Mitsubishi EVO 3 rs

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

youask
Posts: 240
Joined: 18 Oct 2007, 16:30
Contact:

Post by youask »

Bmwandreas wrote:Sitter spjället närmast 1:ans cylinder? Kan vara så att cylindrarna längst bak får mest luft och går snålare så att det spikar lite där?
Med orginal insug är det cyl#1 som brukar få mest luft.




Tycker det låter konstigt att det skulle hänt, vad kör du för kolvar? Kolvringsgap??
Jag tog komp prov på min i höstas efter säsongen (~1500mil) och var mindre än 5% skillnad mellan cylindrarna.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

HKS packningen ska lätt hålla för detta. Så det är nog något annat som strular. Och är insuget så borde det inte vara luftteorin. Hur är det med soppatillförseln? Sitter matningen vid cyl 1?
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Bmwandreas wrote:HKS packningen ska lätt hålla för detta. Så det är nog något annat som strular. Och är insuget så borde det inte vara luftteorin. Hur är det med soppatillförseln? Sitter matningen vid cyl 1?
Matningen går in vid cyl 4, vet inte om han som gjort jobbet på blocket knas, men det är konstigt med.
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

matningen vid 4an.. är ju några till gammel evosar som skrotat maskin efter att ha gått på lite för hårt med tändningen när det har mappats på gatan.
Mitsubishi EVO III projekt
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

youask wrote:
Bmwandreas wrote:Sitter spjället närmast 1:ans cylinder? Kan vara så att cylindrarna längst bak får mest luft och går snålare så att det spikar lite där?
Med orginal insug är det cyl#1 som brukar få mest luft.




Tycker det låter konstigt att det skulle hänt, vad kör du för kolvar? Kolvringsgap??
Jag tog komp prov på min i höstas efter säsongen (~1500mil) och var mindre än 5% skillnad mellan cylindrarna.
Jag åker med ross kolvar ogap 0.45 topp o 0.55 andra ring
Har gjort va ross rek
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Det faktum att packningen gick först känns som ett bevis för spikningar. Att du nu har leak down pga skadade ringar, kolvar och/eller lopp är bara ett till bevis.

Det går inte att mappa en sådan här motor safe på gatan, inte ens om man kan det man gör.

Bara bita ihop och riva isär :evil:
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Bäckis wrote:Det faktum att packningen gick först känns som ett bevis för spikningar. Att du nu har leak down pga skadade ringar, kolvar och/eller lopp är bara ett till bevis.

Det går inte att mappa en sådan här motor safe på gatan, inte ens om man kan det man gör.

Bara bita ihop och riva isär :evil:
Ja vi får se när jag river isär
User avatar
JimmyA
Posts: 1589
Joined: 21 Nov 2005, 18:43
Location: Tumba

Post by JimmyA »

vi river imorrn då? ring isf jag kommer va ledig hela fredagen! sen blire plastic padding och TIG på allt som e skadat och valhalla på natten hehe 8) :lol:
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Jag slet isär maskinen inatt. Men jag är fan förbryllad, Jag hittar inge fel. Kolvar och ringar ser hur bra ut som helst. Jag får lämna in blocket på kontroll. Toppen kan de inte vara heller den är ju ny renoverad. Någon som har ideer?
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Var hos FP ingines och mätte blocket. Blocket hade blit typ 1- 2 hundringar ovalt men det är typ ingenting. Sen var de en ganska grovrepa nere i 3:ans cylinder. Men känns konstigt att de skulle försvinna 5 kg i komp pga av den.
En annan teori är att den gått för fett när vi börja mappa, så bränslet har skäljt bort oljan från väggarna. De har då blivit varmt och kolvringarna har tappat spänsten typ. Vad tror ni?
Idag ska jag hämta ett nytt block som ska borras, linehonas och deckas. Ser ingen annan utväg.
User avatar
Sandén
Posts: 1177
Joined: 13 Feb 2008, 22:09

Post by Sandén »

Aleex wrote:Var hos FP ingines och mätte blocket. Blocket hade blit typ 1- 2 hundringar ovalt men det är typ ingenting. Sen var de en ganska grovrepa nere i 3:ans cylinder. Men känns konstigt att de skulle försvinna 5 kg i komp pga av den.
En annan teori är att den gått för fett när vi börja mappa, så bränslet har skäljt bort oljan från väggarna. De har då blivit varmt och kolvringarna har tappat spänsten typ. Vad tror ni?
Idag ska jag hämta ett nytt block som ska borras, linehonas och deckas. Ser ingen annan utväg.
Fan va surt =( Byter du ringar osv nu med då eller? Va kolvarna runda då?
http://www.garaget.org/sanden" onclick="window.open(this.href);return false;
Audi Sportquattro -86
VGD Performance
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Självklart byter jag ringar. Bygger ju ihop motorn med nya lager med eftersom jag byter block.
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

De blocket jag skulle hämta i uppsala, var tyvärr skrot :( De gick inte att använda. Veven va så dålig så de hade börjat käka material i blocket på axialöverfallet. Jag tänkte fan de är verkligen nån som inte vill att jag ska köra. Men det blir värre.
Åkte till örebro i går o hämtade ett block av en annan evo åkare. Fick de grattis om ja hämtade skiten bara. Tog 1.5 tim ner. Jag tänkte perfekt hinner man riva o lämna in skiten med. Men eftersom jag har så tur så kommer jag förbi kjula avfarten mot sthlm. Vad händer där? Jo mitt däck på bilen exploderar. Va fan tänkte jag. Ska ut o leta fram reservhjulet. Men det ligger inte i bilen! 2 mil till närmsta avfart.
Nu tänker jag verkligen att det är nån som inte vill att ja ska åka.
Ska jag börja ringa efter hjälp,då ser jag att batteriet på mobilen börjar bli dåligt och ingen laddare. Ringer lite polare men ingen kan komma. Till slut kommer min svärfar efter jobbet, med ett däck o lite verktyg.
Jag fick vänta 4.5 timmar innan jag fick hjälp. Tror ni då man tänkte några gånger på om man verkligen skulle hålla på med bilar eller att andra ville de?
Kom ju hem till slut och skulle riva isär blocket. Rev isär allt och de verkade se bra ut. Men innan jag rev isär så tänkte jag om man verkligen skulle riva med tanke på vilket flyt jag hade haft.
Men nu är de på borrning hos värmdö så får de förhoppningsvis på måndag. Så de verkar ju vända nu
Aleex
Posts: 1162
Joined: 21 Nov 2005, 17:08
Location: Stockholm

Post by Aleex »

Toppen är provtryck och den verkar vara hel
User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

haha eller buhu, man vet fan inte om man ska skratta eller gråta.. men fan va du sliter :)

kör hårt det kommer bli hur bra som helst tillslut :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

bara hoppas de blir bra nu när du haft så mycke otur
ms racing
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Post by Tysken »

Å fy fan! :shock: Dags som sagt för lite tur nu. Synd att jag jobbade..
Lars 0708-520373

E34 M5 Touring

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=20859" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply