Keepan - BMW E30 med M5-motor (Ban-, gatbil)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Tackar för försvarandet av min och biltemas heder :)

Sålänge man inte köper spindeledsavdragare från biltema så verkar allt annat funka :P

Beställt ny hos meckonomen jag ska hämta nåndag, var dock 40 spänn dyrare där :(
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Ni blir inte utan update idag heller även om de inte hänt speciellt mkt på 4 timmar :P

Började med att släpa ut liket från under bilen
Image
Image
Image
Plocka sedan bort fjäderbenen som snällt hängde kvar utan bakvagn
Image
Image
Kom o köp! :)
Image
Sen började jag dra ut all el bakifrån, paniken närmar sig... Mycket att märka
Image
Såhär såg det ut vid slutet då
Image

På tal om ingenting så testa jag lyfta i bakändan o jag kunde få upp den i luften ensam :)
Går lätt när motorn tynger när där fram :P

Halelulija, får se när man hinner mecka nåt nästa gång. Tackar för mig för denna helg :)
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Dubbel post :oops:
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Projektet har som ni märkt stannat av lite, de beror dock inte på avsaknaden av intresse utan att jag helt enkelt inte haft tid eller hälsa till de nu.

Har en svår autoimmun sjukdom som har jävlats med min kropp under några år. Har prövat olika behandlingar men inget har hjälpt. Nu är jag relativt klar med skolan iaf (några ämnen jag ska komplettera under sommaren) men har tagit studenten iaf. Dock så är hälsan på väg till det sämre igen så kommer åka in på sjukan på måndag för att stanna där ett par dagar framåt och på onsdag ska de testas en ny behandling som har en biverkningssedel modell stor.

Förhoppningsvis kommer den hjälpa och jag kan tillfriskna på en och annan vecka, annars brukar de ta ca. 2 månader innan man kommer åter på benen.

Har iallafall fått framskärmarna sålda för 1200: totalt och fått en hel del fina summor i studentpresent.

Har också ändrat motorreceptet, till vad några glädjs åt och till andras missnöje. Att bygga en stabil turbomotor skulle gå på 100+ lök så istället satsar jag på en stabil sugis från antingen M3 eller M5 för en 1/4 del av den kostnaden. Vill bara ha 300+ sugis hästar då!

Det var allt från mig, hoppas vi ses snart igen ;)
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Halloj igen gott folk. Låg inne lite förra veckan och tog dem första sprutorna i min behandling i fredags och resultatet märktes redan i lördags. Nästintill frisk direkt och då har hela effekten av kuren inte ens kommit fram. Förmodligen kommer den hjälpa såpass mycket att jag aldrig kommer märka av min sjukdom mer.

Smått otroligt att äntligen något hjälper efter 3 år då man varit lika många månader sjuk som frisk varje år och allt skit man fått gå igenom. Vågar inte ta ut segern än men är jävla glad just nu att man äntligen kan börja leva igen!!

Till bilen då, var en Jonas här ikväll och hjälpte mig plocka bort fjäderbenen fram och tog med sig dem. Dem var såpass dåliga så fick inget betalt för dem annat än att jag blev av med dem. Glömde kameran dessvärre men ska ta lite bilder på de imorgon. Ska tillägga att han var erfaren meckare om vi säger så, speeden var det inte heller något fel på :)

Imorgon ska jag nog äntligen satsa på att komma tillbaka i garaget igen. Skulle va sugen på att plocka bort instrumentbrädan och märka upp alla sladdar. Skulle vara bra om man kunde flytta bakåt M-motorn ett par centimeter sen då jag antar dem väger en del mer än M20B25 maskinen gör så inte viktfördelningen blir helt kass. Så ska ta och kika på dem möjligheterna.

Någon som har några tips på hur man underlättar de för sig själv när man plockar bort instrumentbrädan?

Är också intresserad om någon vet var man kan hyra/låna en motorlyft runt södra Stockholm?

En tråkig update utan bilder denna gång men hoppas ni orkar läsa! Imorgon ska de bli bilder, promise! :)
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

En update kommer lastad nu då med ett gäng bilder!

