Större knutar och axlar med stora e30diffen?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Större knutar och axlar med stora e30diffen?

Post by Sandén »

Tänkte ev bygga lite bättre bakvagn nu när det gick sönder för mig på emmaboda.

Kan nån säga mig exakt vad som måste göras för att köra med stora 5 serieknutarna och grövre axlar ihop med stora e30 diffen? Vilka knutar kan jag använda och vilka axlar? Hur gör man mot diffen? Vilka nav?

Hittade inte mkt när ja sökte mer än den skottsäkra bakvagnen men ja vill inte byta ut min e30m3 diff.

mvh Joel
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

TROR att du kan köra såhär (sök för att vara på den säkra sidan också).

* E30 stora diffen
* Z3M medbringare
* 535 E28 knutar och nav

Till detta kit borde PPFs sviktstålsaxlar passa.
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

* E30 stora diffen
* Z3M medbringare
* 535 E28 knutar och nav

låter intressant om man kan behålla e30 diff, men man lär väl isf behöva byta innehållet i klumpen med till z3m eftersom knutarna som går in i huset är större. :?
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Post by Jørg1e30 »

Bruk medbringere fra den mellomstore e28 diffen. Det skal virke.
JAAS-performance
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

kollade på realoem och det stämmer att tex 528 har större inre knutar 94 mot e30 325.
Fast då även ingående axel och splines skiljer sig lär man byta allt innehåll i diffen, det går ju inte bara byta till större knutar och trycka in dom med våld...
Alternativt ta en mellan e28 och sätta på e30 difflocket, då borde det funka.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Thörn wrote:kollade på realoem och det stämmer att tex 528 har större inre knutar 94 mot e30 325.
Fast då även ingående axel och splines skiljer sig lär man byta allt innehåll i diffen, det går ju inte bara byta till större knutar och trycka in dom med våld...
Alternativt ta en mellan e28 och sätta på e30 difflocket, då borde det funka.


Ja knutarna är större men inte den splinsade medbringaren, den går att ta från tex z3m. Har även för mig att vissa e28:or har medbringare med klena splinesen och för stora knutarna.
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

då blir väl den delen den svagaste länken sedan? alltså splineaxeln.
De stora diffarna (535) har väl kraftigare splineaxel.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Post by Nemesis_turbo »

har större medbringare med samma splines som e30 över om någon vill ha
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

fick det bekräftat att det är ingen större vits, då blir ingående axel i diffen den svaga punkten där dom går sönder istället.
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Post Reply