Arg 10v audi! Bygga Insug

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Arg 10v audi! Bygga Insug

Post by Daniel.Fredriksson »

Audi 80 1983.


Motor:
* JY motorn med 5cylindrar och 10ventiler
* Holset HX52 med 16^2 avgashus
* MS1V3

Drivlina:
* 5 petad låda AAJ
* 6pucks sinterlamell med orginaltryckplatta
* Svetsade diffar
Last edited by Daniel.Fredriksson on 28 Jul 2010, 06:38, edited 30 times in total.
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Innan ombyggnad:
Nu ska min Audi 200 Turbo Quattro ifrån 1985 få sig en rejäl omgång!

Motor:
* JY motorn med 5cylindrar och 10ventiler
* KKK k26 turbo
* Laddtryck ca 0.65
* Någon budgetdump
* Kjetronic insprut

Drivlina:
* Orginal 5petad växellåda alá quattro
* Orginalkoppling som är svampig
* 100% fungerande diffspärrar

Karross:
* Helt orginal med dragkrok(LÄS: ......)
* 4 fälgar som vilken bil som hellst.
* Sladdriga bussningar runt om.

Lite före-biler:

Image

Image

Image

Image





UPDATE 2008-11-17:


Image
Först var vi tvugna att bygga en uppfart till garaget. Knåpades ihop med ett par järn och lite durkgaller

Image
Stakars tysken, han står trångt här inne.

Image

Image

Image
Jag har aldrig vart med om att man kan ta bort så mycket i en bil med hjälp av endast en stjärnmejsel, 10mm ringnyckel, insexsats och en 17mm ringnyckel. Helt ofattbart så smarta tyskarna var när de monterade allt!

Image

Image

Image
Ja? Vilken skruv ska vara vart?

Image

Image

Image
Kan behövas om man ska sätta tillbaka allt någon gång?

Image
Liiiiite grejer blir det när man lättar :D





Update 2008-11-17:

Nu är det så gott som bestämt att ett MSnS ska installeras.

Först ska det införskaffas:

* TPS ifrån Ford
* Lufttempgivare
* 5st 630cc spridare
* Stum fördelare till audi sugis med hallgivare
* MSnS box
* Lite kablar och spridarkontakter




UPDATE 2008-11-18:
Mera skrapning och sånna grejer.


Image

Image


Lite har iaf hänt.

Nu har jag lite vanliga spridare på G 600cc. Borde räcka en liten bit iaf :)





UPDATE 2008-11-20:

Nu har jag tagit bort insug och grenrör. För att först komma åt gammel(nya) kjetspridarna. Sedan såg jag att grenröret var sprucket så då fick det fara. Det var sprucket på flera ställen och lappat med svets. Inge fint alls. Så är detta grenröret det sämsta flödesmässigt så det blir ett nytt.





Image
Skrapat i bagaget


Image
Säg hejdå gamla insprut :)




Image
Lite knixxigt att få bort alla bultar och muttrar... Gamla(helt nya) kjetspridarna gick helvete att få ur. De delade sig så jag ska reklamera dem.


Image
Lite mer plats för turbon? (kanske blir det en större?)


Image
Med mer plats för turbon ska detta antiflödgrenrör kastas till hajarna och så ska ett nytt finare ormbo byggas :) (usch så tidigare ägare har svetsat, det har spruckit ett par ggr...




Image
Ååååh va kul det är att skruva ur gamla pinnbultar, sitter ju inge hårt... Sen var en av så ska försöka grispitta ut den eller något :)




Liiite större UPDATE 2008-11-25:

Toppen är loss, kammen ur, bara ventilerna kvar i. Ska tvättas av, planas och gröpas lite i sen tillbaka.

Fick 2 paket idag:
MS1 V3 extrakod med härva
8st 600cc spridare(jag säljer tre av dem då jag endast ska ha 5 :)





Image
Börjar ifrån vänster: Fördelare med 5luckors hall - Ms1 V3 extra med härva - Spridare 600cc




Image
Toppen rensad, endast ventiltätningar kvar och en givare att ta bort, sen ska den tvättas. För att vara första ggn jag någonsin skruvar isär en bilmotor så går allt förträffligt bra :)



Image
Här ska det gröpas lite, filas lite och polera och göras fint.



Image
Julpynt ;D




Image
Så här ser motorrummet ut just nu.




Image
Sotigt? Hmmm




Image
Just nu ser det ut såhär. slipar och skrapar för fullt men det syns inte så mycket än :P Färg hoppas jag kommer på i veckan.




UPDATE:

Med toppen iväg på svetsning i dessa höl jag lyckades gryta av grenrörspinnbulten. Portad är den också, eller ja alla kanter och ojämnheter är borta och den är tvättad.

Frågan är nu, när i helvete ska jag få tummen ur och kirra färg till golvet. åker liksom till egypten på onsdag och vill gärna måla golvet innan det..





Image
Inga dörrar i just nu, bara ytterplåten.




Image
Tagit bort elhissarna och limmat stopp för rutorna. Kommer ej gå att köra drive in på macedonkan. :)




Image
PL 400 var mycket bra "lim" att göra stoppar av till rutorna. Fastnar på allt. T.O.M. händerna :P Och kläder....




Image
Peppa race med bilar!
Last edited by Daniel.Fredriksson on 03 Aug 2009, 21:26, edited 1 time in total.
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

UPDATE:


Image
Fixat en topp packning, dieselpackning i stål. Enligt en del så ska det funka fint :)


UPDATE: Hjulklappar

Bränsletrycksregulator
Luftfilter
Ny WG
(2st audi WGs till salu med 0.6bars fjäder)




Image
Hjulklappar ifrån mig till mig



Image
Riktigt toppen ;D Är planad nu och småportad..



Image
Lite finare och bättre flöde än orginal :)



Image
Reservbaljan i glasfiber eller vad det nu var är borttagen med våld. Vägde säkert 5kg. Ska täckas med tunn plåt eller någon plast.



Image
I brist på annat och i väntan på värme så att man kan måla insidan. SLIPA SLIPA. Liten lampa kan behövas med ;)


Image
Frontparti lackat.


Image
Såhär är det under huven nu..

Bagaget är grundat. men kameran dog.
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Image
Halva golvet grundat.


Image
Halva golvet+baksäte målat med den svarta färgen.


Image
Baksätet


Image
Lite grundfärg som inte torkat så där kunde jag inte fortsätta med svarta färgen. Jag målade grunden i 4 steg på golvet.


Golvet är nu färdigmålat utan bilder!


Slängde en beställning idag på:
Kamrem + spännrulle
Diverse packningar
Ventiltätningar
Toppbult

Nu har detta kommit hem, bara att de råkade skicka 1ventiltätning istället för 10....
Sen har jag skaffat moi ett 3" gasspjäll med tpsgivare på :) Ifrån volvo 850.
AllarN
Posts: 430
Joined: 30 Jan 2007, 18:13

Post by AllarN »

Kul projekt, inte många som bygger på 10v motorn.
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

AllarN wrote:Kul projekt, inte många som bygger på 10v motorn.


It is indeed :)
10v är lite svårare, om man vill ha mycket effekt. Men mycket fränare ljud när de är vässade.
Image

Daniel Fredriksson
076-42 94 215
User avatar
Erikk
Posts: 134
Joined: 08 Dec 2005, 13:36
Location: Västerås

Post by Erikk »

Hårt 8)


Jag har en hel 10v motor till övers om du skulle behöva!
Sönderklippt K-Jet såklart :lol:
Erik Englund - Västerås - 070-73 19 440
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Erikk wrote:Hårt 8)


Jag har en hel 10v motor till övers om du skulle behöva!
Sönderklippt K-Jet såklart :lol:



Yes! :)

Jasså har du. Är det en JY, MC1 eller MC2?
Kan vara av intresse. Vilket av det som hellst :P
Image

Daniel Fredriksson
076-42 94 215
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Miniupdate:
Idag kom de andra 4st grenrörspackningarna och de 9st andra ventiltätningarna.
Har också beställt nya oringar till spridarna för att kunna köra elektroniska spridare i Kjetinsatser.
Image

Daniel Fredriksson
076-42 94 215
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Nu har jag fått dessa små oringar. Eller ja, lite större än orginal. Nu tätar det fint och sitter som handsken i spridarhålen.
Image

Daniel Fredriksson
076-42 94 215
User avatar
Nicke Blom
Posts: 801
Joined: 26 Dec 2005, 08:39
Location: Månkarbo

Post by Nicke Blom »

tänker på grupp B när jag hör 10v Audi 8)
Mvh Nicke Blom
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Nicke Blom wrote:tänker på grupp B när jag hör 10v Audi 8)


Det är många som gör det ;)
Min kommer kanske att låta som en grupp B
Men kommer vara lämpad för strippen förhoppningsvis :)
Image

Daniel Fredriksson
076-42 94 215
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Ännu en Miniupdate:

Idag har jag:
Monterat Baks'a'tet
Monterat Stolarna fram
Monterat alla b'a'lten
Satt in v'a'rmepaketet igen
Dragit 'diffslangarna'
Funderat hur jag ska ha instrumentpanelen
Image

Daniel Fredriksson
076-42 94 215
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Äntligen har jag fått tummen ur:
Idag har jag hämtat toppen hos min morbror och den ska vilken dag som hellst till en finne i stan och mirafräsas! :)
Image

Daniel Fredriksson
076-42 94 215
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Har nu langat en beställning på en 600x300 ic ifrån PPF :)
Image

Daniel Fredriksson
076-42 94 215
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Idag gjorde farsan ett klipp!
Han köpte en Tigsvets av märket AC-DC Migatronic med 220AMP och en 5kg tub som var halvfull för ett grymt pris!

Kommer gynna mig, för jag vill lära mig svetsa tig och det gör att jag slipper leja bort grenrörssvetsningen och allt annat roligt som jag vill göra själv :)
Image

Daniel Fredriksson
076-42 94 215
User avatar
Daniel.Fredriksson
Posts: 321
Joined: 20 May 2008, 07:30
Location: Motala

Post by Daniel.Fredriksson »

Image
Toppen avplanad 0,15mm.


Image
Avplanat här med efter svetsning av gängor till pinnbult.
Image

Daniel Fredriksson
076-42 94 215
Post Reply