Gick loss lite lätt med att tvätta min älskade brukis
Image

Sedan en liten bildskörd från gårdagens masaker, fick kapa sönder spindelleden tillslut
Image

På andra sidan släppte den direkt iaf så den överlevde
Image

Samlade ihop lite bultar och satte in i mina små lådor, märker och sparar allt då jag inte vet vad som behövs bytas, vad de kostar osv. Bättre att ha för mycket än för lite kvar
Image

Sopa rent golvet också, måste ha lättat bilen på några kg bara i dem där högarna :)
Image

Image

Snyggt huh?
Image

Ett stycke bränslepump åkte på däng
Image

Här hänger han sig kvar i matchen med nöd och näppe
Image

Till något tråkigare nu, någon som vet vad detta är? Låg nere i sidan vid ytterskärmen liksom.
Image

En till bild, måste veta om det är något jag behöver annars måste den kapas bort då den inte går igenom hålet i karossen. Dem skramlar lite gött iaf om det kan va en ledtråd
Image

Under bilen har de iaf blivit rent och snyggt annars
Image

Hit har alla kablar kommit, man känner sig rätt nöjd när man ser att varenda kabel är märkt hittills :)
Image

Om man bortser från detta ormbo modell large
Image

Här börja jag gå lös på instrumentbrädan
Image

Han släpper!
Image

We got a man down!
Image

Gick rätt smidigt faktiskt, tog inte mer än 1 timme och bara runt 6 bultar plus lite skruv att lossa innan den kom ned. Nu måste jag börja få bort alla luftkanaler så man kan se vad som finns där bak annars.
Image

Lämna det såhär och gick in för käk och bröt för idag
Image

Image

Börjar fundera på att blästra karossen förövrigt. Polaren lämna in sin bakaxel o fick den blästrad för 300:- här i närheten så hela bilen borde inte gå på mer än 5000 och de kan de vara värt.

Annars var de allt jag hade att komma med. Kanske blir update igen på ons-tors
Glider E30 Touring -89 M20B27
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Kul med massa bilder :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

Keepan wrote: Ett stycke bränslepump åkte på däng
Image

Här hänger han sig kvar i matchen med nöd och näppe
Image

det där är bränsle regulatorn , pumpen sitter i tanken :)
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Gunni
Posts: 16
Joined: 21 Apr 2006, 15:39

Post by Gunni »

No that´s a fuel pump.
most pre-facelifts had external pressure pump and a feed pump in the tank.
There is also a regulator there
With Great Challenges comes great engineering

Gunni
Snurrbo
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 15:55
Location: Sölvesborg

Post by Snurrbo »

Den där plastgrejjen som låg å skramla ser ut som en gammal larmdetektor. Typ glasskrossensor så klipp du bort den. :roll:
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Gunni wrote:No that´s a fuel pump.
most pre-facelifts had external pressure pump and a feed pump in the tank.
There is also a regulator there
Well it dosent matter anyway. I'm not going to use it and I guess no one will buy it ;)
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Snurrbo wrote:Den där plastgrejjen som låg å skramla ser ut som en gammal larmdetektor. Typ glasskrossensor så klipp du bort den. :roll:
Hehe, visste inte att det fanns något sådant. Konstigt att det bara finns en på ena sidan? Nåja, då ryker den.

Edit: Föresten, när man klipper bort något på elhärvan, ska man isolera ändan då eller nåt sånt för att undvika kortslutning?
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Vart ute lite i garaget idag och någon timme igår för att massera instrumentbrädan lite så ger en bildskörd på det.

Fått bort lite luftkanaler så man kan komma åt kablarna, nice huh?
Image

Mycket övertalande senare så var det bara värme reglagen kvar och då kunde man böjja ned den såhär mycket
Image

Bidrar med en "guide" för att visa hur luftkanalerna sitter
Image

Image

Image

Instrumentsbrädans baksida i övrigt
Image

Image

Bara det roligaste kvar då, mecka kablar :/
Image

Var inte mycket kul att visa här tyvärr men har man en tråd ska man väll visa allt.
Glider E30 Touring -89 M20B27
User avatar
PegiPax
Posts: 1199
Joined: 09 Dec 2006, 15:38
Location: Finland

Post by PegiPax »

Tips . Ta bort hela ditt larmsystem istället, än att bara ta bort Glaskross sensorn.

ser bra ut annars =)
Robin Eriksson
Tel: 0408521754
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

PegiPax wrote:Tips . Ta bort hela ditt larmsystem istället, än att bara ta bort Glaskross sensorn.

ser bra ut annars =)
Kommer nog bli att göra så. Verkar inte vara mycket till hjälp med endast en glaskross sensor. Ska bli lite special prylar för att hålla jobbigt folk borta. Kan lova att den som försöker sno den sen kommer med 95% säkerhet bli väldigt snopen.

