Arg 10v audi! Bygga Insug
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Daniel.Fredriksson
- Posts: 321
- Joined: 20 May 2008, 07:30
- Location: Motala
Arg 10v audi! Bygga Insug
Audi 80 1983.
Motor:
* JY motorn med 5cylindrar och 10ventiler
* Holset HX52 med 16^2 avgashus
* MS1V3
Drivlina:
* 5 petad låda AAJ
* 6pucks sinterlamell med orginaltryckplatta
* Svetsade diffar
Motor:
* JY motorn med 5cylindrar och 10ventiler
* Holset HX52 med 16^2 avgashus
* MS1V3
Drivlina:
* 5 petad låda AAJ
* 6pucks sinterlamell med orginaltryckplatta
* Svetsade diffar
Last edited by Daniel.Fredriksson on 28 Jul 2010, 06:38, edited 30 times in total.
- Daniel.Fredriksson
- Posts: 321
- Joined: 20 May 2008, 07:30
- Location: Motala
Innan ombyggnad:
Nu ska min Audi 200 Turbo Quattro ifrån 1985 få sig en rejäl omgång!
Motor:
* JY motorn med 5cylindrar och 10ventiler
* KKK k26 turbo
* Laddtryck ca 0.65
* Någon budgetdump
* Kjetronic insprut
Drivlina:
* Orginal 5petad växellåda alá quattro
* Orginalkoppling som är svampig
* 100% fungerande diffspärrar
Karross:
* Helt orginal med dragkrok(LÄS: ......)
* 4 fälgar som vilken bil som hellst.
* Sladdriga bussningar runt om.
Lite före-biler:
UPDATE 2008-11-17:
Först var vi tvugna att bygga en uppfart till garaget. Knåpades ihop med ett par järn och lite durkgaller
Stakars tysken, han står trångt här inne.
Jag har aldrig vart med om att man kan ta bort så mycket i en bil med hjälp av endast en stjärnmejsel, 10mm ringnyckel, insexsats och en 17mm ringnyckel. Helt ofattbart så smarta tyskarna var när de monterade allt!
Ja? Vilken skruv ska vara vart?
Kan behövas om man ska sätta tillbaka allt någon gång?
Liiiiite grejer blir det när man lättar
Update 2008-11-17:
Nu är det så gott som bestämt att ett MSnS ska installeras.
Först ska det införskaffas:
* TPS ifrån Ford
* Lufttempgivare
* 5st 630cc spridare
* Stum fördelare till audi sugis med hallgivare
* MSnS box
* Lite kablar och spridarkontakter
UPDATE 2008-11-18:
Mera skrapning och sånna grejer.
Lite har iaf hänt.
Nu har jag lite vanliga spridare på G 600cc. Borde räcka en liten bit iaf
UPDATE 2008-11-20:
Nu har jag tagit bort insug och grenrör. För att först komma åt gammel(nya) kjetspridarna. Sedan såg jag att grenröret var sprucket så då fick det fara. Det var sprucket på flera ställen och lappat med svets. Inge fint alls. Så är detta grenröret det sämsta flödesmässigt så det blir ett nytt.
Skrapat i bagaget
Säg hejdå gamla insprut
Lite knixxigt att få bort alla bultar och muttrar... Gamla(helt nya) kjetspridarna gick helvete att få ur. De delade sig så jag ska reklamera dem.
Lite mer plats för turbon? (kanske blir det en större?)
Med mer plats för turbon ska detta antiflödgrenrör kastas till hajarna och så ska ett nytt finare ormbo byggas (usch så tidigare ägare har svetsat, det har spruckit ett par ggr...
Ååååh va kul det är att skruva ur gamla pinnbultar, sitter ju inge hårt... Sen var en av så ska försöka grispitta ut den eller något
Liiite större UPDATE 2008-11-25:
Toppen är loss, kammen ur, bara ventilerna kvar i. Ska tvättas av, planas och gröpas lite i sen tillbaka.
