M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
bjørnm3
Posts: 153
Joined: 28 Dec 2005, 22:49

gørdel

Post by bjørnm3 »

jevla rå bil.vart eit hefti motorrom,men lurer på hvor man får tak i ein sån gørdel? og prisen? fin reportage i bilsport.
E30 M3.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Tack för det Björn.

Nu ser det ut såhär framför torpeden, lite småplock kvar och sen är det dags för provstart å rivning av bakvagn.

Image

Image

Gjördeln har jag fixat själv, eller rättare sagt så har jag tagit fram en ritning och sen lämnat det till vattenskärning.
bjørnm3
Posts: 153
Joined: 28 Dec 2005, 22:49

gørdel

Post by bjørnm3 »

Nå småfix blir de altid.altid noe en vil forandre på, men eit tå di råaste motorom e ha sett.

Hvor mye skal du ha for å få lagd ein gørdel å sende til mine slektninger i sverige? betaler på forhånd.
E30 M3.
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Idag startades motorn upp i bilen med nytt elsystem. Känns skönt att det verkar funka.

Rev isär klumpen och uppdaterade med Mobimechs kit som ska innebära att bromsverkan hamnar på 40% istället för 25% som det är original.

Klump ur.
Image

Diffen ur klumpen.
Image

Många delar blir det, då är trots allt inte allt urtaget ur diffen.
Image

Ta bort lite på locket och brickorna ska bort!
Image
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

varför vill man ha gasspjället innan kompresorn?
har gått och grubblat på detta nu... :?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Om man sätter spjället efter kompressorn måste man ha en kraftig evakuerings/dumpventil som hela tiden dumpar ut den luft som kompressorn pumpar. Kompressorn kommer då hela tiden ladda så mycket som den är drevad för att göra och förutom att det blir jobbigt ljud när luften dumpas så sliter det självklart även på kompressorn om den hela tiden får jobba så mycket den orkar.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

ser bra ut.

är det jobbigt å slita ur diffen, ställa in kuggflankspel osv sen?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Det var faktiskt enklare än jag trodde att slita ur diffen. Vad det gäller flankspel så hoppas jag på att det var bra förut. Pinjongen har jag nu inte rört och kronhjulet sitter där det satt förut då jag inte flyttat på några shims.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

okej.. aja det är med schims på dem här klumparna, tänktedet var justerbart osm på volvos delade klumpar.

fint reportage i bilsport!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Håller på och pular med bakvagnen, tyvärr hade jag fel sorts medbringare på klumpen så drivaxlarna går inte att sätta dit.
Om det är någon som har medbringare till M3 E36, Z3m mfl liggande så är jag spekis på dem.
Försökte få ihop ena drivknuten som jag hade plockat isär men det är ett jäkla pul så den har jag inte fått ihop än :(

Enligt uppgift så ska det gå att åka med 15 tums plåtfälgar trots att man har 315mm stora skivor bak om man tar bort lite material på oken.
Fräste av lite för att se om det kan funka. Man får hoppas på att oken inte spricker/går av.

Körde oken i ett bad med basisk lösning och ström för att få bort all rost, färg och skit som satt på oken. Dessvärre kopplade jag strömmen fel så istället för att bli av med rost etc så drogs rosten till oken från den andra metallplattan så nu får jag bada oken igen för att få dem rena och fina.

Image

Image
bjørnm3
Posts: 153
Joined: 28 Dec 2005, 22:49

insug

Post by bjørnm3 »

Er meget imponert over motor rommet dit. harb du laget insuget å alle brakketer selv?
E30 M3.
User avatar
FoX
Posts: 1794
Joined: 03 Dec 2005, 16:48
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by FoX »

jag söker oxå medbringare till M3 E36, Z3m .. tror du att det är ett alternativ att köpa nya på bmw?
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Jag köpte nya medbringare på BMW, gicl på 488:- styck plus moms.
Tyvärr så var det inte det som var mitt bekymmer visade det sig då dessa var lika långa som de gamla jag hade...
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Och så fortsätter det att strula, skulle "bara" hänga dit sista drivaxeln och bromsarna och sen hissa upp bakvagnen.
Tyvärr så verkar det som att det skiljer en hel del på Z3:ans bakvagnsbalk och M3:ans så cambern på hjulen vart helt galen, lutar utåt i ovankant massor så nu vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på :(

Image

Image
Dinan2.5
Posts: 46
Joined: 09 Dec 2005, 08:36
Location: Eugene USA

Post by Dinan2.5 »

Fästena på balken ser ju påsvetsade eller vinda ut. Har den krockats?

Fråga annars på s14.net, jag är rättså säker att flera killar kör Z3:ans bakvagn där (Bruce, tror jag). Nämn isf vilka komponenter du använder...

Anders
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Jag har svetsat om fästena på balken, de sitter på originalplats men är försedda med brickor och excenterbultar för att kuna justera vinklarna.
suutari
Posts: 71
Joined: 07 Jan 2006, 05:08
Location: Tampere

Post by suutari »

ser mycket fin ut 8)
Turbocharging is nice, but I´d rather be ALSO blown!
Post Reply