Maverick - Bmw E36 M3 3.0 turbo SÅLD
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Maverick - Bmw E36 M3 3.0 turbo SÅLD
Tänkte passa på att presentera mitt projekt som jag filar lite på.
Bilen är en M3a -93a som efter 2år börjat kännas lite trött. Turbo är lösningen
Specen är ungefär såhär:
S50b30 pyramidringat
Wiseco kolvar
Stål H-profil vevstakar
Vanos block off kit
ARP bult hela motorn
Precision PT72 turbo
Hemmabyggt grenrör
60mm WG
KL - Racing IC
2x Bosch 044 bränslepumpar
1000cc spridare
PPF/Nuke fuelrail
Aeromotive BTR
12mm bränslerör under bilen
Vi-Pec styrsystem VAG spolar.
765 tryckplatta med 6p sinterlamell
Statusen på bygget just nu är att blocket är på motorfirma för att borras samt planas av lite, sen ska det skickas iväg för fräsning av pyramidringspår.
Har inte hunnit ta så många bilder eller göra så mycket ännu, men här kommer en del bilder på bygget. Bilderna är tagna med mobilkamera så dom är inte av bästa kvalitet.
Bilen när jag ställde in den i höstas:
IC inpassad i fronten:
Bränslerör under bilen
Kolvar
Kolv & stake
Turbo & Wg
Grenrör, turbo,downpipe och wg provmonterat
Har nog kanske lite fler bilder och fler kommer fortlöpande.
Bilen är en M3a -93a som efter 2år börjat kännas lite trött. Turbo är lösningen
Specen är ungefär såhär:
S50b30 pyramidringat
Wiseco kolvar
Stål H-profil vevstakar
Vanos block off kit
ARP bult hela motorn
Precision PT72 turbo
Hemmabyggt grenrör
60mm WG
KL - Racing IC
2x Bosch 044 bränslepumpar
1000cc spridare
PPF/Nuke fuelrail
Aeromotive BTR
12mm bränslerör under bilen
Vi-Pec styrsystem VAG spolar.
765 tryckplatta med 6p sinterlamell
Statusen på bygget just nu är att blocket är på motorfirma för att borras samt planas av lite, sen ska det skickas iväg för fräsning av pyramidringspår.
Har inte hunnit ta så många bilder eller göra så mycket ännu, men här kommer en del bilder på bygget. Bilderna är tagna med mobilkamera så dom är inte av bästa kvalitet.
Bilen när jag ställde in den i höstas:
IC inpassad i fronten:
Bränslerör under bilen
Kolvar
Kolv & stake
Turbo & Wg
Grenrör, turbo,downpipe och wg provmonterat
Har nog kanske lite fler bilder och fler kommer fortlöpande.
Last edited by Maverick on 11 Jul 2009, 16:33, edited 16 times in total.
Mustang -69a
Schysst projekt.
Ser riktigt bra ut so far!, och lär ju flytta på sig sen när den blir färdig också..
Har själv haft en röd 3.0:a för ca 4-5 år sen. Var väldigt nära att bygga turbo på den också. Började lite smått, motorn var ur bilen m,m men de rann ut i sanden sen och den återställdes till originalskick. Men har aldrig kunnat släppa tanken på en sån riktigt
Keep up the good work.
Mvh Hebbe
Ser riktigt bra ut so far!, och lär ju flytta på sig sen när den blir färdig också..
Har själv haft en röd 3.0:a för ca 4-5 år sen. Var väldigt nära att bygga turbo på den också. Började lite smått, motorn var ur bilen m,m men de rann ut i sanden sen och den återställdes till originalskick. Men har aldrig kunnat släppa tanken på en sån riktigt
Keep up the good work.
Mvh Hebbe
E30 325 Turbo
Pojekttråd
Pojekttråd
Det kommer bli kanon det här!
Jag tror du valt helt rätt kombination. Förhoppningsvis trivs PT72:an
Ett av få byggen här som kommer kunna använda effekten.
"Det är lite lönt att ha 1000hk om de inte kan användas"
Lycka till!
Jag tror du valt helt rätt kombination. Förhoppningsvis trivs PT72:an
Ett av få byggen här som kommer kunna använda effekten.
"Det är lite lönt att ha 1000hk om de inte kan användas"
Lycka till!
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Det händer inte så mycket just nu, väntar på att få blocket borrat och sen ska det pyramidringas. Har en del smågrejer jag kan göra bort under tiden dock.
