Keepan »

Har idag kört ett litet kvällspass och har bland annat våldat mig på bromsservon med tillhörande bromsrör :)
Image
Lite motorrum i övrigt, det bruna på torpedväggen är inte rost utan rester av gummimattan
Image
Min klåpare till meckarpolare var och skruvade loss 3 av 4 skruvar idag på "värmepaketet" och undrade varför det inte släppte, testa ta bort den sista nästa gång ;)
Image
Paketet är helt loss på passagerarsidan nu men tror att den även sitter fast vid rattstången också plus att det är två rör längre ned som går genom torpedväggen som strätar emot.
Image
Plockat rent golvet lite ikväll också och samlat ihop mina finkänsliga verktyg :)
Image
Bilen och garaget i övrigt
Image
Och framifrån. Har mer eller mindre bestämt att främre balken ned till åker bort om ingen säger annorlunda, verkar inte göra något mer än att hålla upp kylaren. Om nån vet om den påverkar vridstyvheten så säg till, då drar jag ett stag mellan balkarna!
Image

Annars börjar det känna som att bördan att demontera skiten snart är över och att man äntligen kan börja tänka på finish, asfaltsmattor, underredsmassa, lack och alla andra underbara områden som tilltalar mig mer än demontering just nu :)

Förövrigt luktar garaget jäkligt mycket olja just nu, meckar med dörrarna öppna och ändå får man huvudvärk efter ett tag :(
Kan iofs vara jag som luktar jävligt mycket svett men måste börja göra nåt åt det.
Keepan

Post by Keepan »

Inte äns en dag som denna ska ni bli utan uppdatering, men blev en sen sådan.

Har hjälpt farsan med en del pyssel på framsidan men fick lite tid åt bilen ikväll och jävla vad jag känner mig nöjd över dagensprestationer!

Till att börja med smet jag iväg till Clas Ohlson och köpte en sådan här varmluftspistol för 150 riksdaler
Image
Med den i handen så börja jag skrapa lite i bakre skärmen och bara man värmer nån minut så kan man skrapa med vad som helst (iaf den här nylagda massan), blir som en varm gegga bara.
Image
Sket i det för tillfället och koncentrera mig på "värmepaketet". Tog loss dem två rören som gick genom torpeden och sedan var det lite lirkande innan det såg ut såhär
Image
Sen ödsla jag en 30-60 minuter åt att vålda loss den här kontakten vid rattstången precis, den satt fast om man säger så
Image
Märkte sen att det hade kommit ut en del vatten vid pedalerna så börja undersöka taket om det läckte men var rören jag dragit loss tidigare som droppade ner. Fanns en del vätska kvar och tömma där trots alla år bilen stått.
Image
Här är min trofé, borde stoppa upp den och spika upp på väggen :)
Image
Tomt blev det utan han som jävlades där inne :)
Image
Drog fram sopkvasten sen och sopa rent golvet, mycket rost och skit som lagt sig där
Image
En liten ovanligt vinkel på bilen här i projekttråden som jag tänkte bjuda på, här ser man också resultatet av sopningen
Image
Började sen att ta ut gummimattan och efter en halvtimme var den också ute, hyfsat hel så ska nog använda den sen igen så man slipper vibrerande kablar. Mitt sista problem utan inredning eller vad säger ni? :)
Image
Nu börjar det kännas redigt tomt och fint!
Image

Det var det jag hade att bjuda på idag. Kan börja tänka på annat än demolering nu iaf, känns bra!
Har även snackat med FugitivE så han och hans jobb ska fixa min lack efter att jag själv preppat kärran. Mer detaljer kommer väll sen när det närmar sig.
Keepan

Post by Keepan »

Idag har jag fått anstränga benen rejält när jag lossa bultarna som höll ihop alla derlarna på bakvagnen

Ni förstår själva att stå med dem där verktygen och slita över en timme :)
Image
Sen blev att se ut såhär, satsar på att lämna in delarna på blästring nästa vecka efter att ha eldat bussningarna osv.
Image
Var så jävla slut sen att jag bestämde mig för att lägga mig under bilen och tänka lite. Jag kanske är smått störd men det är riktigt jävla skönt att ligga under bilen, är som en egen liten värld där under :)
Har ju inte så mycket annat att visa idag så bjuder på 2 bilder, denna första är tagen bakifrån under reservhjulsbaljan
Image
Och denna är som ni kanske ser tagen framifrån där en motor egentligen skulle bo
Image

Det känns som att jag måste shoppa loss nästa vecka så man kan börja tänka framåt igen. Måste iaf köpa bur och bakskärmarna.
Post Reply