Bonjes 318is Turbo - Blåst pyramidring!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Nej det är bara en M16 mutter jag har svetsat dit. Det kommer sitta en M16 bult mellan grenrör och motorfäste som hjälper till att hålla upp allt.Är det en lambdamutter på ett av primärrören?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
Ja för fan.. i bästa fall typ 8 timmar på antingen lördag eller söndag. Då förstår man att det går i raketfart, eller hur?
Jag har gjort en hel del faktist, men det är inge kul att ta kort på saker som är halvfärdiga
Jag har ju snickrat ihop ett grenrör som krävde mer plats vid innerskärmen.. Där har jag roat mig med att banka plåt, kapat snitt och bankat vidare.
När det blev som jag ville ha det, då migade jag ihop gliporna, slipade ner svetsarna och sedan spacklat upp allt så det blev snyggt.
Fin motorn är urlyft, isärtagen och på diverse modifiering. Blocket ska aldrig mer behöva röra vid någon sketen MLS packning. Det blir fräsning för pyramidringar!
Tack vare den skrotade 3mm MLS packningen så ökas kompet från 8,7 till 10:1
Vevstakarna skall honas upp för ökat spel. Dom får sedan 320 diesel vevlager som jag har läst är kralligare än standard.
Toppen har jag på jobbet.. Det har putsat lite i förbränningsrumen för att snygga till lite. Sen blir det en omgång i fräsen för planing.
Eventuellet ska den få nya FR oversize vetiler när jag ändå har allt isär. Nya retainers är också på G.
Kammarna ska bytas.. Nya är på slipning i skrivande stund. Profilen kallas Z27 268 grader och 10,8mm lyft.
I dagsläget sitter en original motor i bilen för att jag ska kunna göra klart tryckrör , intercooler gavlar och WG retur till avgassystemet.
Med höjt komp, lite snällare kammar, pulssplitt grenrör och en chansning till turbo så hoppas jag på en starkare motor i mellan registret, tidigare laddtryck och ett bredare register!
Jag har gjort en hel del faktist, men det är inge kul att ta kort på saker som är halvfärdiga
Jag har ju snickrat ihop ett grenrör som krävde mer plats vid innerskärmen.. Där har jag roat mig med att banka plåt, kapat snitt och bankat vidare.
När det blev som jag ville ha det, då migade jag ihop gliporna, slipade ner svetsarna och sedan spacklat upp allt så det blev snyggt.
Fin motorn är urlyft, isärtagen och på diverse modifiering. Blocket ska aldrig mer behöva röra vid någon sketen MLS packning. Det blir fräsning för pyramidringar!
Tack vare den skrotade 3mm MLS packningen så ökas kompet från 8,7 till 10:1
Vevstakarna skall honas upp för ökat spel. Dom får sedan 320 diesel vevlager som jag har läst är kralligare än standard.
Toppen har jag på jobbet.. Det har putsat lite i förbränningsrumen för att snygga till lite. Sen blir det en omgång i fräsen för planing.
Eventuellet ska den få nya FR oversize vetiler när jag ändå har allt isär. Nya retainers är också på G.
Kammarna ska bytas.. Nya är på slipning i skrivande stund. Profilen kallas Z27 268 grader och 10,8mm lyft.
I dagsläget sitter en original motor i bilen för att jag ska kunna göra klart tryckrör , intercooler gavlar och WG retur till avgassystemet.
Med höjt komp, lite snällare kammar, pulssplitt grenrör och en chansning till turbo så hoppas jag på en starkare motor i mellan registret, tidigare laddtryck och ett bredare register!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- Fredriktak
- Posts: 1263
- Joined: 16 Apr 2006, 18:44
- Location: Hedemora
Bonje wrote:Ja för fan.. i bästa fall typ 8 timmar på antingen lördag eller söndag. Då förstår man att det går i raketfart, eller hur?
Jag har gjort en hel del faktist, men det är inge kul att ta kort på saker som är halvfärdiga
Jag har ju snickrat ihop ett grenrör som krävde mer plats vid innerskärmen.. Där har jag roat mig med att banka plåt, kapat snitt och bankat vidare.
När det blev som jag ville ha det, då migade jag ihop gliporna, slipade ner svetsarna och sedan spacklat upp allt så det blev snyggt.
Fin motorn är urlyft, isärtagen och på diverse modifiering. Blocket ska aldrig mer behöva röra vid någon sketen MLS packning. Det blir fräsning för pyramidringar!
