birro e30 turbo touring

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Stressade ihop allt med hjälp av crille på fredagen efter jag lämnade toppen.
Fyllde på vatten och så såg vi att det droppade under bilen :s
Han som planade den måste ha gjort ett riktigt kasst jobb. Läcker både i framkant och i bakkant av toppen... rooligt!
Idag kom jag tillbax efter 2 veckors semester så nu tänkte jag åka ner till garaget och efterdra även fast jag inte tror det kommer spela någon roll...
User avatar
kettmpa
Posts: 245
Joined: 15 Feb 2009, 21:03
Location: stockholm/nacka

Post by kettmpa »

vart lämnade du in den?
vmt?
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

lär de inte vart då charlie e på semester..
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Vart inge meck idag. Har varit ute och kört cross istället.

Nepp var ej vmt. Hade velat lämna till dom då jag fått det mesta fixat där men dom har sommarstängt.
Får se hur allt löser sig.
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Är topp o block planade innan nåt?
Kolla så att styrningarna inte bottnar.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Per Eriksson wrote:Är topp o block planade innan nåt?
Kolla så att styrningarna inte bottnar.


Där sa du nått!
Toppen vet jag faktiskt inte om den är planad innan men blocket lät jag toppdeckas när den var inne på o-ringning.
Är det bara slipa på styrningarna för att få ner dom några mm isf?
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Ännu en packning köpt. Tänkte försöka göra ett ryck i garaget imorn.
Då märker vi om styrningarna bottnar eller om det helt enkelt är ett dåligt "planingsjobb".
DRYGT! Vill hinna köra lite innan vintern kommer..
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Har fått toppen planad och allt är ihop igen.
Verkar äntligen funka!!!! Tog en liten provtur idag och den håller stadig temp även fast den står stilla.
woho!
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

grattis gubben, det är fan på tiden... :P

Skicka upp någon film på lite snyt nu så att jag får tillbaka motivationen också!
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Inte ska man ha kul allt för länge. Han köra 2 dagar sen kom samma problem tillbaka. Körde lungt på motorvägen och tempen stack iväg som fan. Kunde inte göra nått.
Blir väl till att riva igen eller sälja skiten.
Hann dock få lite filmat :)
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Kanske dags att boka en mappning? ;)
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Inte det. Fortfarande nått skit med kylsystemet.

När jag stannade så kände jag på kylaren och då var den helt kall. Termostaten funkade före det.
Börjar bli lite less nu faktiskt. 4 st packningar på 1½ månad typ.
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Fattar verkligen inte varför jag inte får den att gå kallare.
Har m3kyl och en avluftning på den högsta punkten. Fyller alltid på bilen när den står på bockar fram så det inte ska bli några luftfickor bak i motorn.
Klämmer alltid på slangarna som en dåre också för att få ut den luft som kan ligga kvar.

Funderar på om man ska skaffa sig en ny topp och börja om från början.

Någon som har provtrycks-utrustning och vill trycka min topp typ gratis? ;)

Och hur får man reda på enklast om blocket kanske inte är helt plant? Nått speciellt knep/verktyg?

Tacksam för svar
User avatar
Lillmicke
Posts: 190
Joined: 22 Oct 2007, 18:39
Location: Norrtälje/Östhammar

Post by Lillmicke »

Jag använde en tjock glasskiva (ca 200x200x10mm) med 400-papper under. Kör man det i en excentrisk rörelse lite försiktigt, så ser man vart det naggar som mest, ifall blocket skulle vara skevt. Mitt hade rest sig lite vid toppbultsgängorna, men det var inget som hindrade motorn från att fungera felfritt med 1.1 bars laddtryck i flertalet hundra mil.
M50b28 turbo:
544WHP @ 1.2 bar
785WHP @ 2.3 bar
Med V.E.M.S.
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Var noga med att fylla upp alla slangar innan du dumpar vatten i expansionskärlet! Pumpfan går ju torrt och orkar inte suga i sig vatten pga den där dumma slangen som ligger över fördelaren.. Ifall du har kvar orginalsystemet?
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Snekast wrote:Var noga med att fylla upp alla slangar innan du dumpar vatten i expansionskärlet! Pumpfan går ju torrt och orkar inte suga i sig vatten pga den där dumma slangen som ligger över fördelaren.. Ifall du har kvar orginalsystemet?


Fyller alltid på alla slangar först. Har en slangkoppling som jag har satt på högsta punkten(de röret mellan vattenpumpen och termostaten) som jag öppnar och fyller därifrån.

Inga andra tips på hur man kan bygga om kylsystemet för att få det att funka bättre? :/
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Jag pressade vattnet genom alla slangar genom att bygga om ett extra lock som ja hade som ja gängade på en anslutning till tryckluften...sen så ökade ja sakta trycket och hörde hur vattnen slank ner genom slangar...gjorde om detta flera ggr och aldrig haft problem med varmgående! ett tips iaf! lycka till!!
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Post Reply