323 e30 startar ej!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Zipen
Posts: 240
Joined: 19 May 2008, 22:43
Location: Partille @ Göteborg

323 e30 startar ej!

Post by Zipen »

Bilen startar ej.
Hade kört bilen dagen/kvällen innan. Nästa dag jag skulle iväg med den så
vill den inte starta, inte ens ett litet försök.
Bilen startar med startgas men dör efter 1 sekund. Bilen verkar inte få någon bensin. De bildas tryck i slangarna till fuel railen, men de verkar inte komma något från spridarna, då tändstiften är torra.
Har kollat dom reläera vid LMM och dom klickar iaf och bensinpumpen går när man kör på starten - slangarna blir hårda.

Vad ska en 323 e30 har för bränsle tryck?

Ge mig massa tips o förslag på va det kan vara!
Zip @ Anders
Bmw 525 Turbo
http://www.garaget.org/Zip
BaCCoN
Posts: 680
Joined: 08 Jan 2007, 17:47
Location: Kungsängen

Post by BaCCoN »

säkringen till spridarna? om de finns nån :? .
Linus Hedendahl
076 31 94 728

Bygger:

Malakitgrön E30 327 Turbo Touring -89
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=38747
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Mät spänningen över spridarna för att se så de öppnar.

Spänningen ska pendla då boxen jordar och spridarna öppnar, detta hinner dock inte en multimeter med på så den kommer pendla lite halvgalet.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
m5micke
Posts: 698
Joined: 13 Jul 2006, 16:22
Location: Gävle

Post by m5micke »

En 323 e30 har ett bränsle tryck på 2,5bar. Men kolla upp jordningarna
//Micke Lennartsson
0736287026
BMW E30 Alpina 332i Turbo Touring
BMW E53 X5 4,8is
BMW E36 Alpina B3 3,2 Touring Nr: 88
BMW E36 323im Limo
Zipen
Posts: 240
Joined: 19 May 2008, 22:43
Location: Partille @ Göteborg

Post by Zipen »

okej.

Har kollat jordningen och den är bra!
Zip @ Anders
Bmw 525 Turbo
http://www.garaget.org/Zip
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Zipen wrote:okej.

Har kollat jordningen och den är bra!
Vilken jordning?

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
Zipen
Posts: 240
Joined: 19 May 2008, 22:43
Location: Partille @ Göteborg

Post by Zipen »

jordade motorn.

Möjligen vevaxelgivaren - den som sitter längst fram ner på motorn.
Har för mig att de ska sitta ett par relän vid torpedvägen...? men vart?
Zip @ Anders
Bmw 525 Turbo
http://www.garaget.org/Zip
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Har du kollat kontakten till spridarna? Den brukar kunna ärga
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
pelko
Posts: 4895
Joined: 12 Aug 2007, 22:53
Location: Göteborg
Contact:

Post by pelko »

Sitter väl bara tre relän i motorrummet och alla vid LMM. Givetvis utöver de i säkringsboxen som sitter mellan torpen och fjädertorn på förarsidan.

Mvh
Mathias Pelkonen || pelko_90@hotmail.com
User avatar
ZAK
Posts: 2544
Joined: 28 Nov 2005, 22:58
Location: Karlskrona

Post by ZAK »

Provtryck bränslepumpen.
Min lät och fick upp ett litet tryck, men sen pallade den inte bibehålla trycket. Lite lurigt det dära.
Proud member of kööken Racing

zakademus@gmail.com
0760156239
Zipen
Posts: 240
Joined: 19 May 2008, 22:43
Location: Partille @ Göteborg

Post by Zipen »

Hade bort kontakterna till spridarna då jag bytte en grej.

Trycket är bra när man kör starten. pumpen går.

Det är att spridarna inte öppnar. Ska mäta på dom imån.
Har tagit in styrboxen, o den ser helt okej ut. inget ärg eller liknande.

Jobbigt jäkla fel asså :? :o
Zip @ Anders
Bmw 525 Turbo
http://www.garaget.org/Zip
Zipen
Posts: 240
Joined: 19 May 2008, 22:43
Location: Partille @ Göteborg

Post by Zipen »

Nu har det hänt en rolig grej, Bilen startar och går.
Fixade ner bilen till en verksta som jag fick vara i. Kollade relän,
mätt lite på spridarna, sökt felkoder, kollade oxå vevaxelgivaren.

Tänkte ge mig av o ta i tu med bilen senare efter helgen. Men provade
bara för lite skojs skull (när man ändå va där) att spruta lite rengöringsmedel i kontakterna till givare osv. körde på me lite
startgas o den gick igång. :) Väldigt skumt. Nu går den iaf, hoppas på ett tag till :o
Zip @ Anders
Bmw 525 Turbo
http://www.garaget.org/Zip
e30power
Posts: 695
Joined: 28 Jul 2006, 16:14
Location: Varberg

Post by e30power »

Vet du vad som är felet?

Har nämligen samma problem i min fast jag har inte den turen att den råkar gå igång.
User avatar
JErngren
Posts: 872
Joined: 10 Oct 2007, 14:34
Location: Nyköping

Post by JErngren »

Kolla kontaktstyckte till spridarna, sitter strax under insuget. Ta även bort skyddhöljet över kontaktstyckena och kolla, där har jag varit med om att det har ärgat sönder allt i kabelväg!

Och en B23 har väll bara gamla systemet? Där är vevaxelgivarn endast för felsökning, någon annan funktion har den inte.
Om så det inte är så att nyare systemet är monterat?
*Bmw E36 320 -92 (M52B28, M3-Optic, M-Killer)
*Bmw E30 320 Touring Turbo -89
e30power
Posts: 695
Joined: 28 Jul 2006, 16:14
Location: Varberg

Post by e30power »

Jag har det gamla systemet.

Men har dock inget kontakt stycke under insuget utan det går direkt till boxen.

Är väll bara dem nya systemen som har ett kontakt stycke under insuget?

Mvh
Post Reply