Längd på arp toppbult till s38, nu med bilder på problemet

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Olli_89
Posts: 80
Joined: 04 Feb 2008, 21:36

Längd på arp toppbult till s38, nu med bilder på problemet

Post by Olli_89 »

Hej

Någon som vet om arp bularna ska va längre än org toppbulten till s38? :shock:. Mina sticker upp för långt, går inte att få på övretoppen/kamhuset ända ner mot toppen. Pinsamt att man såg detta när de redan var monterat. Gängorna är rengjorda och bultarna är ända ner. Allihop är i samma linje, men de e bara 3-4st på avgasidan som går i den övretoppen/kamhuset. De andra ligger ej emot.

Finns ju gott om s38 motorer på detta forum med arp bult, så någon har kanske en bra bild där man ser hur mkt pinnbulten ska sticka upp när toppen och muttern är monterad?

Lägger upp lite bilder på hur det ser ut

Image

Image

Image

Image

mvh
Last edited by Olli_89 on 28 Mar 2009, 15:27, edited 2 times in total.
Bmw m5 e34

BBS RK 18
Dr Schrick
Weseco högkomp
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

De ska vara lika långa som de kommer i förpackningen.
Olli_89
Posts: 80
Joined: 04 Feb 2008, 21:36

Post by Olli_89 »

När toppen är dit skruvad ska pinnbulten gå över muttern då eller ligger de jämt med varann?

Tack för support så här sent :)
Bmw m5 e34

BBS RK 18
Dr Schrick
Weseco högkomp
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

De ligger lite ovanför.
Olli_89
Posts: 80
Joined: 04 Feb 2008, 21:36

Post by Olli_89 »

okej, mian gör det med, när man montera på den övre toppen så går den inte ner de sita 5mm för att pinnbultarna tar på avgassidan. Har kollat lite de borde gå att fräsa ur lite i den övredelen, men det känns inte som det ska vaså här
Bmw m5 e34

BBS RK 18
Dr Schrick
Weseco högkomp
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nej nej fräs inget. Det är minst 50 st som använder detta. Har du rensat gängorna och skruvat ner dem tillräckligt mycket?
Olli_89
Posts: 80
Joined: 04 Feb 2008, 21:36

Post by Olli_89 »

Ja ha rengjort ordentligt och de måste va i botten, då alla är i samma nivå. De ska väl bara gängas i för hand, de gå jätte lätt tills det tar stopp alla i samma nivå. Ja fatta inte ett skit :?
Bmw m5 e34

BBS RK 18
Dr Schrick
Weseco högkomp
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Då lär ditt block eller topp vara väldigt planade. Enda jag kan tänka mig..
Olli_89
Posts: 80
Joined: 04 Feb 2008, 21:36

Post by Olli_89 »

blocket är inte planat vad ja vet, toppen planad 0,20-0,30mm sitter 0,22mm tjockare mls på. Du ha inte längden på arp bulten i huvudet, är det samma arp till båda s38orna?
Bmw m5 e34

BBS RK 18
Dr Schrick
Weseco högkomp
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nä kommer inte ihåg. Kan mäta sen. Samma ARP men till 3.8 lär man skruva upp dem en bit för att de ska räcka till.
Olli_89
Posts: 80
Joined: 04 Feb 2008, 21:36

Post by Olli_89 »

har du lust att göra det så vore de jätte uppskattat :D
Bmw m5 e34

BBS RK 18
Dr Schrick
Weseco högkomp
Olli_89
Posts: 80
Joined: 04 Feb 2008, 21:36

Post by Olli_89 »

ingen annan som vet något? eller kanske har en bild :?: mvh
Bmw m5 e34

BBS RK 18
Dr Schrick
Weseco högkomp
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Post by Jørg1e30 »

Kammhuset på min 3,6a er frest ut litt for og lage plass til arp boltene. dette var vanlig ifølge han som gjorde maskineringen på min motor. har ikke bilde.
JAAS-performance
Olli_89
Posts: 80
Joined: 04 Feb 2008, 21:36

Post by Olli_89 »

Jørg1e30 wrote:Kammhuset på min 3,6a er frest ut litt for og lage plass til arp boltene. dette var vanlig ifølge han som gjorde maskineringen på min motor. har ikke bilde.
Tackar för ditt svar :) misstänkte att ja skulle behöva det på min med. vad frästa du ur med?
Bmw m5 e34

BBS RK 18
Dr Schrick
Weseco högkomp
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Post by Jørg1e30 »

brukte bare en trykkluft fres. er ikke mye som skal til. vær forsiktig :D
JAAS-performance
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det där är helt fel bultar! Har du köpt dessa av oss? Då har ARP gjort jävligt fel.
Olli_89
Posts: 80
Joined: 04 Feb 2008, 21:36

Post by Olli_89 »

tyvärr köpte ja dem inte aver som de var menat. Men ja hade en innestående rabatt på motornord så utnyttjade den och så vart det så här :lol:

Hade kontakt med dem igår och de sa att deras bultar kunde ta i lite på 3,6ans fråga mig inte varför de inte skulle göra det på 3,8an ( någon kanske vet). Han sa att de var inte mycket som skulle till på 3,6ans så de bruka slipa ur lite försiktigt med en dremel, va inte mycket som behövdes. Gjorde det sen la den sig fint ända ner. Sen om detta är rätt återstår att se, men borde funka nu tycker man.

Skulle köpt det av er istället som ja gjort med andra motordelarna

Mvh
Bmw m5 e34

BBS RK 18
Dr Schrick
Weseco högkomp
Post Reply