Diff till E30 med utväxling 2.64 ?

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Diff till E30 med utväxling 2.64 ?

Post by Sjöstrand »

Hur får jag jag denna diff i min e30 ?
Inte hittat men läst lite att man kan ta e34 2.64 innehåll och sätta i std e30 hus ?
Eller helt ute och cyklar ?
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Finns väl nå trådar om vilka diffar som passar vart om du söker lite.
Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Post by Sjöstrand »

itne vad jag kan hitta =(
User avatar
Resgard
Posts: 1561
Joined: 07 Jul 2008, 23:26
Location: Mora

Post by Resgard »

Gasar tills det rasar!

Bygger 335iM Turbo
Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Post by Sjöstrand »

Där står inget om att den skulle passa överhuvutaget=(
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Post by Fredro »

Jag är ute efter samma koncept...

enligt realoem så har E30 325, 188 diffhuset

samma som E36 325tds och E34 525tds

e36an har 2,56 och e34 har tydligen 2,65 vet inte om det är felskrivet på realoem


http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=1411&mospid=47283&btnr=33_0012&hg=33&fg=05

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=CC31&mospid=47446&btnr=33_0370&hg=33&fg=05

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=HG71&mospid=47396&btnr=33_0004&hg=33&fg=05


jag har en E30 klump som ligger men letar efter ett diffat innehåll från en tds får se om det går :)
Fredrik
070 4567 121
Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Post by Sjöstrand »

hmm mycket intressant.. kanske får skaffan tds diff o se om den går o trycka i,

MEn m det är smama hur borde inte den passa rakt på ?
E30 projekt turbo

M3 e46 http://www.garaget.org/?car=114023 SÅLD
User avatar
come_on
Posts: 580
Joined: 14 Sep 2008, 20:56
Location: Danmark, sjælland

Post by come_on »

diff 2.65 fra E34 TDS passer direkte på E30.. :D :D
Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Post by Sjöstrand »

nice.. finns den med diffspärr ?
E30 projekt turbo

M3 e46 http://www.garaget.org/?car=114023 SÅLD
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Byt kåpan så passar den rätt upp på E30. Finns med lamelldiff.
Även 518 och 520 av E34 har samma klump och är också "bolt on".
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
Sjöstrand
Posts: 545
Joined: 11 Nov 2008, 17:31
Location: Skåne/Eslöv

Post by Sjöstrand »

Kåpan? Själva locket till tiffen som man öppnar den ?
E30 projekt turbo

M3 e46 http://www.garaget.org/?car=114023 SÅLD
Nobbe

Post by Nobbe »

G3kkO wrote:Kåpan? Själva locket till tiffen som man öppnar den ?


Nope, den där som folk har på sig i kyrkan när dom komfirmerar sig.

Kåpan är locket, sitter med ett skruvförband vilka är i riktning bakåt från bilen sett.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Vad ska du ha sån utväxling till? Gillar du låga varv när du kör på motorvägen eller ska du köra i 300km/h? Jag tänkte skaffa en sån 2,65 diff, för att kunna köra 300+ med E30n och dokumentera det hela ;)
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
User avatar
JohanE
Posts: 1550
Joined: 11 Aug 2006, 12:30
Location: Säter
Contact:

Post by JohanE »

Japp det locket.

Nr 2. Transmiss. Cover
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT

Image
User avatar
come_on
Posts: 580
Joined: 14 Sep 2008, 20:56
Location: Danmark, sjælland

Post by come_on »

det findes med spær....

2,65 er jo også godt til 402m.. især med TDS låda.. så man har så få gearskift som muligt :D :D
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Hehe ja ska man bara köra gata är det väl helt perfekt :D

Jag har en 3,25 diff som ihop med ZF-lådan bör ge go utväxling för bankörning, sen tänkte jag ha 2,65an till högfartstest.
3,25 diffen ska ge ca 88km/h vid 2500rpm och 266km/h vid 7500rpm
2,65 diffen ska ge ca 109kmh vid 2500rpm och 326km/h vid 7500rpm
(beräknat hos Autopower med 205/50-16 däck)

Detta är väl verklig fart så lägg på ca 5% om man undrar vad mätarn skulle visa....
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Post Reply