Sprucken topp på M20B25
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Sprucken topp på M20B25
Byggde en sugtrimmad M20B25 över vintern, totalt genomrenoverad motor med smidda högkompskolvar, viktad och balanserad bottendel, renoverad och portad topp med 288 graders Shcrick och extraktor etc....
Motorn mappades sedan av Jurgen Weise, som verkligen verkar kunna sin sak.....bromsades till ca 240 hk.
Bilen ska gå i BMW-Cup.
Motorn har sedan körts in och klarat en "shake down" på bana för ett par veckor sedan, då var det dock kallt och blött, så motorn kanske inte pressades till sitt yttersta.
När det i lördags var premiär i Cupen på Mantorp och man var laddat ut i tänderna kom jag inte längre än 5 varv på träningen, sedan sprack toppen och toppackningen gav upp...vet inte vilket som hände först.
Motorn var ordentligt luftad och de gånger jag tittade på tempmätaren så den okej ut, när jag kom in i depå stog den dock på det varmaste, och nästan allt vatten hade tryckts ut....ingen vatten i oljan dock.
Har ni några tips på vad som kan gått snett och lämliga åtgärder ?
Det enda vi konstaterat är att motorn verkar gått alldeles för snålt, renare förbränningsrum och stift har nog aldrig skådats....
Motorn mappades sedan av Jurgen Weise, som verkligen verkar kunna sin sak.....bromsades till ca 240 hk.
Bilen ska gå i BMW-Cup.
Motorn har sedan körts in och klarat en "shake down" på bana för ett par veckor sedan, då var det dock kallt och blött, så motorn kanske inte pressades till sitt yttersta.
När det i lördags var premiär i Cupen på Mantorp och man var laddat ut i tänderna kom jag inte längre än 5 varv på träningen, sedan sprack toppen och toppackningen gav upp...vet inte vilket som hände först.
Motorn var ordentligt luftad och de gånger jag tittade på tempmätaren så den okej ut, när jag kom in i depå stog den dock på det varmaste, och nästan allt vatten hade tryckts ut....ingen vatten i oljan dock.
Har ni några tips på vad som kan gått snett och lämliga åtgärder ?
Det enda vi konstaterat är att motorn verkar gått alldeles för snålt, renare förbränningsrum och stift har nog aldrig skådats....
bäckis gav dig en bra "gissning" där...
som du säger själv har den gått för snålt.. vilket innebar att när motorn pressades hårt började den spika, o därefter följderna som bäckis nämnde i samma ordning..
har du undersökt kolvarna.. dem kan ha fått sig lite skador..
åtgärder blir att när du skaffat en ny topp lämnar du in den för svetsning av kylkanalerna, förslagsvis hos PPF... då slipper du spruckna toppar.. m20 sjukdom ...
sedan kan du även fixa oljekylning till kolvarna om du inte redan har det... särskilt nu när du har smidda högkompskolvar...
detta skonar kolvarna och minskar risken för knack (spikningar)...
du får ursäkta ifall jag är lite otydlig i mina svar, samt om det förkommer stavfel.. har varit uppe hela natten och mappat ...
lycka till..
som du säger själv har den gått för snålt.. vilket innebar att när motorn pressades hårt började den spika, o därefter följderna som bäckis nämnde i samma ordning..
har du undersökt kolvarna.. dem kan ha fått sig lite skador..
åtgärder blir att när du skaffat en ny topp lämnar du in den för svetsning av kylkanalerna, förslagsvis hos PPF... då slipper du spruckna toppar.. m20 sjukdom ...
sedan kan du även fixa oljekylning till kolvarna om du inte redan har det... särskilt nu när du har smidda högkompskolvar...
detta skonar kolvarna och minskar risken för knack (spikningar)...
du får ursäkta ifall jag är lite otydlig i mina svar, samt om det förkommer stavfel.. har varit uppe hela natten och mappat ...
lycka till..
Tack för tipsen xelerator, men det känns ju inte som om det är saker man ska behöva göra på en sugtrimmad motor, utan om man har turbokonverterat....!?
Ja ja, nya toppen ska i alla fall svetsas, planas och portas likt den förra, sen måste väl mappen justeras också antar jag....
Först tänkte jag att det kanske räckte med att montera en ställbar bränsletrycksregulator för att lägga på lite mer sås, men jag vet inte....!?
Ja ja, nya toppen ska i alla fall svetsas, planas och portas likt den förra, sen måste väl mappen justeras också antar jag....
Först tänkte jag att det kanske räckte med att montera en ställbar bränsletrycksregulator för att lägga på lite mer sås, men jag vet inte....!?
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
vad hade du för bränsletryck???
flödeskapacitet på spridarna??
btw.. självklart ska man svetsa toppen när man trimmar, oavsett sugmotor eller överladdning... dem e ju svaga helt enkelt o det händer ju att dem spricker med orig. effekt då dem gått varma...
hade jag vart du hade jag även skaffat oljekylning till kolvarna, samt oringat blocket... då har du ju lite mariginaler i varje fall...
aa:
vilken sorts spiklyssning har ni?? gammal hederlig kopparrör med hörlurar, eller kör ni "elektroniskt"???
flödeskapacitet på spridarna??
btw.. självklart ska man svetsa toppen när man trimmar, oavsett sugmotor eller överladdning... dem e ju svaga helt enkelt o det händer ju att dem spricker med orig. effekt då dem gått varma...
hade jag vart du hade jag även skaffat oljekylning till kolvarna, samt oringat blocket... då har du ju lite mariginaler i varje fall...
aa:
vilken sorts spiklyssning har ni?? gammal hederlig kopparrör med hörlurar, eller kör ni "elektroniskt"???
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta