Sachs 765 på M10

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Sachs 765 på M10

Post by Bimmerlars »

Passer Sachs 765 trykkplata og 240mm sinterlammelen på en M10 hvis man montere dit et M30 svinghjul? har hørt trykkplata tar i sprengkåpan på girkassa
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

vet ingen som provat..
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Post by Bimmerlars »

Noen som vet? Må ha litt ordentlig clutch på turbomotoren :D
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Post by Bimmerlars »

robert wrote:vad har du då för turbomotor om du måste ha den plattan? 228mm svänghjul och 618 plattan med blackmagic eller sinter funkar kalas på orginal låda. 765 tryckplatta och 240mm svänghjul borde inte bygga mer utåt än 240mm svänghjul och m5 tryckplattan för den passar på 260 lådan iaf men orginal låda kan de bli tight....

men varför ska du köra orginal låda om du ska ha så mycket effekt att 215/228mm koppling inte räcker? :)

Jeg har ikke så mye effekt at jeg MÅ ha Sachs 765, men i og med at jeg selvfølgelig kommer til å trimme mer etterhvert tenkte jeg å kjøpe den "beste" clutchen med en gang. Finner ikke noe 228mm svinghjul som passer til M10:( Tar jeg det fra M20 passer vel ikke startkransen?
Regner med at 240mm clutch tar i sprängkåpan, men det går kanskje ann å slipe til så det passer?
Hvilke 228mm svinghjul passer evnt. da?
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Post by Bimmerlars »

robert wrote:jag har 215mm svänghjul med saab900 turbo tryckplatta sen en 4 pucks sinter på de den ska väl hålla för 450nm om man schimsar in tryckplattan rätt. Kom ihåg att olika märken har olika mycket tryck på saab plattorna

saab900t, ape maxtryck 650kg
saab900t, luk maxtryck 700kg
saab900t, borg/beck maxtryck 740kg

228mm svänghjulen satt på en del 02or tror de var tii som hade 228mm? Så de finns som passar m10 :)

Hvordan schimsar man en trykkplate?
Hva er disse betegnelsene: "ape", "luk", "borg/beck"?
Vet du hvordan tilgangen er på tii svinghjul?
User avatar
stian329
Posts: 115
Joined: 21 Nov 2005, 10:04
Location: Stavanger, Norwegen

Post by stian329 »

Bimmerlars wrote:Hva er disse betegnelsene: "ape", "luk", "borg/beck"?


Det er produsenten.. :wink:
E30 M3
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Post by Bimmerlars »

stian329 wrote:
Bimmerlars wrote:Hva er disse betegnelsene: "ape", "luk", "borg/beck"?


Det er produsenten.. :wink:

Nei morn du :D Flere bimmers folk her :)
marcus
Posts: 73
Joined: 17 Apr 2006, 15:24
Location: Piteå

Post by marcus »

jag åker med 240mm svänghjul med sachs 530nm platta på min M10:a, dock har jag växellåda från M30, dvs lite större sprängkåpa, kan nog bli tight annars...
Bimmerlars
Posts: 416
Joined: 13 Feb 2006, 22:24

Post by Bimmerlars »

marcus wrote:jag åker med 240mm svänghjul med sachs 530nm platta på min M10:a, dock har jag växellåda från M30, dvs lite större sprängkåpa, kan nog bli tight annars...

Hva måtte til for å få den girkassa til å passe? Er det E30 du kjører?
marcus
Posts: 73
Joined: 17 Apr 2006, 15:24
Location: Piteå

Post by marcus »

jag åkte med ett par olika svetsade orginalbakaxlar(de hade en tendens att ge upp rätt snabbt=)) kardanen jag använde var från E28 528, kommer nog att bli samma i år, dock annan låda och M5diff...

För att få plats med M30 lådan fick jag höja kardantunneln ca 5cm och bredda den en aning med släggan också...
marcus
Posts: 73
Joined: 17 Apr 2006, 15:24
Location: Piteå

Post by marcus »

jag åkte med ett par olika svetsade orginalbakaxlar(de hade en tendens att ge upp rätt snabbt=)) kardanen jag använde var från E28 528, kommer nog att bli samma i år, dock annan låda och M5diff...

För att få plats med M30 lådan fick jag höja kardantunneln ca 5cm och bredda den en aning med släggan också...
User avatar
Mattias Sandgren
Posts: 622
Joined: 24 Nov 2005, 21:32
Location: Sävar/Umeå
Contact:

Post by Mattias Sandgren »

Marcus: Byter du till den mindre/gamla medbringaren på M5-diffen då? Det är ju 4-bultade medbringaren där bak mot diffen på E28 528-kardanen.

(jag har en M5-klump med mindre medbringaren, bytt av tidigare ägare, men behöver den nya medbringaren, som även finns på t.ex. E34 535, skicka PM om ni har)
marcus
Posts: 73
Joined: 17 Apr 2006, 15:24
Location: Piteå

Post by marcus »

Mattias, jag hade tänkt svarva om min M5 medbringare, men är ju enklast att vi byter med varandra!!

slå mig en signal på 070-316 96 63 mvh Marcus!!
marcus
Posts: 73
Joined: 17 Apr 2006, 15:24
Location: Piteå

Post by marcus »

robert: glömde svara på din fråga, jag behövde inte korta den, men däremot flytta mittlagrningen en bit, den kom från en 528 med 5-petad låda med fast sprängkåpa!
Post Reply