Vad betala för billet kolvar?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Urban
Posts: 21
Joined: 18 Mar 2006, 12:39

Post by Urban »

peppe wrote:Jag undrar också varför man behöver såpass idiotsäkra kolvar att CP pistons inte duger.


Jag har inte sagt att de inte duger. Men varför inte välja bättre alternativ om man får det billigare?
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Urban wrote:
peppe wrote:Jag undrar också varför man behöver såpass idiotsäkra kolvar att CP pistons inte duger.


Jag har inte sagt att de inte duger. Men varför inte välja bättre alternativ om man får det billigare?


har kan du vara så säker på att det blir bättre då?
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Urban wrote:
peppe wrote:Jag undrar också varför man behöver såpass idiotsäkra kolvar att CP pistons inte duger.


Jag har inte sagt att de inte duger. Men varför inte välja bättre alternativ om man får det billigare?


Bättre och billigare går sällan ihop, men du kanske är god kompis med Murphy.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Urban wrote:
Bmwandreas wrote:Självklart blir en kolv som är billetfräst ur ett ämne mindre hållbar än en kolv som är fräst ur ett smitt ämne, varför tror du annars man smider ämnet?


Troligast för att både produktion och ämnet till en smidd kolv är betydligt billigare än en billet..


Mkt billigare med billetfräst.
Smidet ämne är dyrt, men mycket hållbarare än billet.
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

Post by Burn0ut »

Vet man minsta lilla om metaller så fattar man direkt att smidda är bättre... :lol:
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
Urban
Posts: 21
Joined: 18 Mar 2006, 12:39

Post by Urban »

Burn0ut wrote:Vet man minsta lilla om metaller så fattar man direkt att smidda är bättre... :lol:


Berätta gärna vad du sysslar med och har för erfarenheter angående ämnet, eller snackar du mest skit nu??
Urban
Posts: 21
Joined: 18 Mar 2006, 12:39

Post by Urban »

Bmwandreas wrote:
Urban wrote:
Bmwandreas wrote:Självklart blir en kolv som är billetfräst ur ett ämne mindre hållbar än en kolv som är fräst ur ett smitt ämne, varför tror du annars man smider ämnet?


Troligast för att både produktion och ämnet till en smidd kolv är betydligt billigare än en billet..


Mkt billigare med billetfräst.
Smidet ämne är dyrt, men mycket hållbarare än billet.


Ett smitt ämne till en kolv kan knappast vara speciellt dyrt. Tar väl typ under minuten att tillverka/pressa ämnet.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Och hur lång tid menar du att det tar att helt enkelt ta en bit alustång?

Lägg ner eller kom med något annat än egna påståenden, alltså bevis från tex tillverkare av billetkolvar, om det nu finns.
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Post by Magnaten »

hmmmm dags att läsa lite material lära tror jag
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

billet - endast maskinbearbetat...
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Att smida en metall förändrar molekylstrukturen till det bättre eller sämmre.. Olika tekniker för olika material, inga konstigheter, finns tabeller och beräkningar för sånt..

För att förtydliga lite så får du garanterat en starkare kolv om den är smidd om man utgåt från samma ämne!

Läs lite materiallära....
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Har läst på lite på olika forum om detta och på ALLA forum står det att en smidd kolv är bäst.

Alltså, är jag ute och cyklar nu eller har jag rätt.

billet kolvar = bara nån sorts alu som ärfräst med en teknik som heter billetfräsning.

smidda = frästa med nån annan metod men med bättre ämne, dvs ett smitt aluämne.

behandlas smidda kolvar på nåt vis efter fräsningen så att säga? förutom eventuell polering/gradning av kanter å så, genom värme eller nåt?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nu är tråden låst, nån som påstår saker som alla vet är fel kan gå och göra sin hemläxa.

Mvh
Locked