"När går en topplockspackning?"
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
"När går en topplockspackning?"
Om man leker med tanken. När är risken störst att en topplockspackning går om man har bilen helt okej mappad så det "bara" kan vara trycket dom dödar den?
Segdragning på hög växel, varvstop? Vad säger ni?
Skillnad på o-ringat, pyramidringat eller helt org? Alltså vid vilket moment i körningen som är farligast.
Mvh
Segdragning på hög växel, varvstop? Vad säger ni?
Skillnad på o-ringat, pyramidringat eller helt org? Alltså vid vilket moment i körningen som är farligast.
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
- Nisse Järnet
väldigt ovanligt att packningar går när man inte klantat till det, dock verkar ju bmw m50-packningarna vara halvskjutna från fabrik,
men gällande alla andra bilar har jag nog inte varit med om en packning som gått utan att man klantat till det..
spikningar är oftast anledningen till toppackningar, skumma lagerhaverier, trasiga tändstift, pajade ringar osv, kan bero på både det ena och det andra, exempelvis feljusterad tändning, varmgång (dåligt luftat, dåligt flöde som genererar hotspots, eller bara idiotiska högfartsprover med överdopade motorer), fel i soppasystem (igensatt spridare, filter, pajad pump osv..)
men gällande alla andra bilar har jag nog inte varit med om en packning som gått utan att man klantat till det..
spikningar är oftast anledningen till toppackningar, skumma lagerhaverier, trasiga tändstift, pajade ringar osv, kan bero på både det ena och det andra, exempelvis feljusterad tändning, varmgång (dåligt luftat, dåligt flöde som genererar hotspots, eller bara idiotiska högfartsprover med överdopade motorer), fel i soppasystem (igensatt spridare, filter, pajad pump osv..)
kör med hjärna är nog bästa tipset, håll dig borta från högfartsprover osv
har aldrig hört talas om en packning som går på varvstopp, men är dock varvstoppet felinställt, så styrsystemet klipper tändningen, så kommer andra haverier som är mindre roliga som ett brev på posten förr eller senare
det må vara fränt när det smäller och har sig, men när man står med kvasten och sopar ihop ventilerna som blivit ett plockepinn är det inte lika tufft längre
har aldrig hört talas om en packning som går på varvstopp, men är dock varvstoppet felinställt, så styrsystemet klipper tändningen, så kommer andra haverier som är mindre roliga som ett brev på posten förr eller senare
det må vara fränt när det smäller och har sig, men när man står med kvasten och sopar ihop ventilerna som blivit ett plockepinn är det inte lika tufft längre
- CorsaManiac
Högt mottryck resulterar i högt cylindertryck, så japp..nicke.t wrote:snor tråden lite.kan högt mottryck pajja packningen oxo?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com
M5 S62 IMOLA II
Det var något nytt för mig!Chrille wrote:Högt mottryck resulterar i högt cylindertryck, så japp..nicke.t wrote:snor tråden lite.kan högt mottryck pajja packningen oxo?
Förklara hur du menar
På var vis påverkar mottrycket cylindertrycket?!
Kan tänka mig en höjning av pumpmedeltrycket (Pmep) nämnvärt. Medans Bmep lär vara försumbar (Medeltrycket som skapar vridmoment)
Jag sköt packningen på min M20-motor i fredags...
Följande hade hänt/gjorts innan händelsen:
* Körde en dag med 3 pers i bilen upp för en backe så övertrycksskyddet gick i ett par gånger. Jag förstod till en början inte vad det var? Laddar normalt 1,8 bar och skyddet är på 2,0 bar så jag vet inte hur högt trycket blev innan det bröt? (hittade lite senare att undre anslutningen till wastegateklockan inte satt helt 100% fast längre) Märkte också kylvatten nivån nu plötsligt hade sjunkit lite i expantionskärlet... Bilen luktade också lite sött efter körningen.
* Eftersom jag har problem med att motorn inte vill gå stabilt på tomgång vid varm motor, och inte heller starta när den är varm så testade jag en dag senare att plocka bort MSD8245-spolen och sätta dit originalspolen + ändring av inställningar i sprutet, då funkade varmstarter och tomgången gick fint utan att motorn dog
Tyvärr gjorde jag lite senare en fullgasrepa på 5an med denna spole, jag kände att den tvekade lite vid ca 6000rpm, tempen drog iväg som fan och jag motorbromsade ner den för att den skulle kylas av. När jag lade foten på gasen igen såg jag ett vitt rökmoln i backspegeln.
Resultat:
Skjuten packning på 4ans cylinder och ett lite svullet kyl som sprutat kylvätskan ut över hela motorrummet.
Så vad hände egentligen? Pajade packningen redan vid första dagens körning när overboost-skyddet slog till, eller var det andra dagens körning som gjorde hela jobbet?
Nu sitter ny packning på plats, har ett annat kyl och kan väl i princip sätta ihop och köra igen. Väntar bara på en race-termostat och ny tändspole från PPF att testa med. Det som känns lite bra är att nya packningen från Mekonomen passar mycket bättre än den gamla packningen
så jag tror O-ringarna bör trycka lite bättre på denna.
Följande hade hänt/gjorts innan händelsen:
* Körde en dag med 3 pers i bilen upp för en backe så övertrycksskyddet gick i ett par gånger. Jag förstod till en början inte vad det var? Laddar normalt 1,8 bar och skyddet är på 2,0 bar så jag vet inte hur högt trycket blev innan det bröt? (hittade lite senare att undre anslutningen till wastegateklockan inte satt helt 100% fast längre) Märkte också kylvatten nivån nu plötsligt hade sjunkit lite i expantionskärlet... Bilen luktade också lite sött efter körningen.
* Eftersom jag har problem med att motorn inte vill gå stabilt på tomgång vid varm motor, och inte heller starta när den är varm så testade jag en dag senare att plocka bort MSD8245-spolen och sätta dit originalspolen + ändring av inställningar i sprutet, då funkade varmstarter och tomgången gick fint utan att motorn dog

Resultat:
Skjuten packning på 4ans cylinder och ett lite svullet kyl som sprutat kylvätskan ut över hela motorrummet.
Så vad hände egentligen? Pajade packningen redan vid första dagens körning när overboost-skyddet slog till, eller var det andra dagens körning som gjorde hela jobbet?
Nu sitter ny packning på plats, har ett annat kyl och kan väl i princip sätta ihop och köra igen. Väntar bara på en race-termostat och ny tändspole från PPF att testa med. Det som känns lite bra är att nya packningen från Mekonomen passar mycket bättre än den gamla packningen

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
- Strandholm
Motorbroms = ingen insprutning/ingen förbränning samtidigt som varvet hålls uppe och vattenpumpen kör på. Tempen gick ned i alla fallAmplify wrote:motorbromsa föratt kyla motor? Borde inte det snarare ge motsatt effekt?

Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
606Hk / 809Nm på hjulen
- Strandholm
rörelse = energi
kinetisk energi (rörelseenergi) borde alltså omvandlas till värme i cylindern vid 'motorbroms'?
Vid förbränning så bör bränslet göra sitt föratt kyla också.
Men men, mkt möjligt att du har rätt. Kanske fortfarande går kallare än vid förbränning.
kinetisk energi (rörelseenergi) borde alltså omvandlas till värme i cylindern vid 'motorbroms'?
Vid förbränning så bör bränslet göra sitt föratt kyla också.
Men men, mkt möjligt att du har rätt. Kanske fortfarande går kallare än vid förbränning.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
- Nisse Järnet