Tack vare den skrotade 3mm MLS packningen så ökas kompet från 8,7 till 10:1
Vevstakarna skall honas upp för ökat spel. Dom får sedan 320 diesel vevlager som jag har läst är kralligare än standard.
Toppen har jag på jobbet.. Det har putsat lite i förbränningsrumen för att snygga till lite. Sen blir det en omgång i fräsen för planing.
Eventuellet ska den få nya FR oversize vetiler när jag ändå har allt isär. Nya retainers är också på G.
Kammarna ska bytas.. Nya är på slipning i skrivande stund. Profilen kallas Z27 268 grader och 10,8mm lyft.
I dagsläget sitter en original motor i bilen för att jag ska kunna göra klart tryckrör , intercooler gavlar och WG retur till avgassystemet.
Med höjt komp, lite snällare kammar, pulssplitt grenrör och en chansning till turbo så hoppas jag på en starkare motor i mellan registret, tidigare laddtryck och ett bredare register!
Shitt, ska bli kul och se, detta är ett av dom projekt man verkligen ser fram emot uppdateringar! Tummen upp!
Ska bli kul och se vart det bär av!
BMW 318iS 16v -90
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Golf GTi Turbo -87 310hk @ 1.4bar Säljes! Smidd maskin.
Resgard wrote:Riktigt fint. Vad exakt är det delningsväggen på WG röret gör för verkan?
Joo.. Om man inte har delninsväggen då tappar man en del av effekten med pulsdelat grenrör. Har man inte den då jämnas pulserna ut där. Med delningsväggen så är grenröret helt delat ända tills wastegate ventilen lyfter från sätet.
Pulssplitt har jag byggt för därför att "teorin" säger att det ger tidigare laddtrycks uppbyggnad än ett vanligt grenrör med smerge kolektor.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Bonje wrote:Resgard wrote:Riktigt fint. Vad exakt är det delningsväggen på WG röret gör för verkan?
Joo.. Om man inte har delninsväggen då tappar man en del av effekten med pulsdelat grenrör. Har man inte den då jämnas pulserna ut där. Med delningsväggen så är grenröret helt delat ända tills wastegate ventilen lyfter från sätet.
Pulssplitt har jag byggt för därför att "teorin" säger att det ger tidigare laddtrycks uppbyggnad än ett vanligt grenrör med smerge kolektor.
Just ja, de va på de viset de funkade
Gasar tills det rasar!
Bygger 335iM Turbo
Bygger 335iM Turbo
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
Jag körde 10:1 i komp och E85 på min volvo 2.6l B230 i fjol.
fikk max vrid vid 4600rpm! 710nm på hjulen!
men man får oerhört HÖGA sylinder tryck med en sådan setup.
så bra du har graderat dig med pyramidringar
E85 ger högre sylinder tryck än bensin...
fikk max vrid vid 4600rpm! 710nm på hjulen!
men man får oerhört HÖGA sylinder tryck med en sådan setup.
så bra du har graderat dig med pyramidringar
E85 ger högre sylinder tryck än bensin...
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Fan va nice det låter!
B230 med 16V topp då eller? 710Nm och vad för effekt vid vad för laddtryck?
B230 med 16V topp då eller? 710Nm och vad för effekt vid vad för laddtryck?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
-
- Posts: 726
- Joined: 18 Sep 2008, 16:43
- Location: Flisa, Norge
16v ja. 493hk på hjulen vid 1.6 med en turbonetics T60-1 59mm inn 65mm ut.
men turbon blev tyvärr för liten, så i år sitter en T66 där 66mm inn 68mm ut
men turbon blev tyvärr för liten, så i år sitter en T66 där 66mm inn 68mm ut
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
Hej igen! Här har det varit dött på länge, jag vet. Anledningen är att jag helt enkelt inte har orkat / haft tid att uppdatera med bilder osv.
Idag är jag hemma från jobbet pga att jag var uppe på ögoklniken i går och karvade bort några slipgrader jag råkat få i ögat.
Så nu tänkte avsätta lite tid till att uppdatera lite.
Vi börjar med motorn.
Toppen: Är helt klar nu. Det belv en del förändringar på den.
