Plocka bort 4wd på 325ix E30?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Spinx
Posts: 138
Joined: 21 May 2006, 13:00
Location: Örnsköldsvik

Plocka bort 4wd på 325ix E30?

Post by Spinx »

Är det möjligt att göra på ett enkelt sätt?
Måste man byta låda etc?
Vad säger besiktningen om det?
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Post by Spiidfriik »

Du måste ta bort fördelningslådan. Regbesiktar du den som 2wd är det inga problem hos SBP.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

ta bort fördelningslådan,främre kardan + framdiff och drivaxlar, antar att man även behöver byta oljetråg.

är ju liksom onödigt att ha allt det kvar om man ändå inte använder det.

sen borde ju en vanlig rwd kardan passa, bara å byta, ev bara främre delen.
hmm_jonte
Posts: 30
Joined: 20 Nov 2005, 16:56
Location: malmö

Post by hmm_jonte »

det är inte samma fäste för växellådan heller så de får man svetsa om eller nått har för mig de e nått mer fundera också på de innan men jag palla inte tyckte de va för mycket klydd...


mvh Jonatan
Spinx
Posts: 138
Joined: 21 May 2006, 13:00
Location: Örnsköldsvik

Post by Spinx »

hmm_jonte wrote:det är inte samma fäste för växellådan heller så de får man svetsa om eller nått har för mig de e nått mer fundera också på de innan men jag palla inte tyckte de va för mycket klydd...


mvh Jonatan


Okej, väldigt jobbigt att läsa det du skriver bara, använd gärna punkter....
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

Spinx wrote:
hmm_jonte wrote:det är inte samma fäste för växellådan heller så de får man svetsa om eller nått har för mig de e nått mer fundera också på de innan men jag palla inte tyckte de va för mycket klydd...


mvh Jonatan


Okej, väldigt jobbigt att läsa det du skriver bara, använd gärna punkter....


Stort problem i dagens I-land..

Mvh
Uffe
(kunde inte hålla mig)
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Post by Spiidfriik »

hmm_jonte wrote:det är inte samma fäste för växellådan heller så de får man svetsa om eller nått har för mig de e nått mer fundera också på de innan men jag palla inte tyckte de va för mycket klydd...


mvh Jonatan


En vanlig rwd växellåda passar bolt-on tillsammans med tillhörande mellanaxel. Skall man ta bort framdiffen blir det mer jobb, men den kan ju gott hänga där den hänger. Drivaxlarna går ju genom naven och håller ihop hjullagren. Oljetråget kan ej bytas ut mot ett rwd tråg då det sitter bak-och-fram i förhållande till varann. Framför torpedväggen skiljer i stort sett allt mellan iX och vanliga rwd.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Dragon
Posts: 110
Joined: 02 Mar 2006, 10:25
Location: Bdn

Post by Dragon »

Jag kör med vanlig rwd låda och mellanaxel i min IX med s50 och framdiffen å drivaxlarna sitter kvar. Funkar klockrent att köra så.
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Post by camata »

Min fråga då:
- Varför 2WD-konverterar man en ix?
Dragon
Posts: 110
Joined: 02 Mar 2006, 10:25
Location: Bdn

Post by Dragon »

I mitt fall mest för att framdiffen inte håller när man åker trimmad s50 och gillar att åka med hjulspinn :D Men de blir nog ändå ett försök med 4wd efter EDPS då jag har en extra framdiff nu.
Post Reply