Biffiga bromsar med original bromscylinder

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Biffiga bromsar med original bromscylinder

Post by markus »

Vad händer igentligen när man monterar stora ok ? Kommer inte original bromscylinder räcka till pga av att dom oken behöver mer olja för att flytta kolven/kolvarna lika långt ?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Allting borde la kretsa kring Pascals princip och således inte spela någon roll?

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Men det är ju större kolvarea i ett ganska stort 4 kolvs ok än i ett 325 original ok eller ?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

markus wrote:Men det är ju större kolvarea i ett ganska stort 4 kolvs ok än i ett 325 original ok eller ?


Du har fyra mindre kolvar än en stor. Sedan vet jag inte hur skillnaden blir i area.

Räknade mkt på liknande i skolan men det gäller att minnas också :lol:

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

pelko wrote:
markus wrote:Men det är ju större kolvarea i ett ganska stort 4 kolvs ok än i ett 325 original ok eller ?


Du har fyra mindre kolvar än en stor. Sedan vet jag inte hur skillnaden blir i area.

Räknade mkt på liknande i skolan men det gäller att minnas också :lol:

Mvh


Hehe samma här räknandet sitter inte riktigt kvar :lol: Men får dra ner till garaget och göra ett försök :roll:
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

Men ni andra där ute som monterat feta ok hur har det funkat med original cylindern ? Eller har ni bytt och isf till vad ?
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
billet
Posts: 157
Joined: 16 Aug 2008, 21:21
Location: umeå

Post by billet »

förmodligen så kommer du få trampa längre me pedalen bara å mindre känsligen kanske
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

Det spelar stor roll ! provkörde min bil idag, och pedalen gick o golvet när jag bromsade fullt.. Har Wilwood fyrkolvsok så dom är en aning större än original.. Jag gängade ut stången i bromscylindern så pedalen tog högre upp så vart det bra..


Mvh
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
Clew
Posts: 662
Joined: 21 Nov 2005, 21:32
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Clew »

BMW 750 cylinder är bolton, och är några mm större i diameter, tror den är 25mm.
Post Reply