Förbränningsrumen är tillsnyggade, alla vassa kanter runt ventilsätena är borta. Snyggade även till lite runt ventilstyrningarna i insugsportarna. Nya Z27 kammarna är monterade (268 grader med 10,9mm lyft)
Förut körde jag med enkela PPF ytterfjädrar som jag trodde var en riktiga bestar! Nu har jag hittat en GRYM fjädertrycks provar på labbet på jobbet…
Det visade sig att jag har åkt med ca 80kg fjädertryck vid fullt lyft med gamla Z17 kammarna.. Nu har jag kompliterat med innerfjädrar från M50B20.
Jag har uppgifterna på jobbet med inspännings mått respektive tryck. Men 108kg vid fullt lyft har jag nu i alla fall. Jag har även bytt ut original reteiners mot CrMo från PPF.
Blocket: En eftermiddag på verktygsavdelningen med Viktor bakom spakarna resulterade i spår för pyramidringarna.
Skitbra trodde vi! Första läget vi fräste blev för stort.. 90,75mm. PPF rekommenderar att man skall fräsa till 90,70mm.
Inte mycket att göra åt blocket.. Där i mot kommer vi tillverka nya pyramidringar i stället.
Vevstakar: SPM stakarna har honats upp 0,02mm för ökat lagerspel. Nu kommer jag att ha 0,07mm lagerspel, och har möjlighet att varva friskt utan risk att det nyper.
Vevaxel: M47 veven som jag använder, har inte kilspåret till medbringaren och kamkedjedrevet på samma ställe som M42 veven.
Det är någinting som jag HELT missade när jag satte ihop motorn förra gången. Det var Mikael Ericsson från Örebro som frågade hur jag hade löst det problemet?
Jag fattade först inte vad han dillade om, men när jag mätte upptäckte jag det!
Jag har bara haft 1,4mm ingrepp med kilen på kamkedjedrevet!! Fint om kilen hade gett upp..
Nu är i alla fall ett nytt kilspår sänkgnistat lite längre in på vev tappen för att säkerställa kamdrivningen.
Veven är monterad i blocket, Jag väntar i skrivande stund på att få mina bröstkåpor och oljetråg från pulverlacken så att jag kan sätta ihop bottendelen.
Oljesumpen: Har jag kompliterat med skvalp plåtar.
Intercooer: Äntligen är den och modifieringarna på bilen klara.. det var ett ganska omfattande jobb att få gavlarna som jag ville ha dem.
Johan Kihl var förbi i garaget för ett tag sedan och jag fick ett klart godkänt på IC lösningen. ”-Den bästa intercooer lösning på E30 jag har sett!” Jag är beredd att hålla med honnom..
Wastegate retur: Först byggde jag denna retur med flexibel bälg som återleds till avgassystemet.
Sedan gjorde jag även en BRÖÖÖÖL variant om bilen skulle bli för tyst..
Bakvagn: Alla Powerflex bussningar har demonterats. Nya delrin bärarmsbussningar från Millway har modifierats och monterats i bärarmarna.
Jag gjorde själv nya silentblock i delrin. 8mm exentriska. Med dragslicks så tar det tydligen i framkant på hjulhusen när däcken expanderar på strippen…
Denis hade tydligen gjort egna som var 8mm förskjutna exentriskt. Jag kopierade det tänket rakt av helt enkelt.
Bakvagsbalken har jag förstärkt upp runt infästningen för skruvarna till diffen med 3mm plåt.
Samt 6mm plattor som förstärkning på var sida om ”bulan” på balken som diffen hänger i. Sedan pulverlack!
535 E28 diffen har fått en 535 E34 diffkåpa med tillhörande tvärgående stag i bak kant.
Två nya bussningar i delrin med alu hylsa i mitten har tillverkats som upphängning till diffen i bak kant. Bilder på det när allt är klart.
Jag jobbar på så gott jag kan nu, semestern närmar sig och det käns som jag har halva bilen på jobbet
Nu ska jag försöka uppdatera lite bättre... Det blir bara jobbigt när man måste ta allt på en och samma gång!
MVH. /Bonje
Idag är jag hemma från jobbet pga att jag var uppe på ögoklniken i går och karvade bort några slipgrader jag råkat få i ögat.
Så nu tänkte avsätta lite tid till att uppdatera lite.
Vi börjar med motorn.
Toppen: Är helt klar nu. Det belv en del förändringar på den.
