DreRacing - e30M3 + s38b38tt
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
DreRacing - e30M3 + s38b38tt
Hållt på med bmwn ett tag nu.
fått bankat in torpeden lite, samt sänkt traversen.
gjort mall på motorfästen. hämtat turbos og coolers.
målet är en driftsäker kjärra som går som skott!
S38B38 - hämtad från komplett bil från tyskland
satt i motorn
håller på med fästen
detta skal förstarkas mer:
så langt bak med 280 lådan. precis så det inte går med org fästen.
är detta lakom bakåt?
M5 och e30 bakställningen. göra ett oppkok här. kanske vore bäst med e28 diff jag vet inte änn.
Hämtat turbos från volvo. td04-19t. jag vet att detta är bra greior.
orkar 350hk stk. bara att få plats med dom då.
kinacoolers. skall svetsas sammans til 1meter cooler i frontenfångaren.
fått bankat in torpeden lite, samt sänkt traversen.
gjort mall på motorfästen. hämtat turbos og coolers.
målet är en driftsäker kjärra som går som skott!
S38B38 - hämtad från komplett bil från tyskland
satt i motorn
håller på med fästen
detta skal förstarkas mer:
så langt bak med 280 lådan. precis så det inte går med org fästen.
är detta lakom bakåt?
M5 och e30 bakställningen. göra ett oppkok här. kanske vore bäst med e28 diff jag vet inte änn.
Hämtat turbos från volvo. td04-19t. jag vet att detta är bra greior.
orkar 350hk stk. bara att få plats med dom då.
kinacoolers. skall svetsas sammans til 1meter cooler i frontenfångaren.
Last edited by dre racing@ on 18 Jan 2012, 11:28, edited 1 time in total.
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
tror du jag kommet att bottna dom så lätt?
jag hoppar att kunne vara ut mot 7000 som man gjör med den här motorn original med rundt 1bar i ladd och ca 700hk-900nm
laddet kan väl börja på 2500.
dessa turbos sitter orginal på volvo motorer upp til 2.4 liters volum och 300 hästar
skal bara ha vrid så 765 plattan med sinter pallar trycket
jag hoppar att kunne vara ut mot 7000 som man gjör med den här motorn original med rundt 1bar i ladd och ca 700hk-900nm
laddet kan väl börja på 2500.
dessa turbos sitter orginal på volvo motorer upp til 2.4 liters volum och 300 hästar
skal bara ha vrid så 765 plattan med sinter pallar trycket
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
En del Saabar plockar ut 400+ med 19t, 2.3L och E85.
Ett ex. http://www.garaget.org/?car=90152&image=822930
Dock har ju en S38 som sagt mkt bättre flöde så jag vet inte hur det funkar på din motor.
Ett ex. http://www.garaget.org/?car=90152&image=822930
Dock har ju en S38 som sagt mkt bättre flöde så jag vet inte hur det funkar på din motor.
/M|cke F@.gner
Vad säger att turbosarna kommer bli en kork? Avgasmängd ligger helt i parietet med effekten motorn levererar, oavsett om det är på en 1,9l eller 3l motor.
Dock så kommer det inte behövas så mycket laddtryck. Naturens lagar ger 340hkx1bar laddtryck= 680hk. Motorn kommer alltså om turbosarna klarar 350hk st med största sannorlikhet lämna det vid strax över 1 bar laddtryck.
Karktären torde bli som en motor på 1,9l med lite starkare botten oladdad.
Dock så kommer det inte behövas så mycket laddtryck. Naturens lagar ger 340hkx1bar laddtryck= 680hk. Motorn kommer alltså om turbosarna klarar 350hk st med största sannorlikhet lämna det vid strax över 1 bar laddtryck.
Karktären torde bli som en motor på 1,9l med lite starkare botten oladdad.
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
poengen med detta är ju att det är ett prosjekt. har redan en volvo 16v med "jätteturbo"
så vill testa med störe volym och 2 mindre aggregat.
mitt mål är att ladda 1-1.2 bar med bra vrid och viktigst hållbarhet.
i häljen har jag funderat på grenrörsbygget. kommer at använda nogra delar av det originala, och bakvagnsbygget.
blir väl at få i e34m5 klumpen i e30 bryggan sammans med sviksstål axlar. kansje börja med org diffen (25% spärr) eller blir det för klent? bara att schimsa upp gjenast
så vill testa med störe volym och 2 mindre aggregat.
mitt mål är att ladda 1-1.2 bar med bra vrid och viktigst hållbarhet.
i häljen har jag funderat på grenrörsbygget. kommer at använda nogra delar av det originala, och bakvagnsbygget.
blir väl at få i e34m5 klumpen i e30 bryggan sammans med sviksstål axlar. kansje börja med org diffen (25% spärr) eller blir det för klent? bara att schimsa upp gjenast
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Läs denna tråden, finns exempel på hur du kan använda delar från både 5-serien med stora motorer och M5 till bakvagnsbygge.
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1974
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1974
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
takkar, läst tråden, men nogon admin borde städa upp i den och laga en uppsummering.
ang. mina turbosar. kan man inte, om avgasmottrycket sticker iväg öpna wastegatorna på fyll spik och släppa det ut där? turbinen skulle väl få avgaser nog til att hålla trycket
ang. mina turbosar. kan man inte, om avgasmottrycket sticker iväg öpna wastegatorna på fyll spik och släppa det ut där? turbinen skulle väl få avgaser nog til att hålla trycket
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge