Maverick - Bmw E36 M3 3.0 turbo SÅLD

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Maverick - Bmw E36 M3 3.0 turbo SÅLD

Post by Maverick »

Tänkte passa på att presentera mitt projekt som jag filar lite på.

Bilen är en M3a -93a som efter 2år börjat kännas lite trött. Turbo är lösningen :D

Specen är ungefär såhär:

S50b30 pyramidringat
Wiseco kolvar
Stål H-profil vevstakar
Vanos block off kit
ARP bult hela motorn
Precision PT72 turbo
Hemmabyggt grenrör
60mm WG
KL - Racing IC
2x Bosch 044 bränslepumpar
1000cc spridare
PPF/Nuke fuelrail
Aeromotive BTR
12mm bränslerör under bilen
Vi-Pec styrsystem VAG spolar.
765 tryckplatta med 6p sinterlamell

Statusen på bygget just nu är att blocket är på motorfirma för att borras samt planas av lite, sen ska det skickas iväg för fräsning av pyramidringspår.

Har inte hunnit ta så många bilder eller göra så mycket ännu, men här kommer en del bilder på bygget. Bilderna är tagna med mobilkamera så dom är inte av bästa kvalitet.


Bilen när jag ställde in den i höstas:

Image

IC inpassad i fronten:

Image

Bränslerör under bilen

Image

Kolvar

Image

Kolv & stake

Image

Turbo & Wg

Image

Grenrör, turbo,downpipe och wg provmonterat

Image


Har nog kanske lite fler bilder och fler kommer fortlöpande.
Last edited by Maverick on 11 Jul 2009, 16:33, edited 16 times in total.
Mustang -69a
User avatar
hebbe
Posts: 419
Joined: 27 Dec 2005, 20:01
Location: Lidköping
Contact:

Post by hebbe »

Schysst projekt.

Ser riktigt bra ut so far!, och lär ju flytta på sig sen när den blir färdig också..

Har själv haft en röd 3.0:a för ca 4-5 år sen. Var väldigt nära att bygga turbo på den också. Började lite smått, motorn var ur bilen m,m men de rann ut i sanden sen och den återställdes till originalskick. Men har aldrig kunnat släppa tanken på en sån riktigt :)

Keep up the good work.

Mvh Hebbe
E30 325 Turbo
Pojekttråd
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Det kommer bli kanon det här!
Jag tror du valt helt rätt kombination. Förhoppningsvis trivs PT72:an :)
Ett av få byggen här som kommer kunna använda effekten.
"Det är lite lönt att ha 1000hk om de inte kan användas"

Lycka till!
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Det händer inte så mycket just nu, väntar på att få blocket borrat och sen ska det pyramidringas. Har en del smågrejer jag kan göra bort under tiden dock.

Passade ävenpå at smälla ihop ett blästerskåpså jag kan blästra alla detaljer som ska lackeras!

Slänger in två bilder jag tog igår!

Blästrade detaljer!

Image

Där nere bor turbon

Image

Ska blästra grenröret också innan det lindas tänkte jag.
Mustang -69a
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Och vart är bilderna på blästerskåpet?
Simon Markström 072-233 04 11

2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Nu börjar det röra lite på sig, Motormecano har börjat borra blocket!

Image


Tänkte börja lackera alla blästrade detaljer ikväll, då är det gjort sen när jag ska ihop med maskinen!
Mustang -69a
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Lackerade en del grejer ikväll i brist på annat att göra!

Image

Image

Image

Image

Tror dessutom att jag får igen blocket från borrning imorgon, kan jag skickade det vidare :)
Mustang -69a
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Nu har det hänt en del grejer igen!

Har som sagt fått igen blocket från borrning så nu är det nere hos PPF för att fräsa pyramidringspår.

Har även fått igen toppen från planing, men upptäckte dessvärre att 4st avgasventiler var krokiga! Det löste sig dock tack vare att Bäckis hade några att sälja åt mig!

Här kommer lite nya bilder:

Blocket borrat och planat

Image

Vanos Block-Off kit har kommit

Image

Grenrör blästrat, målat samt lindat, är helt färdigt nu

Image

Toppen tillbaks från planing

Image

S50 topparna ser ju faktiskt sjukt fina ut!

Image

Fuelrailfrån PPF med fästen

Image

Toppen med ventiler

Image
Det var alla bilder för denna gång!
Mustang -69a
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Jag behöver föresten ett plant M30 svänghjul som lirar med 765platta! PMa eller ring om du har till salu! 070 - 273 40 54
Mustang -69a
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

dom blir så glada :)
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
bumper
Posts: 766
Joined: 20 Nov 2005, 21:07
Location: Fagersta
Contact:

Post by bumper »

Ser bra ut.

Toppen ser ju nästan helt nytt ut. :lol:
phredde
Posts: 29
Joined: 14 Jan 2006, 17:18
Location: Skellefte
Contact:

Post by phredde »

Nu får du ta och jobba på lite! Du var ju inte ens i garaget sist jag hälsade på där.. 8)
7.99-278@402m Volvo 16v
Powered By Link G4
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

phredde wrote:Nu får du ta och jobba på lite! Du var ju inte ens i garaget sist jag hälsade på där.. 8)


Jag jobbar på i det dolda :) Nä ska jag vara ärlig har det inte blivit så många timmar i garaget den senaste tiden.


Var där ikväll dock och monterade ihop toppen för att mäta och schimsa ventilspel i veckan!

Image
Image
Image
Image

Ska mäta lite imorgon och se hur de verkar!

/Tomas
Mustang -69a
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Nu har det hänt lite grejer igen, har börjatmontera ihop motorn igen!

Lite färg på blocket först!

Image

Spår för pyramidringar

Image

Oljesprutmunstycken

Image

Image

Kolvar monterade

Image



Ska fortsätta idag så får vi se hur långt jag hinner!
Mustang -69a
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade, men efter vissa missöden och problem har jag skruvat vidare.


Pinnbultar monterade

Image


Packningen modifierad för pyramidringar

Image

Toppen monterad

Image

Grenrör & turbo monterat, samt provmonterat downpiepe.

Image

Image

Kammar monterade och injusterade, samt schimmsat ventilspel slutgiltigt.

Image

Bara att lägga på locket nu!

Image


Är inte så mycket kvar att göra före jag ska lyfta ner motorn igen, men jag är fortfarande ute efter ett M30 svänghjul! PM eller mail om ni har ett till salu!

/Tomas
Mustang -69a
User avatar
ippe
Posts: 1370
Joined: 16 Nov 2007, 14:59
Location: skellefteå

Post by ippe »

Roligt att det händer saker! blev snyggt grenröret, måste vart halvtrångt att få ner pt72an? ;)

Vad har du för planer på styrsystem?

Ser fram emot att få se denna i sommar.
Maverick
Posts: 194
Joined: 02 Dec 2005, 18:00

Post by Maverick »

ippe wrote:Roligt att det händer saker! blev snyggt grenröret, måste vart halvtrångt att få ner pt72an? ;)

Vad har du för planer på styrsystem?

Ser fram emot att få se denna i sommar.


Jo det vart riktigt trångt med PT72an, men det hade blivit ännu värre med ett BW S372 som jag från början hade tänkt. Men det hade inneburit massivtkapande i karrosen vilen jag inte ville... Men synd då det är en betydligt bättre turbo än dessa gamla PT agg...

Ang styrsystem, jag har väl nån tanke på ett ViPec, men det blir väl helt enkelt så att man köper så bra man har råd med när det är dags!

/Tomas
Mustang -69a
Post Reply