Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis , Pimplaren
Maverick
Posts: 194 Joined: 02 Dec 2005, 18:00
Post
by Maverick » 24 May 2006, 15:27
Hallå!
Ni som har mappat m20 med turbo, hur hög tändning brukar ni våga köra med? På olika varvtal och last?
Jag förstår om inte bmwandreas eller bäckis vill avslöja sina hemlighter
, men ni andra som mappat m20?
Hur hög tändning vågar man ge den vid runt 1 bar?
Edit: Jag kör med vanlig BF98 och runt 8.2:1 i kompförhållande.
Mustang -69a
Fido85
Posts: 1634 Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)
Post
by Fido85 » 24 May 2006, 15:38
ähh gå och ta i kragen deras så får dom avslöja lite hemlisar åt oss
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Maverick
Posts: 194 Joined: 02 Dec 2005, 18:00
Post
by Maverick » 24 May 2006, 16:07
Fido85 wrote: ähh gå och ta i kragen deras så får dom avslöja lite hemlisar åt oss
Fast dom ska ju leva på att mappa bilar, så vill dom hålla sånt för sig själv förstår man ju!
Mustang -69a
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 24 May 2006, 16:13
Olika från motor till motor.
Men typ 20 grader
Strandholm
Posts: 3515 Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:
Post
by Strandholm » 24 May 2006, 16:15
Ingen som kan fixa fram ett motronic chip med lite backad tändning till m20? Man tycker att det borde finnas många köpare på en sådan produkt.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Maverick
Posts: 194 Joined: 02 Dec 2005, 18:00
Post
by Maverick » 24 May 2006, 16:23
Bmwandreas wrote: Olika från motor till motor.
Men typ 20 grader
Så man vågar köra runt 20 grader vid 1 bars tryck?
Vid typ 0.5 då?
Mustang -69a
Svintoleffe
Posts: 1342 Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:
Post
by Svintoleffe » 24 May 2006, 16:36
Amplify wrote: Ingen som kan fixa fram ett motronic chip med lite backad tändning till m20? Man tycker att det borde finnas många köpare på en sådan produkt.
Det finns program o ladda hem, ifrån internet, sen så måste du ha ett eprom chip o brännare, så kan du göra det själv. finnms även komplett lista så att du kan ladda hem program varan som sitetr i orginal chipet, oså kan du ändra tändningen osånt.
Jag hitatde det på nätet, så jag har det på dtaan.
Strandholm
Posts: 3515 Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:
Post
by Strandholm » 24 May 2006, 16:43
Du har inte lust att länka då? internet är rätt stort för en lat ung grabb som mig själv
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
Fido85
Posts: 1634 Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)
Post
by Fido85 » 24 May 2006, 19:05
Maverick wrote: Fido85 wrote: ähh gå och ta i kragen deras så får dom avslöja lite hemlisar åt oss
Fast dom ska ju leva på att mappa bilar, så vill dom hålla sånt för sig själv förstår man ju!
joo det skulle vem som helst göra
så det är helt rätt i att inte avslöja allt
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Nisse Järnet
Posts: 6624 Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort
Post
by Nisse Järnet » 25 May 2006, 11:02
Fan att man inte går i skolan längre, då brände man ju chip hela dagarna
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
SirSteve
Posts: 164 Joined: 20 Nov 2005, 18:41
Location: Huskvarna
Post
by SirSteve » 25 May 2006, 11:45
När vi mappade borsans var vi tvunga att gå så långt som 10 grader, detta vid 1,6 bar. Höjde vi till 11 var de små antydningar till spik
Polaren har 18 vid samma last...
Jag själv har "bara" 12 fast detta vid 2,2 bar
_JP_
Posts: 43 Joined: 20 Nov 2005, 17:09
Location: Luleå / Mora
Post
by _JP_ » 25 May 2006, 13:11
Bmwandreas wrote: Olika från motor till motor.
Men typ 20 grader
Är det där det ger som mest effekt, eller för att man inte bör ladda mer för att de spikar?
Jag kör 32 grader vid 1 bar med 9:8:1 i komp.. men på E85
Audi 90 quattro
knotan
Posts: 1457 Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:
Post
by knotan » 25 May 2006, 15:10
jag tycker att det låter väldigt snålt med så lite tändning
slå i en skvätt e85 i tanken så ska ni se på grejjor.
jag ligger på typ 30 gader vid 1.5 bar med 9.6:1 i komp i min volvosnurra, skulle gå å lägga på mer tändning, är rätt långt kvar till pmax å egt ligger desutom rätt högt men vevstakarna är nog inte lika förtjusta i det heller
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 25 May 2006, 15:13
Dom bmw motorer vi provat med E85 har varit lika spikkänsliga som på V-power.
peppe
Moderator
Posts: 4284 Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:
Post
by peppe » 25 May 2006, 17:33
Bmwandreas wrote: Dom bmw motorer vi provat med E85 har varit lika spikkänsliga som på V-power.
V-power är överlägset bästa soppan man kan ta från en pump, synd att det inte finns norr om Sundsvall.
Hur mycket tändning skulle man våga åka med om man körde på VP racefuel? Max ladd 1,5kg.
johankihl
Admin
Posts: 3360 Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095
Post
by johankihl » 25 May 2006, 17:36
peppe wrote: Bmwandreas wrote: Dom bmw motorer vi provat med E85 har varit lika spikkänsliga som på V-power.
V-power är överlägset bästa soppan man kan ta från en pump, synd att det inte finns norr om Sundsvall.
Hur mycket tändning skulle man våga åka med om man körde på VP racefuel? Max ladd 1,5kg.
VP CSP eller VP 109 motorsport? Ganska stor skillnad på dessa bränslen då CSP är en klassad soppa för motorsportklasser där bränslet inte är fritt. 109 motorsport är säkerligen MYCKET bättre.
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 25 May 2006, 17:39
CSP kan man oftast köra med 25-30 graders tändning.