M20B25 - O-ringa + org packning eller Orört block och MLS?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
M20B25 - O-ringa + org packning eller Orört block och MLS?
Åka lite snik med M20B25, vad kommer hålla bäst om jag tänkt ladda max 1 kilo tro? Alla säger olika men nu måste jag bestämma mig och jag har ingen aning om jag ska vara ärlig. Bilen ska användas som busbil och kommer köras hårt.
Min tanke från början var,
Alt 1:
O-ringa och köra org packning.
Eventuellt ARP och svetsa toppen. Borde jag göra detta? I så fall, vad är viktigast?
Alt 2:
Orört block + MLS.
Eventuellt ARP och svetsa toppen. Borde jag göra detta? I så fall, vad är viktigast?
Vet att det kan vara svårt att säga men måste finnas folk som vet och har testat här. Hittar inga specifika svar när jag söker efter gamla inlägg.
Min tanke från början var,
Alt 1:
O-ringa och köra org packning.
Eventuellt ARP och svetsa toppen. Borde jag göra detta? I så fall, vad är viktigast?
Alt 2:
Orört block + MLS.
Eventuellt ARP och svetsa toppen. Borde jag göra detta? I så fall, vad är viktigast?
Vet att det kan vara svårt att säga men måste finnas folk som vet och har testat här. Hittar inga specifika svar när jag söker efter gamla inlägg.
Kör du med MLS får du kompsänknig på köpet om du köper en tjockare variant. Du måste plana både blocket och toppen med MLS, annars läcker det.
Med o-ringar får du ingen kompsänkning.
Hade jag varit du hade jag kört o-ringat med svetsad topp och ARP, då har du en fin motor.
Hade jag inte behövs sova nu hade jag visat dig 15 trådar med samma innehåll
Mvh
Med o-ringar får du ingen kompsänkning.
Hade jag varit du hade jag kört o-ringat med svetsad topp och ARP, då har du en fin motor.
Hade jag inte behövs sova nu hade jag visat dig 15 trådar med samma innehåll
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Så hade jag gjort men sedan har jag aldrig i hela mitt liv byggt en turbomotor
Mvh
Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
om bilen ska användas som busbil, köras hårt och du vill ha det hållbart som du skriver är det lika bra att gå hela vägen med det hela och renovera.
du kan inte förvänta dig att det ska hålla med 1kilo i ladd hela sommaren med en botten med gamla lager, ringar o packningar som suttit där i 25000mil.
men vad du sen gör är upp till dig...
o-ringa o plana botten. originalpackning. du ska absolut svetsa o plana toppen.
du kan inte förvänta dig att det ska hålla med 1kilo i ladd hela sommaren med en botten med gamla lager, ringar o packningar som suttit där i 25000mil.
men vad du sen gör är upp till dig...
o-ringa o plana botten. originalpackning. du ska absolut svetsa o plana toppen.
The Lower Class
Allt förutom veven är urplockat. Så nya lager, packningar och ringar blir det självklart Bara synd att jag inte har råd att bygga värre och seriösare nu när allt endå är isär plockat. Men men, blir första sommaren med turbo så det får la duga åt mig
Last edited by Viper89 on 17 Mar 2009, 01:46, edited 2 times in total.
Viper89 wrote:Allt förutom veven är urplockat. Så nya lager, packningar och ringar blir det självklart Bara synd att jag inte har råd att bygga värre och seriösare nu när allt endå är isär plockat. Men men, blir första sommaren med turbo så det får la duga åt mig
nice .
passa på o fräscha upp toppen med. kolla styrningar, tätningar mmm.
The Lower Class
Viper89 wrote:Okej, vad går fräscha upp toppen kalaset på i runda slängar då? Alltså det här är första gången för mig som jag verkligen plockar isär allt så ni får stå ut med att jag är rookie hehe.
De enda jag inte plockat ur är veven. Det bör jag göra antar ja?
Beror ju på vad du tänkt att göra men packningar och ventilstyrningar är nog inte så farligt, sen kan du ju byta fjärdrar vippor, o.s.v men då börjar det kosta pengar.
Ja du bör ju ta ut veven för att du ska kunna byta lager =) (om du nu ska göra det)
//Oskar
Däckrök o Gatukök är livsstilen;)
Däckrök o Gatukök är livsstilen;)
HQ_ wrote:Viper89 wrote:Okej, vad går fräscha upp toppen kalaset på i runda slängar då? Alltså det här är första gången för mig som jag verkligen plockar isär allt så ni får stå ut med att jag är rookie hehe.
De enda jag inte plockat ur är veven. Det bör jag göra antar ja?
Beror ju på vad du tänkt att göra men packningar och ventilstyrningar är nog inte så farligt, sen kan du ju byta fjärdrar vippor, o.s.v men då börjar det kosta pengar.
Ja du bör ju ta ut veven för att du ska kunna byta lager =) (om du nu ska göra det)
Jo det var packningar o styrningar etc jag funderade lite över!
Hehe ja jo det är ju sant, men jag tänkte bara ifall de var mindre viktigt eller nått sånt.. eller jag vette fan vad jag tänkte.. är på väg till sängen där jag nog hör hemma nu. Tjao
- olander_91
- Posts: 323
- Joined: 08 Mar 2009, 18:14
- Location: Knivsta