Söderlings Volvo 242 -75 M50B29

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

bmw_fredde wrote:Fråga dom inget hur mycke effekt det va i bilen?


Jo på SFRO besiktningen så fick ja ange hur mycket det är som han skrev in i papprena.
Sen så skrev SBP bara av papprena med dom angivna värdena som dom fick av SFRO.
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Jag trodde att om motorn var nyare än 75 så fick man inte ändra den då den har väll nå avgascert, men de stämmer ju tydligen inte.

Får man fråga va de kostade att få igenom den, med SFRO besiktning och vanlig besiktning?

MVH
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
PBRacing
Posts: 613
Joined: 23 Nov 2005, 17:30
Location: Örebro

Post by PBRacing »

fan va coolt thomas :)

mvh andreas
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

bmwpatrik wrote:Jag trodde att om motorn var nyare än 75 så fick man inte ändra den då den har väll nå avgascert, men de stämmer ju tydligen inte.

Får man fråga va de kostade att få igenom den, med SFRO besiktning och vanlig besiktning?

MVH


När bilen är en -75 å tidigare får man ändra även nyare motorer.

Det kostade 2950kr för SFRO, Registrerings och kontrollbesiktning. Men då var bilen redan reggad som ombyggt fordon. Så det vara bara för ändringarna. Är det första SFRO besiktningen så blir det dyrare.
Mer info finns på www.sfro.com
User avatar
kallevedlund
Posts: 674
Joined: 21 Nov 2005, 11:04
Location: Örebro

Post by kallevedlund »

Hur mycke effekt är den reggad med nu då?
Hur fick du fram en effektsiffra att uppge till SFRO, bromsning?
//Karl-August

070-1094618

PBperformance
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

235 på hjulen har jag för mig vi bromsade den. Bara att lämna in bromspapperet på bilprovningen.
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

skurt wrote:Hur mycke effekt är den reggad med nu då?
Hur fick du fram en effektsiffra att uppge till SFRO, bromsning?


Precis som ärtan skrev, 235hk på hjulen.
Står 187kw på regpappret nu, dvs 255hk i motorn
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Lite update om va som händer med bilen just nu.

Motorn är riven å överkollad, inga större överraskningar. Det kommer inte bli nåra större förändringar mot förra året. Dock kommer ventiler, fjädrar och retraners bytas till lite värre.
Inte för mer effekt utan mest för hållbaheten skull.
Sen håller ja äntligen på med den nya bakaxeln nu, hoppas den kommer hålla bättre.
Till den är det tänkt det ska bli en svea kardan oxå.
Växellådan kommer bytas till en SMG II S6S 420G från en M3 -02
Men den kommer med sannolikhet köras utan SMG, men ska ju inte vara direkt klen iaf.
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Såg att ja var med på nomineringen till Car of the Year Award 2008 på zatzy.com

Det verkar gå lite trökt men jämfört med dom andra, men det känns ändå som en seger att bara hamna bland dom 7 :D

http://www.zatzy.com/allmaent/340552-za ... ingen.html
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

Lite bilder på det som är på gång nu.

Har fått dragit ut skärmkanten lite för att däcket ska gå fritt

Image

Image

Image

Image

Image

Lite delar till nya bakaxeln

Image

Image

Håller på att gör nya hjullagerhus, dom högra är volvo som ja hade tänkt använda först. Men dom vart för klena när ja svarva upp dom till dom nya hjullagren.

Image

Image

Image

Image
just_mee84
Posts: 319
Joined: 22 Jul 2007, 16:56
Location: uddevalla
Contact:

Post by just_mee84 »

Satt o läste lite i tråden, undrar lite på kopplingen?? är det bara bolt on?? tänkte nämligen köra likadant på mitt bygge.
Alex sundberg
Tel: 0735640156
http://www.garaget.org/alex84
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

just_mee84 wrote:Satt o läste lite i tråden, undrar lite på kopplingen?? är det bara bolt on?? tänkte nämligen köra likadant på mitt bygge.

Ja de är det nästan, tror bara det var urtrampningslagret som jag fick förlänga lite. Annars var det bara att skruva dit.
User avatar
vectramicke
Posts: 524
Joined: 30 Aug 2006, 14:40
Location: Åland

Post by vectramicke »

Haha, tänkte precis skriva "nu ska 31-an dö!!" När jag såg bilderna på nya axeln :twisted: Fränt! Slut på bansladdandet nu när det blir spole eller?
Holmström Motorsport

Cheva Cavalier /Volvo T5
ET: 6.82 326km/h@402m
ET: 4.39 262 km/h@201m
1.04 60fot
User avatar
Ola t
Posts: 116
Joined: 20 Nov 2005, 22:33
Location: Öland

Post by Ola t »

Vad e det för axel? 8 3/4?
User avatar
klabbe.p
Posts: 138
Joined: 22 Jul 2006, 15:39
Location: Kristianstad

Post by klabbe.p »

Ser ut som cheva 10 bultad
MvH Klabbe
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

klabbe.p wrote:Ser ut som cheva 10 bultad


instämmer.

chrysler 8 3/4 öppnar man ju framåt.
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
Söderling
Posts: 351
Joined: 20 Mar 2006, 09:15
Location: Örebro

Post by Söderling »

vectramicke wrote:Haha, tänkte precis skriva "nu ska 31-an dö!!" När jag såg bilderna på nya axeln :twisted: Fränt! Slut på bansladdandet nu när det blir spole eller?

Hehe, ja den hade nog inte gillat det :)
Absolut inte, blir nog inte nån skillnad mot förut då jag åkte svetsat hela tiden förut. Så ska försöka åka lite mer bana än förra året, på tvären :D

Ola t wrote:Vad e det för axel? 8 3/4?

Det är en Cheva 10bult 8.5tummare, som dom andra skrivit.
Post Reply