"När går en topplockspackning?"

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

"När går en topplockspackning?"

Post by pelko »

Om man leker med tanken. När är risken störst att en topplockspackning går om man har bilen helt okej mappad så det "bara" kan vara trycket dom dödar den?

Segdragning på hög växel, varvstop? Vad säger ni?

Skillnad på o-ringat, pyramidringat eller helt org? Alltså vid vilket moment i körningen som är farligast.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Segdragning, vridpeak eller feta soppasmällar skulle jag säga.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

väldigt ovanligt att packningar går när man inte klantat till det, dock verkar ju bmw m50-packningarna vara halvskjutna från fabrik,
men gällande alla andra bilar har jag nog inte varit med om en packning som gått utan att man klantat till det..

spikningar är oftast anledningen till toppackningar, skumma lagerhaverier, trasiga tändstift, pajade ringar osv, kan bero på både det ena och det andra, exempelvis feljusterad tändning, varmgång (dåligt luftat, dåligt flöde som genererar hotspots, eller bara idiotiska högfartsprover med överdopade motorer), fel i soppasystem (igensatt spridare, filter, pajad pump osv..)
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

M50 jag undrar först och främst.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
emil
Posts: 177
Joined: 22 Nov 2005, 08:45
Location: Skellefteå

Post by emil »

kör med hjärna är nog bästa tipset, håll dig borta från högfartsprover osv

har aldrig hört talas om en packning som går på varvstopp, men är dock varvstoppet felinställt, så styrsystemet klipper tändningen, så kommer andra haverier som är mindre roliga som ett brev på posten förr eller senare
det må vara fränt när det smäller och har sig, men när man står med kvasten och sopar ihop ventilerna som blivit ett plockepinn är det inte lika tufft längre
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

laddade 1.2 på dennis snik motor idag :twisted: (m20b25)
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
CorsaManiac
Posts: 179
Joined: 23 Nov 2005, 12:03
Location: Borlänge

Post by CorsaManiac »

Om den är bra mappad så det inte spikar osv borde den gå sönder "lättast" vid vridmomentstoppen då trycket i cylindrarna är högst då.
dgyldmark

Post by dgyldmark »

högsta vridet = högsta cylinder trycket
User avatar
nicke.t
Posts: 3167
Joined: 08 Oct 2007, 18:34
Location: pitä

Post by nicke.t »

snor tråden lite.kan högt mottryck pajja packningen oxo?
TEL 0707149931 nicke.t@bredband.net
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

nicke.t wrote:snor tråden lite.kan högt mottryck pajja packningen oxo?
Högt mottryck resulterar i högt cylindertryck, så japp..
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Chrille wrote:
nicke.t wrote:snor tråden lite.kan högt mottryck pajja packningen oxo?
Högt mottryck resulterar i högt cylindertryck, så japp..
Det var något nytt för mig!

Förklara hur du menar

På var vis påverkar mottrycket cylindertrycket?!

Kan tänka mig en höjning av pumpmedeltrycket (Pmep) nämnvärt. Medans Bmep lär vara försumbar (Medeltrycket som skapar vridmoment)
dgyldmark

Post by dgyldmark »

:arrow:
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Jag sköt packningen på min M20-motor i fredags...
Följande hade hänt/gjorts innan händelsen:

* Körde en dag med 3 pers i bilen upp för en backe så övertrycksskyddet gick i ett par gånger. Jag förstod till en början inte vad det var? Laddar normalt 1,8 bar och skyddet är på 2,0 bar så jag vet inte hur högt trycket blev innan det bröt? (hittade lite senare att undre anslutningen till wastegateklockan inte satt helt 100% fast längre) Märkte också kylvatten nivån nu plötsligt hade sjunkit lite i expantionskärlet... Bilen luktade också lite sött efter körningen.

* Eftersom jag har problem med att motorn inte vill gå stabilt på tomgång vid varm motor, och inte heller starta när den är varm så testade jag en dag senare att plocka bort MSD8245-spolen och sätta dit originalspolen + ändring av inställningar i sprutet, då funkade varmstarter och tomgången gick fint utan att motorn dog :) Tyvärr gjorde jag lite senare en fullgasrepa på 5an med denna spole, jag kände att den tvekade lite vid ca 6000rpm, tempen drog iväg som fan och jag motorbromsade ner den för att den skulle kylas av. När jag lade foten på gasen igen såg jag ett vitt rökmoln i backspegeln.

Resultat:
Skjuten packning på 4ans cylinder och ett lite svullet kyl som sprutat kylvätskan ut över hela motorrummet.

Så vad hände egentligen? Pajade packningen redan vid första dagens körning när overboost-skyddet slog till, eller var det andra dagens körning som gjorde hela jobbet?

Nu sitter ny packning på plats, har ett annat kyl och kan väl i princip sätta ihop och köra igen. Väntar bara på en race-termostat och ny tändspole från PPF att testa med. Det som känns lite bra är att nya packningen från Mekonomen passar mycket bättre än den gamla packningen :) så jag tror O-ringarna bör trycka lite bättre på denna.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

motorbromsa föratt kyla motor? Borde inte det snarare ge motsatt effekt?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Amplify wrote:motorbromsa föratt kyla motor? Borde inte det snarare ge motsatt effekt?
Motorbroms = ingen insprutning/ingen förbränning samtidigt som varvet hålls uppe och vattenpumpen kör på. Tempen gick ned i alla fall :)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

rörelse = energi
kinetisk energi (rörelseenergi) borde alltså omvandlas till värme i cylindern vid 'motorbroms'?
Vid förbränning så bör bränslet göra sitt föratt kyla också.

Men men, mkt möjligt att du har rätt. Kanske fortfarande går kallare än vid förbränning.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Plus oljesprutet på kolvarna :)

Ang toppackningarna så finns det ju massa olika, vissa verkar bra mycket bättre än andra :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply