Kraftigare kardan än 328

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Kraftigare kardan än 328

Post by bmwpatrik »

Som sagt finns de nån kardan som har samma mått som till E36 328 som är kraftigare?
Eller är de en modifierad som gäller i sånna fall?

Är de samma kardan på nån annan BMW?

MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
Thell
Posts: 171
Joined: 14 Nov 2006, 17:00
Location: Örebro

Post by Thell »

325tds funkar också, ser likadan ut och är 1492mm =)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

M3 E30.

Gör en riktig, du kommer bli galen annars. Vi kommer under hösten tillsammans med Svea ta fram ett nytt kardankoncept med adapters och 1350 kors, sen slipper man den svaga länken iaf.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Post by Carlsson »

e28 med m30 främre kardan och e30 bakre
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Bäckis wrote:M3 E30.

Gör en riktig, du kommer bli galen annars. Vi kommer under hösten tillsammans med Svea ta fram ett nytt kardankoncept med adapters och 1350 kors, sen slipper man den svaga länken iaf.
För en annan som inte är 100% insatt... Vad är ett "1350 kors" för någonting? Jag fattar ju att det är ett kralligare kors, men var härstammar det i från?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det är mer känt som "stora cheva korset". Alla riktiga räserbilar kör med dem.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Kollade lite idag å verkar inte så svårt att byta rören, om man skaffar rör som är 60mm invändigt så går dom precis på dom gamla knutarna om man tar av kardan vid den gamla svetsen.

Vad för typ av rör ska man ha, antar att de ska vara dragna rör, men ska de vara nått speciellt stål i dom också? Sen hur tjockt ska man ha 2,5mm?

MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Ingen som har nå tips på var man kan få tag i bra rör till kardan???????

Har pratat med ME Racing i Borlänge å han har inget, har även pratat med nå stålgubbe men de var en veckas levernas å jag lär ha dom nu på en gång om jag ska hinna köra i Borlänge.

Så jag tar gärna imot tips, kanske nån som har ett sömlöst stålrör liggandes med 60mm invändig diameter och ca2,5mm gods?

MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

helgjutet,aluminium,stål,härdat? ja allt man kan tänka sig av olika material.
vad är "bra" material att göra en kardan av då ?



mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Inte alu för de lär ju inte gå nå vidare att svetsa fast i knutarna och inte helgjutet eftersom jag skrev att de skulle vara 60mm invändigt.

Stål eller rostfritt, med 60mm invändig diameter helt enkelt, och godtjocklek på ca 2,5mm.

MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

det går ju å svarva upp dom där 60 mm ? lär väl inte behövas så långt in? vad vet jag jag bara spekulerar, borde ju gå å göra en FET kardan
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

hardox st¨ål? hårt sdom satan
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Bäckis wrote:M3 E30.

Gör en riktig, du kommer bli galen annars. Vi kommer under hösten tillsammans med Svea ta fram ett nytt kardankoncept med adapters och 1350 kors, sen slipper man den svaga länken iaf.
Visst fasen är M3 E30 bättre utformad än 328? Min är moddad så den har samma grovlek på hela första biten, det är väl ännu bättre? :) (Svea som gjorde)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
flexbert
Posts: 397
Joined: 23 Sep 2008, 21:02
Location: Orsa

Post by flexbert »

Bäckis wrote:M3 E30.

Gör en riktig, du kommer bli galen annars. Vi kommer under hösten tillsammans med Svea ta fram ett nytt kardankoncept med adapters och 1350 kors, sen slipper man den svaga länken iaf.
Hur blev det med det här? Blev det någon kardan?
Post Reply