M20B25 - O-ringa + org packning eller Orört block och MLS?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

M20B25 - O-ringa + org packning eller Orört block och MLS?

Post by Viper89 »

Åka lite snik med M20B25, vad kommer hålla bäst om jag tänkt ladda max 1 kilo tro? Alla säger olika men nu måste jag bestämma mig och jag har ingen aning om jag ska vara ärlig. Bilen ska användas som busbil och kommer köras hårt.


Min tanke från början var,
Alt 1:
O-ringa och köra org packning.

Eventuellt ARP och svetsa toppen. Borde jag göra detta? I så fall, vad är viktigast?

Alt 2:
Orört block + MLS.

Eventuellt ARP och svetsa toppen. Borde jag göra detta? I så fall, vad är viktigast?

Vet att det kan vara svårt att säga men måste finnas folk som vet och har testat här. Hittar inga specifika svar när jag söker efter gamla inlägg.
Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 299 634
http://www.garaget.org/Viper89
E28 545 (951hp@1,8bar)
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Kör du med MLS får du kompsänknig på köpet om du köper en tjockare variant. Du måste plana både blocket och toppen med MLS, annars läcker det.

Med o-ringar får du ingen kompsänkning.

Hade jag varit du hade jag kört o-ringat med svetsad topp och ARP, då har du en fin motor.

Hade jag inte behövs sova nu hade jag visat dig 15 trådar med samma innehåll ;)

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

Alltså o-ringat, svetsad topp, ARP och org packning? Det är så det varit tänkt hela tiden men man hör så mycket olika saker hela tiden så man blir ju fan hjärndöd.

De låter toppen de, sov sött nu gubben :D
Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 299 634
http://www.garaget.org/Viper89
E28 545 (951hp@1,8bar)
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Så hade jag gjort men sedan har jag aldrig i hela mitt liv byggt en turbomotor :lol:

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

om bilen ska användas som busbil, köras hårt och du vill ha det hållbart som du skriver är det lika bra att gå hela vägen med det hela och renovera.

du kan inte förvänta dig att det ska hålla med 1kilo i ladd hela sommaren med en botten med gamla lager, ringar o packningar som suttit där i 25000mil.

men vad du sen gör är upp till dig...

o-ringa o plana botten. originalpackning. du ska absolut svetsa o plana toppen.
The Lower Class
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

Allt förutom veven är urplockat. Så nya lager, packningar och ringar blir det självklart :) Bara synd att jag inte har råd att bygga värre och seriösare nu när allt endå är isär plockat. Men men, blir första sommaren med turbo så det får la duga åt mig :)
Last edited by Viper89 on 17 Mar 2009, 01:46, edited 2 times in total.
Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 299 634
http://www.garaget.org/Viper89
E28 545 (951hp@1,8bar)
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Post by RoDe »

Viper89 wrote:Allt förutom veven är urplockat. Så nya lager, packningar och ringar blir det självklart :) Bara synd att jag inte har råd att bygga värre och seriösare nu när allt endå är isär plockat. Men men, blir första sommaren med turbo så det får la duga åt mig :)


nice :wink: .

passa på o fräscha upp toppen med. kolla styrningar, tätningar mmm.
The Lower Class
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

Okej, vad går fräscha upp toppen kalaset på i runda slängar då? Alltså det här är första gången för mig som jag verkligen plockar isär allt så ni får stå ut med att jag är rookie hehe.

De enda jag inte plockat ur är veven. Det bör jag göra antar ja? :)
Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 299 634
http://www.garaget.org/Viper89
E28 545 (951hp@1,8bar)
User avatar
HQ_
Posts: 435
Joined: 25 Mar 2007, 20:23
Location: Norrköping

Post by HQ_ »

Viper89 wrote:Okej, vad går fräscha upp toppen kalaset på i runda slängar då? Alltså det här är första gången för mig som jag verkligen plockar isär allt så ni får stå ut med att jag är rookie hehe.

De enda jag inte plockat ur är veven. Det bör jag göra antar ja? :)


Beror ju på vad du tänkt att göra men packningar och ventilstyrningar är nog inte så farligt, sen kan du ju byta fjärdrar vippor, o.s.v men då börjar det kosta pengar.

Ja du bör ju ta ut veven för att du ska kunna byta lager =) (om du nu ska göra det)
//Oskar

Däckrök o Gatukök är livsstilen;)
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

HQ_ wrote:
Viper89 wrote:Okej, vad går fräscha upp toppen kalaset på i runda slängar då? Alltså det här är första gången för mig som jag verkligen plockar isär allt så ni får stå ut med att jag är rookie hehe.

De enda jag inte plockat ur är veven. Det bör jag göra antar ja? :)


Beror ju på vad du tänkt att göra men packningar och ventilstyrningar är nog inte så farligt, sen kan du ju byta fjärdrar vippor, o.s.v men då börjar det kosta pengar.

Ja du bör ju ta ut veven för att du ska kunna byta lager =) (om du nu ska göra det)


Jo det var packningar o styrningar etc jag funderade lite över!


Hehe ja jo det är ju sant, men jag tänkte bara ifall de var mindre viktigt eller nått sånt.. eller jag vette fan vad jag tänkte.. är på väg till sängen där jag nog hör hemma nu. Tjao :)
Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 299 634
http://www.garaget.org/Viper89
E28 545 (951hp@1,8bar)
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Orörd maskin och 0,8 i ladd har inte varit några problem för mig en hel säsong. Kommer köra likadant i år och se hur det funkar.
Går det åt helv. så kommer det bli o-ringat och originalpackning för min del
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Körde 1.5bar hela sommaren på min b20. Den kanske var så pass slut så det höll ;)
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

Jag körde 1,1bar med enbart 12,9 i toppen hela sommaren
Funka kalas
(Råka ladda 1,8 ibland) :oops:
pm om det är nått
User avatar
birro
Posts: 1116
Joined: 22 Aug 2006, 07:23
Location: Stockholm nacka

Post by birro »

Bytte bara till en ny orginalpackning och nya orginalbultar.

Laddade mellan 0.6-1.5 bar.
Använde bilen som bruksbil, gick en hel sommar och sedan var turbon helt slut.
User avatar
m5micke
Posts: 698
Joined: 13 Jul 2006, 16:22
Location: Gävle

Post by m5micke »

O jag körde med MLS o ARP på en m20b23 och 1,5bar i ladd hela sommarn.
Bara planad topp och orörd botten.
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
User avatar
olander_91
Posts: 323
Joined: 08 Mar 2009, 18:14
Location: Knivsta

Post by olander_91 »

Skit bra tråd :) Nu får jag lite hum hur jag ska bygga:)
Blir nog svarvade kolvar och ARP :)
Då blir vi två med bus e30 i Uppsala trakten :)
User avatar
Viper89
Posts: 1958
Joined: 11 Oct 2006, 15:01
Location: Uppsala
Contact:

Post by Viper89 »

olander_91 wrote:Skit bra tråd :) Nu får jag lite hum hur jag ska bygga:)
Blir nog svarvade kolvar och ARP :)
Då blir vi två med bus e30 i Uppsala trakten :)


Hehe bara två tror du? Det byggs på väldigt många E30is kommer du märka! ;)
Mvh Joakim Skagerlind - 0760 - 299 634
http://www.garaget.org/Viper89
E28 545 (951hp@1,8bar)
Post Reply