Tack för tipset anyhow ;)
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Jag trotsade den förargliga solen och höll mig i garaget iaf. Inte speciellt mycket intressant att visa men slänger upp ett par bilder iaf.

Börjar med att fråga var dessa kablar går till? Har aldrig suttit i en hel E30 men misstänker att dem två stora klumparna går till cigarett-uttaget? Men den lilla vita går vart då? (dem kommer över från förarsidan till passagerar sidan)
Image

Vill också veta var den baby-blå sladden ska till och den lilla vita lampan.
Image

Annars ser omboet ut sådär, mycket markerande jag håller på med nu samtidigt som del efter del långsamt kommer bort.
Image

Tröttna tillslut på elen och ville få bort den där rostiga plåten ovanför vart slutdämparen ska vara. Skruvarna var allt för rostiga så får ta vinkelslipen, ville inte göra det när jag var ensam bara då jag aldrig handskats med den tidigare.
Image

Hehe, plåten var så rostig så drog bort en bit. Mjukt som gummi :/
Image

Här var det jag pillat bort idag då.
Image

Min stora baby vill ut, hjälp till och låna ut din motorlyft :)
Image

Den klassiska vinkeln, vet inte om den säger så mycket men sådär såg det ut när jag lämna garaget idag igen.
Image

Hitta min lilla bromsskive-klocka i hallen. Inte kommit upp än, svårt att veta vad jag ska göra med den när jag fick en annan klocka i studentpresent jag har i garaget nu. Ger ni något fint bud kan jag sälja den.
Image

Inte mycket att hurra för. Vill verkligen börja få bort motorn, skulle underlätta mycket med elgörat då. Hela baken är ju annars helt ren.
Glider E30 Touring -89 M20B27
Keepan
Posts: 522
Joined: 20 Apr 2009, 14:44
Location: Stockholm

Post by Keepan »

Dagen kom tillslut när något var tvunget att hända igen. Efter en mycket dyster sommar som utspelat sig på kryckor, hotellrum och sjukhus så var jag modig att tillslut våga mig ut till garaget och göra ett ryck med motorn.

Hade ett par polare till hjälp, bland annat den fina motorlyften som jag fick låna från förra ägarens polare, Håkan. Sedan min motorgalne meckarpolare och även brorsan fick göra uttryckning mot slutet.

Börjar med lite dassiga bilder från början av dan:
Image

Image

Image

Image
Dryga timmen senare så var all el ute. Ovanligt lätt? :)
Image
Polarna försökte dra ett "Victory-tecken" men det blev en riktig fail där
Image
Hur som helst så gick vi över till att gnugga dem svala geniknölarna och undra hur vi egentligen skulle fästa motorn. Blev många olika konfigurationer innan vi hitta vad vi tror är den vinnande lösning. (återstår att se)
Image

Image
Detta blev den vinnande konstruktionen med en kedja som är några kilometer för lång men bör åtminstone hålla.
Image

Image

Resultat av dagens ansträningar blev som demonstreras på sista bilden. Motorn är redo att lyftas men det enda som händer när vi börjar hissa är att hela bilen börjar resa sig. Är något jox med vinkeln på växellådan så bland annat stabiliseringsstaget måste låsas innan det återupptas, vi får se när de blir. Förhoppningsvis innan dem närmaste dagarna.

Vi gav upp där trots att det var så nära och fixa fint käk i form av pizza! :)

Något annat kul som hänt är att jag på under Torsdagen förmodligen ska plocka upp en M5 e34 motor jag köpt, en S38B36. Inte komplett men för 15 000 så är lär den vara värd pengarna. Polaren nämnde idag att jag kunde SFRO besikta den med extra vikter i trunken för att slippa besiktningsmotor och mörka vikterna? Tror ni det funkar? Isåfall finns det en M20B25 på marknaden :P

Håller också på att förhandlar på en lamelldiffad 325 e30 låda. Enda problemet med den är att ägaren säger att den ger ifrån sig ljud vid gasuppsläpp. Bör man va orolig och kan man åtgärda det?

Allt för denna gång, hoppas uppföljningen kommer snart :)
Glider E30 Touring -89 M20B27
Post Reply