hur stor oljekylare ska jag ha?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
bmwsteffo
Posts: 78
Joined: 06 Dec 2007, 20:47
Location: nässjö

hur stor oljekylare ska jag ha?

Post by bmwsteffo »

jag har skaffat en oljefilterhållare från m3 och ska skaffa en kylare också men frågan är hur stor det behövs? motorn är en m50 med hx 40 snurra tänkte få ut 500hk. Så undrar jag hur ni har monterat slangarna på oljefilterhuset hur har ni använt orghålen?
User avatar
Ullsokk
Posts: 132
Joined: 08 Jan 2008, 00:47

Post by Ullsokk »

Gjeng opp med M16x1,5, så kan du ha overgang til AN :)
bmwsteffo
Posts: 78
Joined: 06 Dec 2007, 20:47
Location: nässjö

Post by bmwsteffo »

vad är övergång till an?
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

AN är aluminium skit som du inte ska använda om du inte måste, speciellt inte på ställen med vitalt tryck, som olja.

Kör hydralslang med press ansluntningar i mm iställe, ser inte lika ballt ut men funkar.

Nån som sett en tävlingsbil med AN kopplingar? Typ, STCC, Carrera Cup eller liknande sorts tävlingsbil? Tveksamt, för alla som håller på med det vet att de suger. Ett par hydral firmor istan som inte ens vill röra AN grejjer för att dom inte kan garantera att det kommer va 100% efter, funkar bra först 2-3ggr man drar det, sen är det gängpaj, ärjat eller bara allmänt trasigt. Kör AN kopplingar på typ vevhusvent å liknande oviktiga saker.

Tyck va ni vill om inlägget, de e min erfarenhet av det samt vad "hydralproffsen" tycker.....

Ärtan, skrik inte på mig nu!!!!

MVH Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
bmwsteffo
Posts: 78
Joined: 06 Dec 2007, 20:47
Location: nässjö

Post by bmwsteffo »

ok men jag kan använda en hydralkoppling med dom gängorna killen ovan förklarade? och det går att gänga i så det inte är för lite gods för det lr har ni nått bättre förslag?
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

gör det så enkelt som möjligt för dig. originalhålen räcker för dina effektmål och original oljekylaren med slangar skulle duga fint också.

så strunta i att borra upp o gänga om.
The Lower Class
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

pizza wrote:AN är aluminium skit som du inte ska använda om du inte måste, speciellt inte på ställen med vitalt tryck, som olja.

Kör hydralslang med press ansluntningar i mm iställe, ser inte lika ballt ut men funkar.

Nån som sett en tävlingsbil med AN kopplingar? Typ, STCC, Carrera Cup eller liknande sorts tävlingsbil? Tveksamt, för alla som håller på med det vet att de suger. Ett par hydral firmor istan som inte ens vill röra AN grejjer för att dom inte kan garantera att det kommer va 100% efter, funkar bra först 2-3ggr man drar det, sen är det gängpaj, ärjat eller bara allmänt trasigt. Kör AN kopplingar på typ vevhusvent å liknande oviktiga saker.

Tyck va ni vill om inlägget, de e min erfarenhet av det samt vad "hydralproffsen" tycker.....

Ärtan, skrik inte på mig nu!!!!

MVH Pizza



:lol: :lol: :lol: Och varför använder då topfuel, top doorslammer osv Earls, XRP, Russell-kopplingar ? Kan det vara så att dom tycker själva spänningen med racet inte är att försöka vinna, utan att försöka skjuta någon viktig olje- eller bränsleledning med mening? Det där var fan det dummaste jag hört på länge ! Det är beprövade grejer som tål mer tryck än vad man har oljetryck i en personbilsmotor iaf.. En anledning till att hydraulfirmorna inte kan garantera att det blir tätt, TROR jag kan bero på att man blandar just aluminium med förzinkade kopplingar och då kan det uppstå galvaniska strömmar,... Kör man med riktiga grejer rakt igenom och inte blandar koppar, alu, galv, förzinkat för att det vart billigas, .så funkar det hur bra som helst. Annars skulle ju ingen använda det... Pressade gummislangar ska sitta på grävmaskiner och inte på en trimmad bil, bara för att alternativet råka vara billigare och att man känner en snubbe som pressar slangar.. Säg vad du vill om mitt inlägg 8)


Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Post by Sjöstrand »

btw.
har sett både camaro cup oh stcc bilar med an kopplingar till soppan !
E30 projekt turbo

M3 e46 http://www.garaget.org/?car=114023 SÅLD
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

G3kkO wrote:btw.
har sett både camaro cup oh stcc bilar med an kopplingar till soppan !



Självklart, det är ju bästa grejerna.. Tro fan de att dom gärna slipper hålla på och krångla med en stor fet pressad gummislang som är lika lätthanterlig som ett järnspett.
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
bumper
Posts: 766
Joined: 20 Nov 2005, 21:07
Location: Fagersta
Contact:

Post by bumper »

Vet inte om man kan blanda olika tillverkare av AN-kopplingar, men antar att man kan det? I vilket fall som helst så tog jag det säkra före det osäkra och körde samma tillverkare på alla.

Och jag tror att det blev tätt och bra. =)

Image
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

OT

AN är väl iaf en typ av gänga som på svenska kallas för jick i hydralspråk? Och används av det flesta firmor inom den branchen.

Det största problemet folk kanske kan uppleva med aluminium AN kopplingar är att många tror man ska dra dom med 100 nm o slutligen 90 grader = gängpaj o läcker. Man ska dra dom men absolut inte hårt.


Nu till tråden. Om du fick med org kopplingarna o kanske en bit av rörena ut från den kan du köra med skäringskopplingar om det finns i dimision sen till nån vettig slang o kopplingar på oljekylaren. Rekomenderar inga slangklämmor utan press eller som sagt tidigare an kopplingar.

Gjorde denna lösning på en Audi s2a som fick en växellåda från nyare audisanrna med oljekylare från lådan o de funka kalas.
bmwsteffo
Posts: 78
Joined: 06 Dec 2007, 20:47
Location: nässjö

Post by bmwsteffo »

blir nog svårt att hitta org kylare och slangar men hur stor är org? så man vet hur stor man behöver finns ju allt från 7raders till 30 typ? sen får det bli att åka ner till den lokala hydralfirman och skaffa nått lämpligt i slangväg :)
Post Reply