Klangs BMW M21D24 [Update 6 Sept]

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Klangs BMW M21D24 [Update 6 Sept]

Post by Klangen »

Hej alla glada.

Klang heter jag och jobbar som tekniker pa Volvo Bussar, med framfor allt Biogasmotorer men aven Hybriddrivlinor etc.
Eftersom jag under min hogskoletid blev dieselsjuk sa maste man se hur langt man kan ta en M21 motor innan shit goes boom.

Vad som ar gjort hitills:

Honing 6 cyl
Linetouch
Toppdeckad
Uppmatning Vevaxel
Helrenov. Vevstakar
Viktkontroll kolvar
Viktjust stakar
Putsad Vevaxel
Helbalaserad vevparti
Customfrasning O-ringspar med pinnfras (aka. kosta satan)

Turbo blir en HX40, for det lag en sadan pa hyllan.
Dieselpump: Dieslemekens varsta han kan hitta pa ur en VE pump :)
Spridare: Custom trimspridare alt gnistrade org. av dieselmeken
Topplock: Kommer senare
Kompression 20:1 (original 22:1)

Malet ar att ladda pa tills turbon bottnar, kopa storre turbo, bottna den, kopa ny igen, tills det ar ett stort hal i blocket eller packningen skickad, da far jag backa lite pa laddtrycket. = Fardig :)

Motorn kommer aven att vara linjart "mappad" med Aquamist for EGT.


Siktar pa att vara klar nagon gang under vinter, och kora med motor i en E28 till Gatebil Mantorp 2010.


Oringat block
Image

Image

Malat block
Image

Stakar+kolvar
Image

Narbild
Image

Reservmotor (when shit goes boom)
Image

Vevaxel
Image

Turbo
Image

Lite reservdelar :)
Image

Dieselpump
Image



Hoppas detta intresserar nagon iaf :)

Mvh
Klang
Last edited by Klangen on 06 Sep 2009, 20:24, edited 4 times in total.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Tufft!

2 svarta i backen och en kvast i luften :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Jonis
Posts: 1247
Joined: 17 Aug 2007, 00:47
Location: ALE Kommun (GBG)

Post by Jonis »

kan inte se bilderna jö.. ser fram emot att se å höra denna live :D
Five Star Racing!
Jonas Jonis Abrahamsson.
0736-785263

http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.streetperformance.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http:// Mina Vänner o Familj :)
CIVINCO
mfl
----->> http://www.garaget.org/325i" onclick="window.open(this.href);return false; <<-----
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

ser inte bilder heller.
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
Pimpolainen
Posts: 850
Joined: 24 Sep 2006, 12:44

Post by Pimpolainen »

diesel är manligt! 8)

och riktigt fräckt att trimma diesel!

men bilder :)
Mvh PJ
Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Post by Klangen »

Heh, kul med intresse.

Vetefan, bilderna funkade ett tag.
Nagon som har en vettig server eller dylikt?
Orkar inte imageshack ;/

Mvh
Klang
Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Post by Klangen »

Edit: Fixade bilderna pa forumsbilder.se


Hoppas detta funkar battre.

Mvh
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Detta skall bli gott att se, körde själv en m21 med gt37 snurra utan wg & ic he he
Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Post by Klangen »

dgyldmark wrote:Detta skall bli gott att se, körde själv en m21 med gt37 snurra utan wg & ic he he


Jassa? Harligt med dieselsot :)
Nagon skoj bild?

Vad tyckte ditt topplock/forkammare om den misshandeln? :D

Mvh
Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Vev+Kolvar+Stakar på plats

Post by Klangen »

Ja..

Då fick man lite tid till att vara i garaget, skönt.

Lyckades iallafall lägga ner veven på plats, fixa till en kolvring som jag pajade :\

Sen var det bara att sätta ihop allt.
Känns nästan som om att det börjar hända lite saker nu iallfall.


