birro e30 turbo touring
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Stressade ihop allt med hjälp av crille på fredagen efter jag lämnade toppen.
Fyllde på vatten och så såg vi att det droppade under bilen :s
Han som planade den måste ha gjort ett riktigt kasst jobb. Läcker både i framkant och i bakkant av toppen... rooligt!
Idag kom jag tillbax efter 2 veckors semester så nu tänkte jag åka ner till garaget och efterdra även fast jag inte tror det kommer spela någon roll...
Fyllde på vatten och så såg vi att det droppade under bilen :s
Han som planade den måste ha gjort ett riktigt kasst jobb. Läcker både i framkant och i bakkant av toppen... rooligt!
Idag kom jag tillbax efter 2 veckors semester så nu tänkte jag åka ner till garaget och efterdra även fast jag inte tror det kommer spela någon roll...
-
- Posts: 1250
- Joined: 20 Nov 2005, 18:27
- Location: Linköping
- Strandholm
- Posts: 3515
- Joined: 20 Nov 2005, 16:08
- Location: Gustavsberg/Stockholm
- Contact:
Fattar verkligen inte varför jag inte får den att gå kallare.
Har m3kyl och en avluftning på den högsta punkten. Fyller alltid på bilen när den står på bockar fram så det inte ska bli några luftfickor bak i motorn.
Klämmer alltid på slangarna som en dåre också för att få ut den luft som kan ligga kvar.
Funderar på om man ska skaffa sig en ny topp och börja om från början.
Någon som har provtrycks-utrustning och vill trycka min topp typ gratis?
Och hur får man reda på enklast om blocket kanske inte är helt plant? Nått speciellt knep/verktyg?
Tacksam för svar
Har m3kyl och en avluftning på den högsta punkten. Fyller alltid på bilen när den står på bockar fram så det inte ska bli några luftfickor bak i motorn.
Klämmer alltid på slangarna som en dåre också för att få ut den luft som kan ligga kvar.
Funderar på om man ska skaffa sig en ny topp och börja om från början.
Någon som har provtrycks-utrustning och vill trycka min topp typ gratis?
Och hur får man reda på enklast om blocket kanske inte är helt plant? Nått speciellt knep/verktyg?
Tacksam för svar
Jag använde en tjock glasskiva (ca 200x200x10mm) med 400-papper under. Kör man det i en excentrisk rörelse lite försiktigt, så ser man vart det naggar som mest, ifall blocket skulle vara skevt. Mitt hade rest sig lite vid toppbultsgängorna, men det var inget som hindrade motorn från att fungera felfritt med 1.1 bars laddtryck i flertalet hundra mil.
M50b28 turbo:
544WHP @ 1.2 bar
785WHP @ 2.3 bar
Med V.E.M.S.
544WHP @ 1.2 bar
785WHP @ 2.3 bar
Med V.E.M.S.
Snekast wrote:Var noga med att fylla upp alla slangar innan du dumpar vatten i expansionskärlet! Pumpfan går ju torrt och orkar inte suga i sig vatten pga den där dumma slangen som ligger över fördelaren.. Ifall du har kvar orginalsystemet?
Fyller alltid på alla slangar först. Har en slangkoppling som jag har satt på högsta punkten(de röret mellan vattenpumpen och termostaten) som jag öppnar och fyller därifrån.
Inga andra tips på hur man kan bygga om kylsystemet för att få det att funka bättre? :/
Jag pressade vattnet genom alla slangar genom att bygga om ett extra lock som ja hade som ja gängade på en anslutning till tryckluften...sen så ökade ja sakta trycket och hörde hur vattnen slank ner genom slangar...gjorde om detta flera ggr och aldrig haft problem med varmgående! ett tips iaf! lycka till!!
Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp