DreRacing - e30M3 + s38b38tt

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

DreRacing - e30M3 + s38b38tt

Post by dre racing@ »

Hållt på med bmwn ett tag nu.
fått bankat in torpeden lite, samt sänkt traversen.
gjort mall på motorfästen. hämtat turbos og coolers.

målet är en driftsäker kjärra som går som skott!

S38B38 - hämtad från komplett bil från tyskland
Image

satt i motorn
Image
Image

håller på med fästen

Image
Image
detta skal förstarkas mer:
Image
Image

så langt bak med 280 lådan. precis så det inte går med org fästen.
är detta lakom bakåt?
Image

M5 och e30 bakställningen. göra ett oppkok här. kanske vore bäst med e28 diff jag vet inte änn.
ImageImage

Hämtat turbos från volvo. td04-19t. jag vet att detta är bra greior.
orkar 350hk stk. bara att få plats med dom då.
Image
Image
Image

kinacoolers. skall svetsas sammans til 1meter cooler i frontenfångaren.
Image
Last edited by dre racing@ on 18 Jan 2012, 11:28, edited 1 time in total.
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
_Johnny_
Posts: 435
Joined: 20 Feb 2008, 20:30
Location: Göteborg

Post by _Johnny_ »

Kul projekt! Du kommer få en vridbomd, massa effekt på låga varv och kommer bottna sniglarna fort. Fast det kanske är din avsikt, vrid alltså. :wink:
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

tror du jag kommet att bottna dom så lätt?
jag hoppar att kunne vara ut mot 7000 som man gjör med den här motorn original med rundt 1bar i ladd och ca 700hk-900nm
laddet kan väl börja på 2500.
dessa turbos sitter orginal på volvo motorer upp til 2.4 liters volum och 300 hästar

skal bara ha vrid så 765 plattan med sinter pallar trycket
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
pizza
Posts: 2083
Joined: 23 Dec 2005, 19:47
Location: Västerås

Post by pizza »

Håller med, troligen kommer du köra avgashusen i botten ganska direkt, tror inte du kommer orka 700hk med dom små, men jag hoppas jag har fel!
Fast iof, 1,9liter/turbo, fast det e ju galet flöde i toppen, ähhh, de kanske funkar ändå....

Pizza
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
User avatar
Micke
Posts: 733
Joined: 20 Nov 2005, 17:55
Location: Jönköping

Post by Micke »

En del Saabar plockar ut 400+ med 19t, 2.3L och E85.

Ett ex. http://www.garaget.org/?car=90152&image=822930

Dock har ju en S38 som sagt mkt bättre flöde så jag vet inte hur det funkar på din motor.
/M|cke F@.gner
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Blir fränt detta!
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Vad säger att turbosarna kommer bli en kork? Avgasmängd ligger helt i parietet med effekten motorn levererar, oavsett om det är på en 1,9l eller 3l motor.

Dock så kommer det inte behövas så mycket laddtryck. Naturens lagar ger 340hkx1bar laddtryck= 680hk. Motorn kommer alltså om turbosarna klarar 350hk st med största sannorlikhet lämna det vid strax över 1 bar laddtryck.

Karktären torde bli som en motor på 1,9l med lite starkare botten oladdad.
User avatar
Xabin
Posts: 145
Joined: 15 Jul 2008, 13:12
Location: Otterbäcken
Contact:

Post by Xabin »

coolt projekt :wink: synd att du hade turbos redan jag var lite sugen på att byta i min bil har två IRX450 :D
Toyota supra MKIV -94
Image
Toyota Celica ST185
Image
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

poengen med detta är ju att det är ett prosjekt. har redan en volvo 16v med "jätteturbo"

så vill testa med störe volym och 2 mindre aggregat.
mitt mål är att ladda 1-1.2 bar med bra vrid och viktigst hållbarhet.

i häljen har jag funderat på grenrörsbygget. kommer at använda nogra delar av det originala, och bakvagnsbygget.
blir väl at få i e34m5 klumpen i e30 bryggan sammans med sviksstål axlar. kansje börja med org diffen (25% spärr) eller blir det för klent? bara att schimsa upp gjenast
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Läs denna tråden, finns exempel på hur du kan använda delar från både 5-serien med stora motorer och M5 till bakvagnsbygge.

http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1974
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

takkar, läst tråden, men nogon admin borde städa upp i den och laga en uppsummering.

ang. mina turbosar. kan man inte, om avgasmottrycket sticker iväg öpna wastegatorna på fyll spik och släppa det ut där? turbinen skulle väl få avgaser nog til att hålla trycket
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

är det möjligt att smälla på en e34 bakvagn på e30n?

kanske bara att korta av balken lite å köra med fälgar med hög et..?
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

Zwofurti wrote:är det möjligt att smälla på en e34 bakvagn på e30n?

kanske bara att korta av balken lite å köra med fälgar med hög et..?


det var väl den operationen Peps persson höll på med på sin vita? :lol:

No offence, Peppe ;)
Karl Jansson, 070-4406777
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Post by dre racing@ »

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

bonus bild på min volvo
Image
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Rikard B
Posts: 1764
Joined: 30 Sep 2007, 11:25
Location: uppsala

Post by Rikard B »

varför 2 expansions kärl i volvon ?,kommer bli en farlig e30 ialf
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg :) såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
Thörn
Posts: 3134
Joined: 12 Sep 2006, 11:11
Location: GBG

Post by Thörn »

blir nog riktigt bra det där, även om dom är rätt små så flödar td04orna rätt bra så jag tror inte det blir några större problem med 7k
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.
Post Reply