Blocket väntar ivrigt på veven...
Image

Och där ramlade den ner..
Image

Tätt följt av en gäng kolvar & stakar
Image

Image

Image


Bifogar även en bild på våran sexiga 5papp cup bil (slc.se/5papp)
Klart att man ska ha utblåset genom bakluckan... annars kan det ju lossna =)
Image


Mvh
Klang
User avatar
Rikard B
Posts: 1764
Joined: 30 Sep 2007, 11:25
Location: uppsala

Post by Rikard B »

haha vart en rikti hissinge pansarvagn för mig med på stubbracet en fräch 92a som ska få smaka,ska bli härligt å se film när det blir negerarm efter bmwn när den blir klar :lol:
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg :) såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Post by Klangen »

Rikard B wrote:haha vart en rikti hissinge pansarvagn för mig med på stubbracet en fräch 92a som ska få smaka,ska bli härligt å se film när det blir negerarm efter bmwn när den blir klar :lol:



Jo jevlar vad sugen man blir att stressa som fan och kora lite denna sasong... men pengar, pengar, pengar :/

Tre streck i backen blir det :)
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

Fan vad kul med nån som vill testa gränserna lite med den motorn!
Har en 324td touring som brukis, lite småpillad på bara, men ganska kul bil ändå.

En film på den som kanske intresserar någon iaf:
http://www.youtube.com/watch?v=QvGD8JYu ... ture=email
Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Post by Klangen »

Clew wrote:Fan vad kul med nån som vill testa gränserna lite med den motorn!
Har en 324td touring som brukis, lite småpillad på bara, men ganska kul bil ändå.

En film på den som kanske intresserar någon iaf:
http://www.youtube.com/watch?v=QvGD8JYu ... ture=email



Hehe, den gick ju mysigt =)
Vad har du gjort med den? Såg bara garrett turbo.
Alltid kul med folk i dieselträsket!
Funderade på att sätta min motor i E30 chassi, men jag orkar inte bygga om så jävulskt.. och sen har jag drivor med E28 drivlinedelar =)

Har en bakaxel som ligger och skräpar till E30 324 om du känner att du behöver en... Dom har ju en tendens att misstycka med vridet :)
Dessvärre ingen bromsad diff.. men..
Även en del pumpar & så :)

Mvh
Klang
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

Klangen wrote:
Clew wrote:Fan vad kul med nån som vill testa gränserna lite med den motorn!
Har en 324td touring som brukis, lite småpillad på bara, men ganska kul bil ändå.

En film på den som kanske intresserar någon iaf:
http://www.youtube.com/watch?v=QvGD8JYu ... ture=email



Hehe, den gick ju mysigt =)
Vad har du gjort med den? Såg bara garrett turbo.
Alltid kul med folk i dieselträsket!
Funderade på att sätta min motor i E30 chassi, men jag orkar inte bygga om så jävulskt.. och sen har jag drivor med E28 drivlinedelar =)

Har en bakaxel som ligger och skräpar till E30 324 om du känner att du behöver en... Dom har ju en tendens att misstycka med vridet :)
Dessvärre ingen bromsad diff.. men..
Även en del pumpar & så :)

Mvh
Klang


Jo den går helt okej, men det är inte så mkt gjort.
Den hade elektronisk pump och miniturbo från början, nu har den en mekanisk pump från 524td och en turbo med grenrör från en 524td.
Intercooler och avgassystem med bara en liten dämpare bak gjorde en del också.
Det är ju ingen ny turbo direkt... Nån Garrett T3-modell tror jag.
Men den spoolar upp ganska fort när ja byggde laddtrycksstyrning med tryckregulator.
Grejor till den har ja redan gott om men tack ändå :P

Om du fortfarande funderar på att sätta den i en E30 så skulle jag kunna tänka mig att sälja min utan motor och låda. PMa om det är intressant.
Klangen
Posts: 537
Joined: 09 Apr 2009, 14:19
Location: Stockholm/Norrort

Post by Klangen »

Clew wrote:
Klangen wrote:
Clew wrote:Fan vad kul med nån som vill testa gränserna lite med den motorn!
Har en 324td touring som brukis, lite småpillad på bara, men ganska kul bil ändå.

