BMW e30 327 TIC

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Vad exakt gör man med stressplattan? antar att den har något syfte vid stressborrning? :?
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Jimmy Larsson
Posts: 326
Joined: 21 Nov 2005, 13:46
Location: Borlänge

Post by Jimmy Larsson »

Amplify wrote:Vad exakt gör man med stressplattan? antar att den har något syfte vid stressborrning? :?


Man "simulerar" väl ett topplock. Alltså man sätter blocket i den spänning som blir när man har dragit toppen, innan man borrar, för att undvika att cylindrarna blir ovala. (Rätta mig om fel... :D)

Förjävla grymt bygge det här!!
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Har ikväll gjort ett tappert försök att väga en kompis vevstakar storända vs lillända var för sig! Smällde ihop ett stativ för snöret på en kvart och den blev väl sådär snygg, men definitivt funktionell! Kan sammanfatt kvällens 4h i garaget med att, Det här var extremt svårt!!! :shock:

Kan börja med att visa delarna! Först och främst har jag en nykalibrerad våg som mäter ner till 1/10 gram i nogranhet! Sedan har vi själva justeringskitet bestående utav:

Bussning storända
Bussning lillända
Metallstavar genom bussnigarna
Plattor att ställa på vågen

Image

På med dessa delar på vågen och tarera!

Sedan sätter man bussningarna i staken och hänger upp vevstaken i stativet och på vågen!

Image

Nu är det bara att använda sig utav ett vattenpass för att se till så att staken hänger precis vågrät, justera snöret lite vid behov!

Image

Har man gort allting nogrannt nu med montering utav bussningarna och med justering utav våg-linje så skall vägningen fungera! Vi testade fram och tillbaka och fick inte konsekventa vägningar, alltså efter att vi vägt alla och tog Stake nr1 igen så slog det på några tiondels gram! :x

Image

Det vi kom fram till var att märka upp bussningarna så de hamnar på exakt samma ställe i staken vid varje vägning, samt att göra en vid snöret stabilare upphängningsbygel eftersom minsta lilla som metallstaven hamnar snett i bygeln så blir det fel på vikten igen! :?

Vi har gett oss fan på att det här ska gå att genomföra på ett säkert och pålitligt sätt, så på lördag tar vi nya tag och då ska det funka för det verkar som det blir några gram att slipa bort på vissa stakar! :twisted:

Har hämtat mina drag radialer och min soppa också, ska bli kul och se hur däcken sitter i hjulhusen sedan och vad ärtan ger soppan för betyg när det är dax för mappning! :)

Image
Mvh Martin Söderlind
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Vad får du mynta för soppan?
Som till brorsans rallycross bil 25:-/l`? eller va ligger de på?

Mvh
Uffe
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

wuffee wrote:Vad får du mynta för soppan?
Som till brorsans rallycross bil 25:-/l`? eller va ligger de på?

Mvh
Uffe


Njae! Det ligger närmre 45:- / lit för den här soppan! :wink:
Mvh Martin Söderlind
Jimmy Larsson
Posts: 326
Joined: 21 Nov 2005, 13:46
Location: Borlänge

Post by Jimmy Larsson »

Vad är det för tolleranser på vikten på stakarna man brukar gå efter?
Jag har fått höra att max 3 grams diff mellan lättaste och tyngsta, men eftersom du väger med tiondelar så funderar man ju hure ligger till... hehe...
Ska ju till att väga in mina stakar nu snart så...
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Elajl wrote:Vad är det för tolleranser på vikten på stakarna man brukar gå efter?
Jag har fått höra att max 3 grams diff mellan lättaste och tyngsta, men eftersom du väger med tiondelar så funderar man ju hure ligger till... hehe...
Ska ju till att väga in mina stakar nu snart så...


Har för mig min motorbearbetare (MMR / Moterenova) sa 1.5-2 grams diff! Men får vi bara till det med pålitliga vägningar innan vi börjar viktjustera tänker jag sätta toleransen till 0.5 gram eller bättre! :)
Mvh Martin Söderlind
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Bilder kommer imorgon på ett påbörjat insugsbygge! Kommer bli härligt flöde när man portat färdigt tror jag! :)
Mvh Martin Söderlind
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Har efter dagen arbete ytterligare höjt min förståelse till varför det kostar si och så mkt att få toppar portade och insug tillverkade m,m! Det är ett jäkla tidsödande jobb helt enkelt. :shock: :wink:

Men oj vad skoj det är när det blir bra!

Image

Har hållt på i ca 7h i eftermiddag och kväll med att "matchporta" det påbörjade insuget, mot toppen! Hann göra 3 kanaler nästan helt klara innan jag la av för dagen! Både kompressorn och den roterande filen glödde nästan, så det var läge att göra ett uppehåll! Det jobbiga är att det hela tiden "kletar" igen frässtålet, så får man köra i något järnmaterial för att rensa emellan! TIPS motages gärna på hur man skall gå tillväga för att det skall "kleta" mindre..? :)

Image

Sen kommer här två dåliga bilder på hur det ser ut genom kanalen... Lär iallafall flöda något bättre än ettt orginalisug! :wink:

Image

Image

Hoppas på att bli klar med portningen imorgon så jag kan fortsätta kapa till bitar till resten utav insuget!
Mvh Martin Söderlind
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Den där filen ser ju för "snäll" ut?

Jag hade inga problem med klet då jag lånade Tomas filar, vet dock inte vad det var för märken. Men han portar ju dagligen så det torde vara något bra?

Den ena som jag grovtog med var en riktig mördare, såg ut som en kött skruv med ca 2mm mellanrum mellan bladen. Den finare såg ut som en sten med piggar på..

Vet inte hur jag ska förklara riktigt.
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Det är möjligt att som du säger filen är lite för snäll! Men bilden ljuger lite för på den är den mycket riktigt helt igenkletad! Är en ganska stygg sak när den är "ren". :wink:

Glufsar i sig alla andra material förutom aluminium på ett naffs!

Men jag kör på med den här, den har åtminstonde bra räckvidd tack vare den har så långt skaft! Ge mig en 6-7h till så skall jag nog vara klar! :)
Mvh Martin Söderlind
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

robert wrote:du kör inte med nån kylning, när du slipar? såsom t-röd,5-56 lr dyl.


Provade med lite t-röd men tyckte inte det gjorde någon vidare nytta! Men det är ju värt ett försök till! Så tack för tipset! :)
Mvh Martin Söderlind
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

Ser bra ut se nu till att göra klart...kanske du ger mig några sista tips innan jag börjar=)

Men T-Röd vet jag att jag oxå fått tips om att använda, typ bara doppa ner filen med jämna mellanrum...
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
HenrikF
Posts: 1868
Joined: 20 Nov 2005, 20:00
Location: Lund

Post by HenrikF »

diesel funkar också att doppa den i
/Henrik
NORMIND
Posts: 192
Joined: 20 Nov 2005, 14:49

Post by NORMIND »

sen om det kletar eller inte beror väl också lite på varven på den roterande filen... på jobbet varvar våra 12000 och dom kletar inte på alu
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Wurth HHS2000 ska du spruta på!
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

eller motorolja som de flesta portare brukar använda sig av!

ttr jompa och en massa skrev det på tpc iaf.
Post Reply