Krallig kardan?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Krallig kardan?

Post by Fear This »

om man vill få en kardan som står pall 4siffrigt med bra grepp hur gör man? tex på min m5 bakvagn vid medbringaren är det ganska trångt så jag har svårt att se nån annan lösning än att använda den 6bultade kulleden som sitter där men håller den verkligen? hur gör svea? ni som tillverkar egna mm?
tänkte börja styra ihop nåt på hobbykvällen på torsdag så det vore kul att höra/se idér samt hur svea & ni själva gjort.
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

jag är precis på väg att skicka min kardan till svea bil. I mitt fall så ska jag ha en 328kardan från e36 på min e30 med m42 motorn.

Den är lite för kort men det kostar inget extra att förlänga. :D Jag tog en uppgradering av kardan, dev man behåller kors och stödlager. Dom sa att det skulle hålla bra upp till 6-700 hk.

Han tyckte att ha en hardyskiva med i bilden inte alls va någon dum idé, den spar mycket på drivlinan.

Det finns ju andra konstruktioner då dom bygger hela vägen åt dig utan hardy skiva. Men det kanske är mer för automatare på strippen.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

tack för lite inputs:)
jo det blir m5 hardy i framkant och en rak pinne utan stödlager i grövre diam. frågan är bara om std knuten bak vid bakaxeln håller? tycker inte splinesen ser alltför grova ut där?
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Nu har jag ingen erfarenhet men är det inte väldigt ovanligt att den bakre knuten innan diffen rasar? Brukar väl vara något i det främre kardanpartiet som brakar samman? :)

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Konny
Posts: 1047
Joined: 12 Jun 2006, 19:26
Location: Finland, åland

Post by Konny »

pelko wrote:Nu har jag ingen erfarenhet men är det inte väldigt ovanligt att den bakre knuten innan diffen rasar? Brukar väl vara något i det främre kardanpartiet som brakar samman? :)

Mvh




På M5orna brukar dom gå av en liten bit efter lådan men annars håller resten rätt bra verkar de :D
Får se om jag säger samma sak efter helgen nu, (Kjula race) min axel är kortad och grövre i främre ändan men orig. efter stödlagret.
#KI Verkstad#
*970hk/1030nm M5 turbo bus bil. såld.. http://www.garaget.org/?car=102185
*750hk E30 Ålands starkaste 2007-08. Såld.. http://www.garaget.org/?car=25851
*650hk Mitsubishi Evo 4 http://www.garaget.org/?car=187583
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

mm jag tänkte åxå så, det jag sett så har kardaner skruvat av sej framtill. så får ja inga andra förslag så beåller jag den knuten, e ju bråttom lixom :lol:
User avatar
flp
Posts: 919
Joined: 20 Nov 2005, 22:16
Location: Piteå

Post by flp »

min 328 kardan gick av ca 2dm från bakaxeln förra sommaren. har dock ingen större koll på svea osv utan tänkte mest på vars dem kan gå av.

MVH Micke
Mikael Westerlund
070-5611667
bra.snyt@gmail.com

Fat people are harder to kidnap
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo.
ET 10.44@217km/h
Post Reply