har några motor frågor angående e30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
NORMIND
Posts: 192
Joined: 20 Nov 2005, 14:49

har några motor frågor angående e30

Post by NORMIND »

finns ju många som byter motorn i sina 320 till en 325 motor
men vad behövs förutom motorn ? boxen ?

nu till min riktiga fråga är det lika lätt att byta motor i en 323 till 325 motor ? eller är det nått speciellt med dom ?

vilken av m20b20 och m20b25 är m20b23 mest lika ?
alltså toppen blocket osv

hoppas få lite svar som rätar ut mina frågeteken
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

m20b20 och m20 b23 kan man inte se skillnad på utifrån.

samma block och samma topp.

om det inte stämmer får nån gärna säga.
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Stämmer bra! Men ärligt talat så är de relativt svårt att se på bara själva motorn, men 325 har ju fördelaren vid kamdrevet medans 320 och 323 inte har de. Är dock osäker om 320 o 323 kom med Motronic? Då bör ju dem ha fördelaren på toppen oxå!

Byta själva motorn är nog inget problem men om du har L-jetronic sprut så räcker de nog inte med att bara byta boxen!

Men de är mest snyt i 2,5an iaf!

8)
Image
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

m20b23 finns inte med motronic, det gör dock m20b20 brån 88 o framåt.

har du en 320 -88 e de bara att lyfta över motorn, härvan passar, bör dock byta box elelr köpa ett chip till en m20b25

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
NORMIND
Posts: 192
Joined: 20 Nov 2005, 14:49

Post by NORMIND »

tackar för svaren...
Post Reply