Förbränningsrumen är tillsnyggade, alla vassa kanter runt ventilsätena är borta. Snyggade även till lite runt ventilstyrningarna i insugsportarna. Nya Z27 kammarna är monterade (268 grader med 10,9mm lyft)
Förut körde jag med enkela PPF ytterfjädrar som jag trodde var en riktiga bestar! Nu har jag hittat en GRYM fjädertrycks provar på labbet på jobbet…
Det visade sig att jag har åkt med ca 80kg fjädertryck vid fullt lyft med gamla Z17 kammarna.. Nu har jag kompliterat med innerfjädrar från M50B20.
Jag har uppgifterna på jobbet med inspännings mått respektive tryck. Men 108kg vid fullt lyft har jag nu i alla fall. Jag har även bytt ut original reteiners mot CrMo från PPF.
Blocket: En eftermiddag på verktygsavdelningen med Viktor bakom spakarna resulterade i spår för pyramidringarna.
Skitbra trodde vi! Första läget vi fräste blev för stort.. 90,75mm. PPF rekommenderar att man skall fräsa till 90,70mm.
Inte mycket att göra åt blocket.. Där i mot kommer vi tillverka nya pyramidringar i stället.
Vevstakar: SPM stakarna har honats upp 0,02mm för ökat lagerspel. Nu kommer jag att ha 0,07mm lagerspel, och har möjlighet att varva friskt utan risk att det nyper.
Vevaxel: M47 veven som jag använder, har inte kilspåret till medbringaren och kamkedjedrevet på samma ställe som M42 veven.
Det är någinting som jag HELT missade när jag satte ihop motorn förra gången. Det var Mikael Ericsson från Örebro som frågade hur jag hade löst det problemet?
Jag fattade först inte vad han dillade om, men när jag mätte upptäckte jag det!
Jag har bara haft 1,4mm ingrepp med kilen på kamkedjedrevet!! Fint om kilen hade gett upp..
Nu är i alla fall ett nytt kilspår sänkgnistat lite längre in på vev tappen för att säkerställa kamdrivningen.
Veven är monterad i blocket, Jag väntar i skrivande stund på att få mina bröstkåpor och oljetråg från pulverlacken så att jag kan sätta ihop bottendelen.
Oljesumpen: Har jag kompliterat med skvalp plåtar.
Intercooer: Äntligen är den och modifieringarna på bilen klara.. det var ett ganska omfattande jobb att få gavlarna som jag ville ha dem.
Johan Kihl var förbi i garaget för ett tag sedan och jag fick ett klart godkänt på IC lösningen. ”-Den bästa intercooer lösning på E30 jag har sett!” Jag är beredd att hålla med honnom..
Wastegate retur: Först byggde jag denna retur med flexibel bälg som återleds till avgassystemet.
Sedan gjorde jag även en BRÖÖÖÖL variant om bilen skulle bli för tyst..
Bakvagn: Alla Powerflex bussningar har demonterats. Nya delrin bärarmsbussningar från Millway har modifierats och monterats i bärarmarna.
Jag gjorde själv nya silentblock i delrin. 8mm exentriska. Med dragslicks så tar det tydligen i framkant på hjulhusen när däcken expanderar på strippen…
Denis hade tydligen gjort egna som var 8mm förskjutna exentriskt. Jag kopierade det tänket rakt av helt enkelt.
Bakvagsbalken har jag förstärkt upp runt infästningen för skruvarna till diffen med 3mm plåt.
Samt 6mm plattor som förstärkning på var sida om ”bulan” på balken som diffen hänger i. Sedan pulverlack!
535 E28 diffen har fått en 535 E34 diffkåpa med tillhörande tvärgående stag i bak kant.
Två nya bussningar i delrin med alu hylsa i mitten har tillverkats som upphängning till diffen i bak kant. Bilder på det när allt är klart.
Jag jobbar på så gott jag kan nu, semestern närmar sig och det käns som jag har halva bilen på jobbet
Nu ska jag försöka uppdatera lite bättre... Det blir bara jobbigt när man måste ta allt på en och samma gång!
MVH. /Bonje
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Allting ser riktigt bra och seriöst ut! kommer bli skitbra
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Micke wrote:Se där ja, där kom uppdateringen Ser kanon ut.
Ett tips bara angående oljetråget, sätt i en sån gummiflärp som M3E30 har så rinner oljan tillbaka lättare ifrån den vänsta halvan.
Tack tack! Det är en spalt längst ner mellan väggarna och botten på 5mm. Jag skissade först på klaffar och grejor. Meeen... jag orkade fan inte!!
Jag har inte riktigt tid att göra allt precis som jag egentligen skulle vilja ha det.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo