hur stor oljekylare ska jag ha?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
hur stor oljekylare ska jag ha?
jag har skaffat en oljefilterhållare från m3 och ska skaffa en kylare också men frågan är hur stor det behövs? motorn är en m50 med hx 40 snurra tänkte få ut 500hk. Så undrar jag hur ni har monterat slangarna på oljefilterhuset hur har ni använt orghålen?
AN är aluminium skit som du inte ska använda om du inte måste, speciellt inte på ställen med vitalt tryck, som olja.
Kör hydralslang med press ansluntningar i mm iställe, ser inte lika ballt ut men funkar.
Nån som sett en tävlingsbil med AN kopplingar? Typ, STCC, Carrera Cup eller liknande sorts tävlingsbil? Tveksamt, för alla som håller på med det vet att de suger. Ett par hydral firmor istan som inte ens vill röra AN grejjer för att dom inte kan garantera att det kommer va 100% efter, funkar bra först 2-3ggr man drar det, sen är det gängpaj, ärjat eller bara allmänt trasigt. Kör AN kopplingar på typ vevhusvent å liknande oviktiga saker.
Tyck va ni vill om inlägget, de e min erfarenhet av det samt vad "hydralproffsen" tycker.....
Ärtan, skrik inte på mig nu!!!!
MVH Pizza
Kör hydralslang med press ansluntningar i mm iställe, ser inte lika ballt ut men funkar.
Nån som sett en tävlingsbil med AN kopplingar? Typ, STCC, Carrera Cup eller liknande sorts tävlingsbil? Tveksamt, för alla som håller på med det vet att de suger. Ett par hydral firmor istan som inte ens vill röra AN grejjer för att dom inte kan garantera att det kommer va 100% efter, funkar bra först 2-3ggr man drar det, sen är det gängpaj, ärjat eller bara allmänt trasigt. Kör AN kopplingar på typ vevhusvent å liknande oviktiga saker.
Tyck va ni vill om inlägget, de e min erfarenhet av det samt vad "hydralproffsen" tycker.....
Ärtan, skrik inte på mig nu!!!!
MVH Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
pizza wrote:AN är aluminium skit som du inte ska använda om du inte måste, speciellt inte på ställen med vitalt tryck, som olja.
Kör hydralslang med press ansluntningar i mm iställe, ser inte lika ballt ut men funkar.
Nån som sett en tävlingsbil med AN kopplingar? Typ, STCC, Carrera Cup eller liknande sorts tävlingsbil? Tveksamt, för alla som håller på med det vet att de suger. Ett par hydral firmor istan som inte ens vill röra AN grejjer för att dom inte kan garantera att det kommer va 100% efter, funkar bra först 2-3ggr man drar det, sen är det gängpaj, ärjat eller bara allmänt trasigt. Kör AN kopplingar på typ vevhusvent å liknande oviktiga saker.
Tyck va ni vill om inlägget, de e min erfarenhet av det samt vad "hydralproffsen" tycker.....
Ärtan, skrik inte på mig nu!!!!
MVH Pizza
Och varför använder då topfuel, top doorslammer osv Earls, XRP, Russell-kopplingar ? Kan det vara så att dom tycker själva spänningen med racet inte är att försöka vinna, utan att försöka skjuta någon viktig olje- eller bränsleledning med mening? Det där var fan det dummaste jag hört på länge ! Det är beprövade grejer som tål mer tryck än vad man har oljetryck i en personbilsmotor iaf.. En anledning till att hydraulfirmorna inte kan garantera att det blir tätt, TROR jag kan bero på att man blandar just aluminium med förzinkade kopplingar och då kan det uppstå galvaniska strömmar,... Kör man med riktiga grejer rakt igenom och inte blandar koppar, alu, galv, förzinkat för att det vart billigas, .så funkar det hur bra som helst. Annars skulle ju ingen använda det... Pressade gummislangar ska sitta på grävmaskiner och inte på en trimmad bil, bara för att alternativet råka vara billigare och att man känner en snubbe som pressar slangar.. Säg vad du vill om mitt inlägg
Mvh
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
OT
AN är väl iaf en typ av gänga som på svenska kallas för jick i hydralspråk? Och används av det flesta firmor inom den branchen.
Det största problemet folk kanske kan uppleva med aluminium AN kopplingar är att många tror man ska dra dom med 100 nm o slutligen 90 grader = gängpaj o läcker. Man ska dra dom men absolut inte hårt.
Nu till tråden. Om du fick med org kopplingarna o kanske en bit av rörena ut från den kan du köra med skäringskopplingar om det finns i dimision sen till nån vettig slang o kopplingar på oljekylaren. Rekomenderar inga slangklämmor utan press eller som sagt tidigare an kopplingar.
Gjorde denna lösning på en Audi s2a som fick en växellåda från nyare audisanrna med oljekylare från lådan o de funka kalas.
AN är väl iaf en typ av gänga som på svenska kallas för jick i hydralspråk? Och används av det flesta firmor inom den branchen.
Det största problemet folk kanske kan uppleva med aluminium AN kopplingar är att många tror man ska dra dom med 100 nm o slutligen 90 grader = gängpaj o läcker. Man ska dra dom men absolut inte hårt.
Nu till tråden. Om du fick med org kopplingarna o kanske en bit av rörena ut från den kan du köra med skäringskopplingar om det finns i dimision sen till nån vettig slang o kopplingar på oljekylaren. Rekomenderar inga slangklämmor utan press eller som sagt tidigare an kopplingar.
Gjorde denna lösning på en Audi s2a som fick en växellåda från nyare audisanrna med oljekylare från lådan o de funka kalas.