vevhusvent på s38b38 vid turbokonvertering?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
primer
Posts: 274
Joined: 09 Jun 2006, 10:28
Location: skara

vevhusvent på s38b38 vid turbokonvertering?

Post by primer »

hur brukar man bygga om vevhusventilationen på s38 motorerna när man turbokonverterar dom? ska köra med orig insug å tror att det inte är så lämpligt att trycka laddtryck rakt in i oljefällan under insuget! ni som kör s38 turbo hur har ni gjort? funderar även på spjället mellan dom 3 främre å dom 3 bakre trattarna i insuget tar man bort det eller hur brukar man göra? tacksam för svar
mvh Andreas
j björk
Posts: 27
Joined: 26 Feb 2008, 15:58

Post by j björk »

Litet trådlyft :wink:

Undrar precis samma sak, eller hur styr man spjället i insuget?
(När ska det vara stängt/öppet, själva styrningen är inget problem)

Samt hur ska man göra med vevhusvent, ska man ha bara den lilla springan i ventilkåpan?
Känns som man skulle vilja ha en rejäl anslutning på vevhuset.
User avatar
stoffe_turbo
Posts: 126
Joined: 17 Aug 2007, 18:43
Location: Gällivare

Post by stoffe_turbo »

Jag tror man brukar ta bort spjället i insuget vid turbokonvertering. (Du måste ta bort M-emblemet under det sitter det en låsring till spjällaxeln)

Jag tänkte då dra min vevhusvent från ventilkåpan till en liten tank med luftfilter, och sedan dra en slang från botten på tanken till nippeln vid oljesticka röret (var original återrinning är)..

jag har ju inte testat, men det känns som att det borde fungera..
Bert-Ola
Posts: 225
Joined: 02 Jun 2006, 22:32
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Bert-Ola »

j björk wrote:Litet trådlyft :wink:

Undrar precis samma sak, eller hur styr man spjället i insuget?
(När ska det vara stängt/öppet, själva styrningen är inget problem)
I original är det två lägen där resonansventilen mellan trean och fyran stängs.
Detta sker när en elektrisk ventil jordas och öppnar för vakuum från en tank.

Under 4120 rpm och fullgas.
eller
Över 6720 rpm och fullgas.

Vid övriga tillstånd är den öppen.
/Bert-Ola Runeson
med diverse BMWprojekt.
j björk
Posts: 27
Joined: 26 Feb 2008, 15:58

Post by j björk »

Bert-Ola, det var som fanken :lol:
Nästa gång jag undrar något ringer jag eller skickar ett pm :wink:

Stoffe, ung. så är jag inne på också ang. vevhusvent.
Men det känns som man skulle vilja ha något från vevhuset också?
Men det kanske funkar att bara ta från ventilkåpan då :?
Post Reply