Kolv-ventilklaring med Z58 kam på M20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Kolv-ventilklaring med Z58 kam på M20

Post by stian329 »

På min M20"bastard" motor så har jeg ved 3mm lyft på 6:ans innsugsventil og syl 1/6 på TDC ca 1,1mm clearance mellom innsugsventil och kolv.. Er det for lite, bør jeg lage ventiluttak i kolvarna?

Jeg har tenkt å varve 8000rpm med M52B28 veven(84mm slag), 130mm stakar och 86mm borr. E det ok att varva 8k med den vev/stake-geometrien?

I helgen har jeg tatt cc-måling av forbrenningsromvolum och komp forholdet ble målt til 8,04:1

Image

/Stian
E30 M3
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Man brukar säga minst 2mm spel mellan ventil och kolv.

Du får lika geometri som jag har, så jag skulle lägga mig på 7500rpm.
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Post by stian329 »

Tackar :P
E30 M3
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Jag har kört med 0,8mm clearing med Z58, och det gick bra. Du kan utan problem köra som den är.
User avatar
Tysken
Posts: 1272
Joined: 24 Nov 2005, 13:39
Location: Sköndal, Sthlm

Re: Kolv-ventilklaring med Z58 kam på M20

Post by Tysken »

Ska du köra med sträckbultar?
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Re: Kolv-ventilklaring med Z58 kam på M20

Post by stian329 »

Tysken wrote:Ska du köra med sträckbultar?


Nej nej endast för provmontering :wink:

ARP of course.


Bäckis wrote:Jag har kört med 0,8mm clearing med Z58, och det gick bra. Du kan utan problem köra som den är.


Ok..sounds good! 1,1mm var med en std beg toppakning som var 1,5mm tykk. Jeg har en ny +0,3mm Elring pakning som jeg tenkte använda så da skulle clearance bli 1,4mm. Jeg går for den..
E30 M3
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Post by stian329 »

Bmwandreas wrote:Du får lika geometri som jag har, så jag skulle lägga mig på 7500rpm.


Nesten så jeg kunne tenkt meg B25 vev med 75mm slag, Verdi stakar och 9000rpm heller :twisted: Med B25 veven får motoren 2612cc.
E30 M3
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

lyfter en gammal tråd lite grann...

slängde på en b25 topp idag med z58 turbokam steg 3 fjäderkit o raceventiler på min 2 liters maskin.. när jag körde runt maskinen för hand så kände jag aldrig att de tog i.. kan vara så att de tar i utan att jag märker de förvisso.. finns de nå smidigt sätt o mäta sig till hur mycket spel man har mellan kolv o ventil? eller e de bara fram med tumstocken o mäta hur mycket ventilen öppnar jäntemot orginal ventilen?
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Kliv in på närmsta leksaksaffär och tjacka modellera ;)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Roobin
Posts: 1794
Joined: 15 Oct 2006, 14:58
Location: Värmdö

Post by Roobin »

o slänga på kolvarna? sen veva runt ett par varv o kolla hur mycket spel?
Audi S2 2,5 liter - 800whp?

VR Motor Stockholm AB

Robin Raita
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

Roobin wrote:o slänga på kolvarna? sen veva runt ett par varv o kolla hur mycket spel?



alldeles riktigt :)

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply