323 e30 startar ej!
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Symtomen på tempgivarn är att motorn går fett när den är varm. Normalt minskas motståndet i givarn när temperaturen ökar, men är givarn trasig så minskas inte motståndet och ECUn tror motorn är kall och skickar in mer bränsle.
Men ta loss en spridarkontakt och mät med volt när du kör på startmotorn.
Men ta loss en spridarkontakt och mät med volt när du kör på startmotorn.
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
Jag har fortfarande problem med min j***a motor.
Felet är att spridarna inte öppnar.
Någon som kan tro sig veta varför det inte funkar?
Jorden är OK
Ska spänning mäta imorrn när jag får min spänningsprovare.
något annat man kan kolla?
Kan man kontrollera om boxen är OK på något enklare sätt än att öppna den och felsöka varje komponent?
mvh
Jorden är OK
Kan man kontrollera om boxen är OK på något enklare sätt än att öppna den och felsöka varje komponent?
mvh
Jag ska byta ett relä imån (de vita) o mäta på spridar kontakterna.e30power wrote:Jag har fortfarande problem med min j***a motor.
Jorden är OK
mvh
Hoppas på att man hittar något.
Nej inget larm är inkopplat.
Mätt du något på motortemperturgivaren?e30power wrote:Nu har jag äntligen fått igång min. Bytta alla reläer och satt in en 320 styrbox och vipps så hoppade den igång;)
Bytt sen till 323:ans box och den funkar oxå nu. Väldigt konstigt.
Bytte du dom 3 reläna som sitter vid LMM? Kollade du dom på något sätt?
Jag mätte inget för tänkte testa om det funkade med att byta reläerna först.
Jag bytte dem 2 "små" reläerna vid lmm inte den långa och så byte jag samtliga reläer i säkringsboxen. Satt även i reläer där det fattades för att vara hel garderad;)
vet inte om det är att jag bytte till 320boxen eller om det var reläerna som gjorde så att den funkar, men eftersom den funkar med 323 boxen nu så antar jag att det var reläerna
Har dock ett litet problem kvar och det är att den startar och dör ibland tror att det är en jordpunkt.
Mvh
Jag bytte dem 2 "små" reläerna vid lmm inte den långa och så byte jag samtliga reläer i säkringsboxen. Satt även i reläer där det fattades för att vara hel garderad;)
vet inte om det är att jag bytte till 320boxen eller om det var reläerna som gjorde så att den funkar, men eftersom den funkar med 323 boxen nu så antar jag att det var reläerna
Har dock ett litet problem kvar och det är att den startar och dör ibland tror att det är en jordpunkt.
Mvh
Vilka små? tycker dom ser rätt lika ute30power wrote:Jag mätte inget för tänkte testa om det funkade med att byta reläerna först.
Mvh

Klickade dina relän? eller provade du dom på något sätt innan du bytte?
Jag har tre relän vid lmm. Två korta (blåa) och ett långt (svart). Du bör ha något liknande.
Mitt relä klickade som fan, men efter jag bytte det så funkar det
( inget klickande )
Jag mätte inget av relän eftersom jag hade nya fräsha relän hemma så kunde jag lika gärna prova dem först och det funkade fint:)
Mitt relä klickade som fan, men efter jag bytte det så funkar det
( inget klickande )
Jag mätte inget av relän eftersom jag hade nya fräsha relän hemma så kunde jag lika gärna prova dem först och det funkade fint:)
Bilen startade nu i förrgår. Byte 2 relän vid LMM, då de luktade
soppa när man byte dom nya mot dom gamla.
Gjorde sedan rent stiften o slängde i dom - Bilen starta efter lite nötande.
Bilen startade idag på morronen, men va tvungen att trappa på gasen fullt
när den gick runt. (de har jag inte behövt innan)
Senare (16:00) så startade bilen lite kort o sen fick jag inte igång den igen - Motorn sur??
Har en en btr linjär med grundtryck på ca 2,3-2,6 sen att den höjer ju mer gasspjället öppnar sig. Innan hade jag ett grundtryck på ca 3 bar hela tiden utan att den skulle ändra sig beroende på gasspjället.
Det jag undrar är: Kan de vara dålig flöde genom bränslefiltret (full gas vid start) eller är det kanske så att jag skulle behöva ett högre grudtryck? (konstigt att de verkar bli sur?) Eller att jag behöver
bättre stift?
soppa när man byte dom nya mot dom gamla.
Gjorde sedan rent stiften o slängde i dom - Bilen starta efter lite nötande.
Bilen startade idag på morronen, men va tvungen att trappa på gasen fullt
när den gick runt. (de har jag inte behövt innan)
Senare (16:00) så startade bilen lite kort o sen fick jag inte igång den igen - Motorn sur??
Har en en btr linjär med grundtryck på ca 2,3-2,6 sen att den höjer ju mer gasspjället öppnar sig. Innan hade jag ett grundtryck på ca 3 bar hela tiden utan att den skulle ändra sig beroende på gasspjället.
Det jag undrar är: Kan de vara dålig flöde genom bränslefiltret (full gas vid start) eller är det kanske så att jag skulle behöva ett högre grudtryck? (konstigt att de verkar bli sur?) Eller att jag behöver
bättre stift?
Fan vi har identiska fel.
Jag fick också igång min och har puttrat lite på tomgång och igår varvade jag ut den snabbt och då startar den inte efter de.
Jag kollade tändspolen och det kommer inte fram någon tändsignal längre vad är det som är fel? Jag har kollat jorden och skummat igenom kablarna mycket snabbt
Jag fick också igång min och har puttrat lite på tomgång och igår varvade jag ut den snabbt och då startar den inte efter de.
Jag kollade tändspolen och det kommer inte fram någon tändsignal längre vad är det som är fel? Jag har kollat jorden och skummat igenom kablarna mycket snabbt
Jag får gnista o allting. Den går helt rent när den gick under den dagene30power wrote:Fan vi har identiska fel.
den startade även senare på kvällen.
Tror dock att min kanske är sur bara, men är inte säker.
Funderar på om det är någon givare för tempen.
Sitter ju en vid vatten pumpen. Sen så ska de finnas någon mer på nån kylar slang om jag har fattat el schemat rätt. LMM har oxå en typ av tempgivare.
Jävligt mysko iaf. Ska mixtra lite med BTR:en imån, o kolla några givare!
Nu har jag 100% funktion på tändsystemet igen.
Spelar det någon roll hur tempgivaren är när man ska starta? är inte den bara för att känna när det ska kyla respektive värma?
Jag vette fan vad som är felet nu. jag har rätt spänning till spridarna och alla spridare funkar. Nu verkar det som att pumpen är kass eller så är det soppa torsk för det var mkt tryck i systemet men ingen bensin:P
Spelar det någon roll hur tempgivaren är när man ska starta? är inte den bara för att känna när det ska kyla respektive värma?
Jag vette fan vad som är felet nu. jag har rätt spänning till spridarna och alla spridare funkar. Nu verkar det som att pumpen är kass eller så är det soppa torsk för det var mkt tryck i systemet men ingen bensin:P