En film på den som kanske intresserar någon iaf:
http://www.youtube.com/watch?v=QvGD8JYu ... ture=email



Hehe, den gick ju mysigt =)
Vad har du gjort med den? Såg bara garrett turbo.
Alltid kul med folk i dieselträsket!
Funderade på att sätta min motor i E30 chassi, men jag orkar inte bygga om så jävulskt.. och sen har jag drivor med E28 drivlinedelar =)

Har en bakaxel som ligger och skräpar till E30 324 om du känner att du behöver en... Dom har ju en tendens att misstycka med vridet :)
Dessvärre ingen bromsad diff.. men..
Även en del pumpar & så :)

Mvh
Klang


Jo den går helt okej, men det är inte så mkt gjort.
Den hade elektronisk pump och miniturbo från början, nu har den en mekanisk pump från 524td och en turbo med grenrör från en 524td.
Intercooler och avgassystem med bara en liten dämpare bak gjorde en del också.
Det är ju ingen ny turbo direkt... Nån Garrett T3-modell tror jag.
Men den spoolar upp ganska fort när ja byggde laddtrycksstyrning med tryckregulator.
Grejor till den har ja redan gott om men tack ändå :P

Om du fortfarande funderar på att sätta den i en E30 så skulle jag kunna tänka mig att sälja min utan motor och låda. PMa om det är intressant.


Aha.. Mjo, fint modifikation det där.. Byta till 524ans bitar :)
Dock har 524 lägre laddtryck original än 324an, men det har du ju som sagt kompenserat för!
Vad kör du med för ladd?
Jag körde med 1.5-1.8 bar med den snurran (med intercooler) och methanolsprut, dock slutade det i ett rätt fantastiskt toppackningspoff =)
Dock rätt mycket mottryck vid det laget & avgastemp..

Men det var roligt så länge det varade.

Slänger iväg ett PM om pris.

Mvh
Klang
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

Klangen wrote:
Clew wrote:
Klangen wrote:
Clew wrote:Fan vad kul med nån som vill testa gränserna lite med den motorn!
Har en 324td touring som brukis, lite småpillad på bara, men ganska kul bil ändå.

En film på den som kanske intresserar någon iaf:
http://www.youtube.com/watch?v=QvGD8JYu ... ture=email



Hehe, den gick ju mysigt =)
Vad har du gjort med den? Såg bara garrett turbo.
Alltid kul med folk i dieselträsket!
Funderade på att sätta min motor i E30 chassi, men jag orkar inte bygga om så jävulskt.. och sen har jag drivor med E28 drivlinedelar =)

Har en bakaxel som ligger och skräpar till E30 324 om du känner att du behöver en... Dom har ju en tendens att misstycka med vridet :)
Dessvärre ingen bromsad diff.. men..
Även en del pumpar & så :)

Mvh
Klang


Jo den går helt okej, men det är inte så mkt gjort.
Den hade elektronisk pump och miniturbo från början, nu har den en mekanisk pump från 524td och en turbo med grenrör från en 524td.
Intercooler och avgassystem med bara en liten dämpare bak gjorde en del också.
Det är ju ingen ny turbo direkt... Nån Garrett T3-modell tror jag.
Men den spoolar upp ganska fort när ja byggde laddtrycksstyrning med tryckregulator.
Grejor till den har ja redan gott om men tack ändå :P

Om du fortfarande funderar på att sätta den i en E30 så skulle jag kunna tänka mig att sälja min utan motor och låda. PMa om det är intressant.


Aha.. Mjo, fint modifikation det där.. Byta till 524ans bitar :)
Dock har 524 lägre laddtryck original än 324an, men det har du ju som sagt kompenserat för!
Vad kör du med för ladd?
Jag körde med 1.5-1.8 bar med den snurran (med intercooler) och methanolsprut, dock slutade det i ett rätt fantastiskt toppackningspoff =)
Dock rätt mycket mottryck vid det laget & avgastemp..

Men det var roligt så länge det varade.

Slänger iväg ett PM om pris.

Mvh
Klang


Jag kör med 1.5bar, jag har mätt avgasmottryck och det börjar skena iväg därefter.
Vid 1.8bar var det nästan lika mkt mottryck som laddtryck :P
Tänkte du stoppa dit 12mm kolv i pumpen? Och hur många hästar räcker det till?

Så länge du har koll på mottryck och EGT så borde du ju kunna ta ut skapligt mycket ur den där motorn :D Vatteninsprutning känns ju som en bra ide, jag tänkte bygga ett enklare på/av-system med en tryckvakt som aktiveras vid 1bar eller så.
Lust att berätta vad ditt metanolinsprut bestod av?
Post Reply