Passade ävenpå at smälla ihop ett blästerskåpså jag kan blästra alla detaljer som ska lackeras!
Slänger in två bilder jag tog igår!
Blästrade detaljer!
Där nere bor turbon
Ska blästra grenröret också innan det lindas tänkte jag.
Passade ävenpå at smälla ihop ett blästerskåpså jag kan blästra alla detaljer som ska lackeras!
Slänger in två bilder jag tog igår!
Blästrade detaljer!
Där nere bor turbon
Ska blästra grenröret också innan det lindas tänkte jag.
Mustang -69a
Och vart är bilderna på blästerskåpet?
Simon Markström 072-233 04 11
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
2009: 7.94 sek @ 285 km/h - med bara det bästa från http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu har det hänt en del grejer igen!
Har som sagt fått igen blocket från borrning så nu är det nere hos PPF för att fräsa pyramidringspår.
Har även fått igen toppen från planing, men upptäckte dessvärre att 4st avgasventiler var krokiga! Det löste sig dock tack vare att Bäckis hade några att sälja åt mig!
Här kommer lite nya bilder:
Blocket borrat och planat
Vanos Block-Off kit har kommit
Grenrör blästrat, målat samt lindat, är helt färdigt nu
Toppen tillbaks från planing
S50 topparna ser ju faktiskt sjukt fina ut!
Fuelrailfrån PPF med fästen
Toppen med ventiler
Det var alla bilder för denna gång!
Har som sagt fått igen blocket från borrning så nu är det nere hos PPF för att fräsa pyramidringspår.
Har även fått igen toppen från planing, men upptäckte dessvärre att 4st avgasventiler var krokiga! Det löste sig dock tack vare att Bäckis hade några att sälja åt mig!
Här kommer lite nya bilder:
Blocket borrat och planat
Vanos Block-Off kit har kommit
Grenrör blästrat, målat samt lindat, är helt färdigt nu
Toppen tillbaks från planing
S50 topparna ser ju faktiskt sjukt fina ut!
Fuelrailfrån PPF med fästen
Toppen med ventiler
Det var alla bilder för denna gång!
Mustang -69a
phredde wrote:Nu får du ta och jobba på lite! Du var ju inte ens i garaget sist jag hälsade på där..
Jag jobbar på i det dolda Nä ska jag vara ärlig har det inte blivit så många timmar i garaget den senaste tiden.
Var där ikväll dock och monterade ihop toppen för att mäta och schimsa ventilspel i veckan!
Ska mäta lite imorgon och se hur de verkar!
/Tomas
Mustang -69a
Nu var det ett tag sen jag uppdaterade, men efter vissa missöden och problem har jag skruvat vidare.
Pinnbultar monterade
Packningen modifierad för pyramidringar
Toppen monterad
Grenrör & turbo monterat, samt provmonterat downpiepe.
Kammar monterade och injusterade, samt schimmsat ventilspel slutgiltigt.
Bara att lägga på locket nu!
Är inte så mycket kvar att göra före jag ska lyfta ner motorn igen, men jag är fortfarande ute efter ett M30 svänghjul! PM eller mail om ni har ett till salu!
/Tomas
Pinnbultar monterade
Packningen modifierad för pyramidringar
Toppen monterad
Grenrör & turbo monterat, samt provmonterat downpiepe.
Kammar monterade och injusterade, samt schimmsat ventilspel slutgiltigt.
Bara att lägga på locket nu!
Är inte så mycket kvar att göra före jag ska lyfta ner motorn igen, men jag är fortfarande ute efter ett M30 svänghjul! PM eller mail om ni har ett till salu!
/Tomas
Mustang -69a
ippe wrote:Roligt att det händer saker! blev snyggt grenröret, måste vart halvtrångt att få ner pt72an?
Vad har du för planer på styrsystem?
Ser fram emot att få se denna i sommar.
Jo det vart riktigt trångt med PT72an, men det hade blivit ännu värre med ett BW S372 som jag från början hade tänkt. Men det hade inneburit massivtkapande i karrosen vilen jag inte ville... Men synd då det är en betydligt bättre turbo än dessa gamla PT agg...
Ang styrsystem, jag har väl nån tanke på ett ViPec, men det blir väl helt enkelt så att man köper så bra man har råd med när det är dags!
/Tomas
Mustang -69a