Spec på "coiloverfjäder" E30?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Spec på "coiloverfjäder" E30?
Jag funderar på att bygga om fjäderbenen fram för att kunna justera höjd. Ska försoka beställa fjädrar genom jobbet, men behöver lite hjälp med vilka mått och fjäderkonstanter(krafter) som rekomenderas. hjälpfjädrar har jag liggande men inte uppgifterna om dem just nu. Vad brukar folk köpa till millway-kitten?
Bilen ska köras på gata i första hand, men att testa på lite sidledes-åka står på önskelistan. Samt att få sätta en hyfsad tid raktfram.
Är redan rensad inredning samt halvbur, så någon komfort förväntar jag mig inte.
Just nu sitter det Bilstein dämpare samt okända sänkfjädrar. Krängningshämmare har jag inte hunnit uppgradera ännu, framförallt då chassit inte gått så många mil (i min ägo dvs) pga trubbel med motor.
Bakdämparna har sett sina bästa dagar och kommer eventuellt bytas till coilover-diton.
Men uppgraderingar på chassit kommer ske stegvis beronde på budget och vad jag snubblar över. Dock har jag ett mycket fördelaktigt tillfälle att skaffa fjädrar just nu (tillfälligt jobb) tänkte jag att det vore idé att handla dessa.
Har hittat lite värden på fjäderstyvhet och börjat bilda mig en uppfattning, men har fortfarande inte hittat någon angivelse om längder (?) Med det enda undantaget att folk utan hjälpfjädrar verkar vara lite bekymmrade över att fjädrarna faller ur läge då man hissar bilen.
Är redan rensad inredning samt halvbur, så någon komfort förväntar jag mig inte.
Just nu sitter det Bilstein dämpare samt okända sänkfjädrar. Krängningshämmare har jag inte hunnit uppgradera ännu, framförallt då chassit inte gått så många mil (i min ägo dvs) pga trubbel med motor.
Bakdämparna har sett sina bästa dagar och kommer eventuellt bytas till coilover-diton.
Men uppgraderingar på chassit kommer ske stegvis beronde på budget och vad jag snubblar över. Dock har jag ett mycket fördelaktigt tillfälle att skaffa fjädrar just nu (tillfälligt jobb) tänkte jag att det vore idé att handla dessa.
Har hittat lite värden på fjäderstyvhet och börjat bilda mig en uppfattning, men har fortfarande inte hittat någon angivelse om längder (?) Med det enda undantaget att folk utan hjälpfjädrar verkar vara lite bekymmrade över att fjädrarna faller ur läge då man hissar bilen.
-
- Posts: 534
- Joined: 09 Dec 2006, 01:26
- Location: Grängesberg
Det blir en jäkla skillnad mellan att ha fjäder i orginalposition och att ha en coilover fjäder bak. Blir helt olika utväxling så då fjäderkonstanten blir helt olika.
Här är en tråd som listar ett gäng olika alternativs hårdheter:
http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=40472
Ett förhållande mellan fram/bak fjädrar för trevlig balans för banåka som brukar rekomenderas är att ha bakfjädrar som är 1,5gånger hårdare än fram.
Kan inte säga av personlig erfarenhet för jag vet inte ritkigt vad jag har just nu, bara att det inte är helt bra.
450lbs/in fram är rätt hårt, för hårt för de allra flesta på gata.
Bilstein sprint börjar nog på att vara i klenast laget.
Här är en tråd som listar ett gäng olika alternativs hårdheter:
http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=40472
Ett förhållande mellan fram/bak fjädrar för trevlig balans för banåka som brukar rekomenderas är att ha bakfjädrar som är 1,5gånger hårdare än fram.
Kan inte säga av personlig erfarenhet för jag vet inte ritkigt vad jag har just nu, bara att det inte är helt bra.
450lbs/in fram är rätt hårt, för hårt för de allra flesta på gata.
Bilstein sprint börjar nog på att vara i klenast laget.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
ILiveToRide@gmail.com
ILiveToRide wrote:Det blir en jäkla skillnad mellan att ha fjäder i orginalposition och att ha en coilover fjäder bak. Blir helt olika utväxling så då fjäderkonstanten blir helt olika.
Här är en tråd som listar ett gäng olika alternativs hårdheter:
http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=40472
Ett förhållande mellan fram/bak fjädrar för trevlig balans för banåka som brukar rekomenderas är att ha bakfjädrar som är 1,5gånger hårdare än fram.
Kan inte säga av personlig erfarenhet för jag vet inte ritkigt vad jag har just nu, bara att det inte är helt bra.
450lbs/in fram är rätt hårt, för hårt för de allra flesta på gata.
Bilstein sprint börjar nog på att vara i klenast laget.
Självklart är det stor skillnad på det, tycker jag är rätt självklart, men heller inget som jag frågade efter...
Men det låter som en utmärkt tumregel med 1,5x, men då antar jag att du menar i originalposition på bärarmen?
Eller åtminstone passade det in bra på vad som anges bland specarna på den sidan.
(syftar på att skillnaderna är bra mycket mindre på de som va specifikt utmärkt som coiloverpaket)
Mindre än 450 hade jag nog tänkt mig redan, sen måste jag se efter lite vad som går att få tag på.
Men fortfarande har ingen svarat på vad en lämplig längd på fjädern vid custombygge bör vara...?
Detta kommer ju självklart gå att justera när jag bygger om fjäderbenen; samt skruvbart på gänga.
Men jag vill ha något "mellan tummen och pekfingret" att utgå ifrån!
-
- Posts: 43
- Joined: 21 Feb 2006, 09:44
- Location: linköping
fjädrar
kolla på rejsa.nu det finns kilometervis skrivet där om e30 väghållning ..
jag har inte längderna i huvudet men ja kör med 120 N/mm fram o 180 N/mm bak på org pos med bilstein grp N dämpare och krängare från 02 depån funkar väldigt bra .. mvh
jag har inte längderna i huvudet men ja kör med 120 N/mm fram o 180 N/mm bak på org pos med bilstein grp N dämpare och krängare från 02 depån funkar väldigt bra .. mvh