M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Tack för det Björn.
Nu ser det ut såhär framför torpeden, lite småplock kvar och sen är det dags för provstart å rivning av bakvagn.
Gjördeln har jag fixat själv, eller rättare sagt så har jag tagit fram en ritning och sen lämnat det till vattenskärning.
Nu ser det ut såhär framför torpeden, lite småplock kvar och sen är det dags för provstart å rivning av bakvagn.
Gjördeln har jag fixat själv, eller rättare sagt så har jag tagit fram en ritning och sen lämnat det till vattenskärning.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Idag startades motorn upp i bilen med nytt elsystem. Känns skönt att det verkar funka.
Rev isär klumpen och uppdaterade med Mobimechs kit som ska innebära att bromsverkan hamnar på 40% istället för 25% som det är original.
Klump ur.
Diffen ur klumpen.
Många delar blir det, då är trots allt inte allt urtaget ur diffen.
Ta bort lite på locket och brickorna ska bort!
Rev isär klumpen och uppdaterade med Mobimechs kit som ska innebära att bromsverkan hamnar på 40% istället för 25% som det är original.
Klump ur.
Diffen ur klumpen.
Många delar blir det, då är trots allt inte allt urtaget ur diffen.
Ta bort lite på locket och brickorna ska bort!
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Overcharged
Om man sätter spjället efter kompressorn måste man ha en kraftig evakuerings/dumpventil som hela tiden dumpar ut den luft som kompressorn pumpar. Kompressorn kommer då hela tiden ladda så mycket som den är drevad för att göra och förutom att det blir jobbigt ljud när luften dumpas så sliter det självklart även på kompressorn om den hela tiden får jobba så mycket den orkar.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Det var faktiskt enklare än jag trodde att slita ur diffen. Vad det gäller flankspel så hoppas jag på att det var bra förut. Pinjongen har jag nu inte rört och kronhjulet sitter där det satt förut då jag inte flyttat på några shims.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Håller på och pular med bakvagnen, tyvärr hade jag fel sorts medbringare på klumpen så drivaxlarna går inte att sätta dit.
Om det är någon som har medbringare till M3 E36, Z3m mfl liggande så är jag spekis på dem.
Försökte få ihop ena drivknuten som jag hade plockat isär men det är ett jäkla pul så den har jag inte fått ihop än
Enligt uppgift så ska det gå att åka med 15 tums plåtfälgar trots att man har 315mm stora skivor bak om man tar bort lite material på oken.
Fräste av lite för att se om det kan funka. Man får hoppas på att oken inte spricker/går av.
Körde oken i ett bad med basisk lösning och ström för att få bort all rost, färg och skit som satt på oken. Dessvärre kopplade jag strömmen fel så istället för att bli av med rost etc så drogs rosten till oken från den andra metallplattan så nu får jag bada oken igen för att få dem rena och fina.
Om det är någon som har medbringare till M3 E36, Z3m mfl liggande så är jag spekis på dem.
Försökte få ihop ena drivknuten som jag hade plockat isär men det är ett jäkla pul så den har jag inte fått ihop än
Enligt uppgift så ska det gå att åka med 15 tums plåtfälgar trots att man har 315mm stora skivor bak om man tar bort lite material på oken.
Fräste av lite för att se om det kan funka. Man får hoppas på att oken inte spricker/går av.
Körde oken i ett bad med basisk lösning och ström för att få bort all rost, färg och skit som satt på oken. Dessvärre kopplade jag strömmen fel så istället för att bli av med rost etc så drogs rosten till oken från den andra metallplattan så nu får jag bada oken igen för att få dem rena och fina.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Jag köpte nya medbringare på BMW, gicl på 488:- styck plus moms.
Tyvärr så var det inte det som var mitt bekymmer visade det sig då dessa var lika långa som de gamla jag hade...
Tyvärr så var det inte det som var mitt bekymmer visade det sig då dessa var lika långa som de gamla jag hade...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Och så fortsätter det att strula, skulle "bara" hänga dit sista drivaxeln och bromsarna och sen hissa upp bakvagnen.
Tyvärr så verkar det som att det skiljer en hel del på Z3:ans bakvagnsbalk och M3:ans så cambern på hjulen vart helt galen, lutar utåt i ovankant massor så nu vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på
Tyvärr så verkar det som att det skiljer en hel del på Z3:ans bakvagnsbalk och M3:ans så cambern på hjulen vart helt galen, lutar utåt i ovankant massor så nu vet jag inte riktigt vad jag ska hitta på
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Jag har svetsat om fästena på balken, de sitter på originalplats men är försedda med brickor och excenterbultar för att kuna justera vinklarna.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290