På min M20"bastard" motor så har jeg ved 3mm lyft på 6:ans innsugsventil og syl 1/6 på TDC ca 1,1mm clearance mellom innsugsventil och kolv.. Er det for lite, bør jeg lage ventiluttak i kolvarna?
Jeg har tenkt å varve 8000rpm med M52B28 veven(84mm slag), 130mm stakar och 86mm borr. E det ok att varva 8k med den vev/stake-geometrien?
I helgen har jeg tatt cc-måling av forbrenningsromvolum och komp forholdet ble målt til 8,04:1
Bäckis wrote:Jag har kört med 0,8mm clearing med Z58, och det gick bra. Du kan utan problem köra som den är.
Ok..sounds good! 1,1mm var med en std beg toppakning som var 1,5mm tykk. Jeg har en ny +0,3mm Elring pakning som jeg tenkte använda så da skulle clearance bli 1,4mm. Jeg går for den..
slängde på en b25 topp idag med z58 turbokam steg 3 fjäderkit o raceventiler på min 2 liters maskin.. när jag körde runt maskinen för hand så kände jag aldrig att de tog i.. kan vara så att de tar i utan att jag märker de förvisso.. finns de nå smidigt sätt o mäta sig till hur mycket spel man har mellan kolv o ventil? eller e de bara fram med tumstocken o mäta hur mycket ventilen öppnar jäntemot orginal ventilen?