Spec på "coiloverfjäder" E30?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Spec på "coiloverfjäder" E30?

Post by Scrazher »

Jag funderar på att bygga om fjäderbenen fram för att kunna justera höjd. Ska försoka beställa fjädrar genom jobbet, men behöver lite hjälp med vilka mått och fjäderkonstanter(krafter) som rekomenderas. hjälpfjädrar har jag liggande men inte uppgifterna om dem just nu. Vad brukar folk köpa till millway-kitten?
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

vad ska du använda bilen till och vad vill du ha ut av bilen?

övrig spec (på väghållninggrejerna då tex dämpare, krängningshämmare etc)?

hur ska du köra bak, orig upphängning eller coilovers?
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

Bilen ska köras på gata i första hand, men att testa på lite sidledes-åka står på önskelistan. Samt att få sätta en hyfsad tid raktfram.
Är redan rensad inredning samt halvbur, så någon komfort förväntar jag mig inte.

Just nu sitter det Bilstein dämpare samt okända sänkfjädrar. Krängningshämmare har jag inte hunnit uppgradera ännu, framförallt då chassit inte gått så många mil (i min ägo dvs) pga trubbel med motor.

Bakdämparna har sett sina bästa dagar och kommer eventuellt bytas till coilover-diton.
Men uppgraderingar på chassit kommer ske stegvis beronde på budget och vad jag snubblar över. Dock har jag ett mycket fördelaktigt tillfälle att skaffa fjädrar just nu (tillfälligt jobb) tänkte jag att det vore idé att handla dessa.

Har hittat lite värden på fjäderstyvhet och börjat bilda mig en uppfattning, men har fortfarande inte hittat någon angivelse om längder (?) Med det enda undantaget att folk utan hjälpfjädrar verkar vara lite bekymmrade över att fjädrarna faller ur läge då man hissar bilen.
Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Post by Sjöstrand »

jag hade tänkt köra AVO coilovers 200 lb fjädrar.
millway coiloverkitt. med AVO dämpare och 450 lb fjädrar
samt ppfs kränghämmare
E30 projekt turbo

M3 e46 http://www.garaget.org/?car=114023 SÅLD
ILiveToRide
Posts: 534
Joined: 09 Dec 2006, 01:26
Location: Grängesberg

Post by ILiveToRide »

Det blir en jäkla skillnad mellan att ha fjäder i orginalposition och att ha en coilover fjäder bak. Blir helt olika utväxling så då fjäderkonstanten blir helt olika.

Här är en tråd som listar ett gäng olika alternativs hårdheter:
http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=40472

Ett förhållande mellan fram/bak fjädrar för trevlig balans för banåka som brukar rekomenderas är att ha bakfjädrar som är 1,5gånger hårdare än fram.

Kan inte säga av personlig erfarenhet för jag vet inte ritkigt vad jag har just nu, bara att det inte är helt bra.

450lbs/in fram är rätt hårt, för hårt för de allra flesta på gata.
Bilstein sprint börjar nog på att vara i klenast laget.
Thorbjörn Nilsson
ILiveToRide@gmail.com
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

ILiveToRide wrote:Det blir en jäkla skillnad mellan att ha fjäder i orginalposition och att ha en coilover fjäder bak. Blir helt olika utväxling så då fjäderkonstanten blir helt olika.

Här är en tråd som listar ett gäng olika alternativs hårdheter:
http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=40472

Ett förhållande mellan fram/bak fjädrar för trevlig balans för banåka som brukar rekomenderas är att ha bakfjädrar som är 1,5gånger hårdare än fram.

Kan inte säga av personlig erfarenhet för jag vet inte ritkigt vad jag har just nu, bara att det inte är helt bra.

450lbs/in fram är rätt hårt, för hårt för de allra flesta på gata.
Bilstein sprint börjar nog på att vara i klenast laget.

Självklart är det stor skillnad på det, tycker jag är rätt självklart, men heller inget som jag frågade efter...
Men det låter som en utmärkt tumregel med 1,5x, men då antar jag att du menar i originalposition på bärarmen?
Eller åtminstone passade det in bra på vad som anges bland specarna på den sidan.
(syftar på att skillnaderna är bra mycket mindre på de som va specifikt utmärkt som coiloverpaket)

Mindre än 450 hade jag nog tänkt mig redan, sen måste jag se efter lite vad som går att få tag på.

Men fortfarande har ingen svarat på vad en lämplig längd på fjädern vid custombygge bör vara...?
Detta kommer ju självklart gå att justera när jag bygger om fjäderbenen; samt skruvbart på gänga.
Men jag vill ha något "mellan tummen och pekfingret" att utgå ifrån!
User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

verkligen ingen som kan svara på det?
självklart
Posts: 43
Joined: 21 Feb 2006, 09:44
Location: linköping

fjädrar

Post by självklart »

kolla på rejsa.nu det finns kilometervis skrivet där om e30 väghållning ..
jag har inte längderna i huvudet men ja kör med 120 N/mm fram o 180 N/mm bak på org pos med bilstein grp N dämpare och krängare från 02 depån funkar väldigt bra .. mvh
Post Reply