525 E34 turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Idag blev den en liten tur med Ivars och Mälarbocken. Ivars filmade lite, så det kommer väl ut en film ikväll säkert. Går riktigt fint. Men liite hög utväxling då den för 260km/h på 4:an. Man skulle ha meckat dit en ZF låda istället...
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

User avatar
r.ivars
Posts: 3550
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

äckligt trevlig gatbil! Man skulle inte ens gissa på turbo eller något alls fifflat med om han inte gasat..

Helt sjukt vad snyggt den går.. och vilket jävla grepp! :shock:
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Ser ut att funka fint :)

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Fredriktak
Posts: 1263
Joined: 16 Apr 2006, 18:44
Location: Hedemora

Post by Fredriktak »

Bmwandreas wrote:Kör bara grundtryck 1.0-1.5 bar nu. 480 whp räcker bra. Orkar inte byta låda..

Faktist helt ok spool, laddar fullt vid 4500 rpm och jag drar till 7500 rpm.


Vad kör du med för låda nu? ZF?
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nu är det orig låda.
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

Bmwandreas wrote:Det var ju inte fullt föränn 4500 rpm på hans, typ lika som jag har nu. Nej isåfall ska det vara ännu tidigare eller mer volym.


karel har väl fullt ladd vid 3500 å max vrid vid 4500 men kan minnas fel!!
ms racing
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Inte nu sist iaf. Du ser på vridkurvan att det är över 4500 rpm.
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

okej missa de men tyckte han sa att de va som förr så inte kollat så noga!!
ms racing
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Bmwandreas wrote:Inte nu sist iaf. Du ser på vridkurvan att det är över 4500 rpm.


kurvan är samma som förra året..

enda skillnaden är ju att när vi hade så mycket problem med misstädningar i rotortesten så ställde vi ner belastningen.. och rätt mycket då..

sen när allt börja lira så ställde vi aldrig upp den igen..

ska väl bromsa om fram mot sommaren så man får kurvan på papper.. förra året så va de fullt ladd runt 3500. och i år är de inge gjort åt maskin
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

då va jag inte helt ute å cykla då hehe!!
ms racing
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Post by silverryggen »

micke999 wrote:då va jag inte helt ute å cykla då hehe!!


Hah de har du gjort länge!!
Finns en till som snart gör det också :)

ursäkta kladdet,kunde inte låta bli.
Den e inte lång men den e smal
micke999
Posts: 444
Joined: 09 Jul 2008, 00:05

Post by micke999 »

silverryggen wrote:
micke999 wrote:då va jag inte helt ute å cykla då hehe!!


Hah de har du gjort länge!!

ursäkta kladdet,kunde inte låta bli.


sant där ioförsig :lol:
ms racing
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Karel021 wrote:
Bmwandreas wrote:Inte nu sist iaf. Du ser på vridkurvan att det är över 4500 rpm.


kurvan är samma som förra året..

enda skillnaden är ju att när vi hade så mycket problem med misstädningar i rotortesten så ställde vi ner belastningen.. och rätt mycket då..

sen när allt börja lira så ställde vi aldrig upp den igen..

ska väl bromsa om fram mot sommaren så man får kurvan på papper.. förra året så va de fullt ladd runt 3500. och i år är de inge gjort åt maskin


På en dynojet som arbetar med roterande massan i rullen tar det sjukt lång tid innan man har fullt ladd sen går det fort. Därför jobbar motorn upp laddtrycket tidigare. På filmen låter det inte som ni kör så kort ramptid i dynojeten. Man kan inte ställa motståndet utan bara ramptiden på hur fort pullet ska gå.
User avatar
Karel021
Posts: 2176
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Contact:

Post by Karel021 »

Bmwandreas wrote:
Karel021 wrote:
Bmwandreas wrote:Inte nu sist iaf. Du ser på vridkurvan att det är över 4500 rpm.


kurvan är samma som förra året..

enda skillnaden är ju att när vi hade så mycket problem med misstädningar i rotortesten så ställde vi ner belastningen.. och rätt mycket då..

sen när allt börja lira så ställde vi aldrig upp den igen..

ska väl bromsa om fram mot sommaren så man får kurvan på papper.. förra året så va de fullt ladd runt 3500. och i år är de inge gjort åt maskin


På en dynojet som arbetar med roterande massan i rullen tar det sjukt lång tid innan man har fullt ladd sen går det fort. Därför jobbar motorn upp laddtrycket tidigare. På filmen låter det inte som ni kör så kort ramptid i dynojeten. Man kan inte ställa motståndet utan bara ramptiden på hur fort pullet ska gå.




okaj..

jämför med förra året så va de mycket kortare pulls i år..

enda skyllnaden från förra året är att då drog vi den 6500 i år till 7000
User avatar
Avvah
Posts: 884
Joined: 07 Nov 2006, 18:06
Location: Boden

Post by Avvah »

Bmwandreas wrote:Kör bara grundtryck 1.0-1.5 bar nu. 480 whp räcker bra. Orkar inte byta låda..

Faktist helt ok spool, laddar fullt vid 4500 rpm och jag drar till 7500 rpm.


Vad har du för info på den snurran, fundera på en gt42 med lilla avgashiset dvs 1.22 A/R på min M20B25
Fredrik Östman
E39 528 Turbo SFRO
E30M3 S54 Turbo
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Avvah wrote:
Bmwandreas wrote:Kör bara grundtryck 1.0-1.5 bar nu. 480 whp räcker bra. Orkar inte byta låda..

Faktist helt ok spool, laddar fullt vid 4500 rpm och jag drar till 7500 rpm.


Vad har du för info på den snurran, fundera på en gt42 med lilla avgashiset dvs 1.22 A/R på min M20B25


Jag har 1.22 . Är bra seg, men man vänjer sig.
Nu är den körd ett par mil och allt funkar fint, så jag tänkte plocka upp den i bänken och se hur mycket den ger på 2 bar +. Man lär ju ha 600+ whp :wink:
Post Reply