Sprucken topp på M20B25

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Bistec
Posts: 95
Joined: 20 Nov 2005, 17:23
Location: Linköping

Sprucken topp på M20B25

Post by Bistec »

Byggde en sugtrimmad M20B25 över vintern, totalt genomrenoverad motor med smidda högkompskolvar, viktad och balanserad bottendel, renoverad och portad topp med 288 graders Shcrick och extraktor etc....

Motorn mappades sedan av Jurgen Weise, som verkligen verkar kunna sin sak.....bromsades till ca 240 hk.

Bilen ska gå i BMW-Cup.


Motorn har sedan körts in och klarat en "shake down" på bana för ett par veckor sedan, då var det dock kallt och blött, så motorn kanske inte pressades till sitt yttersta.

När det i lördags var premiär i Cupen på Mantorp och man var laddat ut i tänderna kom jag inte längre än 5 varv på träningen, sedan sprack toppen och toppackningen gav upp...vet inte vilket som hände först.

Motorn var ordentligt luftad och de gånger jag tittade på tempmätaren så den okej ut, när jag kom in i depå stog den dock på det varmaste, och nästan allt vatten hade tryckts ut....ingen vatten i oljan dock.


Har ni några tips på vad som kan gått snett och lämliga åtgärder ?

Det enda vi konstaterat är att motorn verkar gått alldeles för snålt, renare förbränningsrum och stift har nog aldrig skådats....
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Min gissning: Leanat ut, spikat, blåst packning, spräckt toppen.
Bistec
Posts: 95
Joined: 20 Nov 2005, 17:23
Location: Linköping

Post by Bistec »

Bäckis wrote:Min gissning: Leanat ut, spikat, blåst packning, spräckt toppen.


Nja, finns inte minsta lilla tecken på att den skulle spikat, det brukar ju synas....!?
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

bäckis gav dig en bra "gissning" :wink: där...

som du säger själv har den gått för snålt.. vilket innebar att när motorn pressades hårt började den spika, o därefter följderna som bäckis nämnde i samma ordning..

har du undersökt kolvarna.. dem kan ha fått sig lite skador..

åtgärder blir att när du skaffat en ny topp lämnar du in den för svetsning av kylkanalerna, förslagsvis hos PPF... då slipper du spruckna toppar.. m20 sjukdom :x ...

sedan kan du även fixa oljekylning till kolvarna om du inte redan har det... särskilt nu när du har smidda högkompskolvar...
detta skonar kolvarna och minskar risken för knack (spikningar)...

du får ursäkta ifall jag är lite otydlig i mina svar, samt om det förkommer stavfel.. har varit uppe hela natten och mappat :wink: ...

lycka till..
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

såg inte ditt nya svar.. skrev mitt samtidigt ;).....

behöver inte alltid synas ifall det har spikat...

en annan sak ja kom på nu oxo som lämplig åtgärd..

oringa blocket...
Bistec
Posts: 95
Joined: 20 Nov 2005, 17:23
Location: Linköping

Post by Bistec »

Tack för tipsen xelerator, men det känns ju inte som om det är saker man ska behöva göra på en sugtrimmad motor, utan om man har turbokonverterat....!?

Ja ja, nya toppen ska i alla fall svetsas, planas och portas likt den förra, sen måste väl mappen justeras också antar jag....

Först tänkte jag att det kanske räckte med att montera en ställbar bränsletrycksregulator för att lägga på lite mer sås, men jag vet inte....!?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Spikningar syns inte, syns dom har det gått mkt långt.

Så ni får nog porta en ny topp och se över mappningen.
Hade ni spiklyssnning?
Bistec
Posts: 95
Joined: 20 Nov 2005, 17:23
Location: Linköping

Post by Bistec »

Bmwandreas wrote:Spikningar syns inte, syns dom har det gått mkt långt.

Så ni får nog porta en ny topp och se över mappningen.
Hade ni spiklyssnning?


Spiklyssning ? Nä....

Har du nåt hett tips på någon mer duktig sugmotormappare än JWR ( som tydligen lagt av sin lur på långtid....) ?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Spiklyssning är ett måste, mkt lätt att den spikar med M20 och högkompskolvar.

Turbocenter rekomenderas, dom har spiklyssning lika som vi.
Men tyvärr har jag inte kunskap/program att mappa orig sprut.
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

vad hade du för bränsletryck???

flödeskapacitet på spridarna??

btw.. självklart ska man svetsa toppen när man trimmar, oavsett sugmotor eller överladdning... dem e ju svaga helt enkelt o det händer ju att dem spricker med orig. effekt då dem gått varma...

hade jag vart du hade jag även skaffat oljekylning till kolvarna, samt oringat blocket... då har du ju lite mariginaler i varje fall...

aa:
vilken sorts spiklyssning har ni?? gammal hederlig kopparrör med hörlurar, eller kör ni "elektroniskt"???
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Elektroniskt..
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

jonströmsmätning eller kör ni med annat??
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Lyssningsutrustning.

Jonisering är dyyyyyyyrt
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Post by xelerator »

hehe.. ja vet :wink: ... tänkte kanske att ni hittat en höna som kläcker guldägg :wink:
Post Reply