Jag har inte sagt att de inte duger. Men varför inte välja bättre alternativ om man får det billigare?peppe wrote:Jag undrar också varför man behöver såpass idiotsäkra kolvar att CP pistons inte duger.
Vad betala för billet kolvar?
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
- Bmwandreas
- Moderator
Mkt billigare med billetfräst.Urban wrote:Troligast för att både produktion och ämnet till en smidd kolv är betydligt billigare än en billet..Bmwandreas wrote:Självklart blir en kolv som är billetfräst ur ett ämne mindre hållbar än en kolv som är fräst ur ett smitt ämne, varför tror du annars man smider ämnet?
Smidet ämne är dyrt, men mycket hållbarare än billet.
Ett smitt ämne till en kolv kan knappast vara speciellt dyrt. Tar väl typ under minuten att tillverka/pressa ämnet.Bmwandreas wrote:Mkt billigare med billetfräst.Urban wrote:Troligast för att både produktion och ämnet till en smidd kolv är betydligt billigare än en billet..Bmwandreas wrote:Självklart blir en kolv som är billetfräst ur ett ämne mindre hållbar än en kolv som är fräst ur ett smitt ämne, varför tror du annars man smider ämnet?
Smidet ämne är dyrt, men mycket hållbarare än billet.
- kallevedlund
- kallevedlund
Att smida en metall förändrar molekylstrukturen till det bättre eller sämmre.. Olika tekniker för olika material, inga konstigheter, finns tabeller och beräkningar för sånt..
För att förtydliga lite så får du garanterat en starkare kolv om den är smidd om man utgåt från samma ämne!
Läs lite materiallära....
För att förtydliga lite så får du garanterat en starkare kolv om den är smidd om man utgåt från samma ämne!
Läs lite materiallära....
Har läst på lite på olika forum om detta och på ALLA forum står det att en smidd kolv är bäst.
Alltså, är jag ute och cyklar nu eller har jag rätt.
billet kolvar = bara nån sorts alu som ärfräst med en teknik som heter billetfräsning.
smidda = frästa med nån annan metod men med bättre ämne, dvs ett smitt aluämne.
behandlas smidda kolvar på nåt vis efter fräsningen så att säga? förutom eventuell polering/gradning av kanter å så, genom värme eller nåt?
Alltså, är jag ute och cyklar nu eller har jag rätt.
billet kolvar = bara nån sorts alu som ärfräst med en teknik som heter billetfräsning.
smidda = frästa med nån annan metod men med bättre ämne, dvs ett smitt aluämne.
behandlas smidda kolvar på nåt vis efter fräsningen så att säga? förutom eventuell polering/gradning av kanter å så, genom värme eller nåt?
- Bmwandreas
- Moderator