Fick 2 paket idag:
MS1 V3 extrakod med härva
8st 600cc spridare(jag säljer tre av dem då jag endast ska ha 5
Börjar ifrån vänster: Fördelare med 5luckors hall - Ms1 V3 extra med härva - Spridare 600cc
Toppen rensad, endast ventiltätningar kvar och en givare att ta bort, sen ska den tvättas. För att vara första ggn jag någonsin skruvar isär en bilmotor så går allt förträffligt bra
Här ska det gröpas lite, filas lite och polera och göras fint.
Julpynt ;D
Så här ser motorrummet ut just nu.
Sotigt? Hmmm
Just nu ser det ut såhär. slipar och skrapar för fullt men det syns inte så mycket än Färg hoppas jag kommer på i veckan.
UPDATE:
Med toppen iväg på svetsning i dessa höl jag lyckades gryta av grenrörspinnbulten. Portad är den också, eller ja alla kanter och ojämnheter är borta och den är tvättad.
Frågan är nu, när i helvete ska jag få tummen ur och kirra färg till golvet. åker liksom till egypten på onsdag och vill gärna måla golvet innan det..
Inga dörrar i just nu, bara ytterplåten.
Tagit bort elhissarna och limmat stopp för rutorna. Kommer ej gå att köra drive in på macedonkan.
PL 400 var mycket bra "lim" att göra stoppar av till rutorna. Fastnar på allt. T.O.M. händerna Och kläder....
Peppa race med bilar!
Nu ska min Audi 200 Turbo Quattro ifrån 1985 få sig en rejäl omgång!
Motor:
* JY motorn med 5cylindrar och 10ventiler
* KKK k26 turbo
* Laddtryck ca 0.65
* Någon budgetdump
* Kjetronic insprut
Drivlina:
* Orginal 5petad växellåda alá quattro
* Orginalkoppling som är svampig
* 100% fungerande diffspärrar
Karross:
* Helt orginal med dragkrok(LÄS: ......)
* 4 fälgar som vilken bil som hellst.
* Sladdriga bussningar runt om.
Lite före-biler:
UPDATE 2008-11-17:
Först var vi tvugna att bygga en uppfart till garaget. Knåpades ihop med ett par järn och lite durkgaller
Stakars tysken, han står trångt här inne.
Jag har aldrig vart med om att man kan ta bort så mycket i en bil med hjälp av endast en stjärnmejsel, 10mm ringnyckel, insexsats och en 17mm ringnyckel. Helt ofattbart så smarta tyskarna var när de monterade allt!
Ja? Vilken skruv ska vara vart?
Kan behövas om man ska sätta tillbaka allt någon gång?
Liiiiite grejer blir det när man lättar
Update 2008-11-17:
Nu är det så gott som bestämt att ett MSnS ska installeras.
Först ska det införskaffas:
* TPS ifrån Ford
* Lufttempgivare
* 5st 630cc spridare
* Stum fördelare till audi sugis med hallgivare
* MSnS box
* Lite kablar och spridarkontakter
UPDATE 2008-11-18:
Mera skrapning och sånna grejer.
Lite har iaf hänt.
Nu har jag lite vanliga spridare på G 600cc. Borde räcka en liten bit iaf
UPDATE 2008-11-20:
Nu har jag tagit bort insug och grenrör. För att först komma åt gammel(nya) kjetspridarna. Sedan såg jag att grenröret var sprucket så då fick det fara. Det var sprucket på flera ställen och lappat med svets. Inge fint alls. Så är detta grenröret det sämsta flödesmässigt så det blir ett nytt.
Skrapat i bagaget
Säg hejdå gamla insprut
Lite knixxigt att få bort alla bultar och muttrar... Gamla(helt nya) kjetspridarna gick helvete att få ur. De delade sig så jag ska reklamera dem.
Lite mer plats för turbon? (kanske blir det en större?)
Med mer plats för turbon ska detta antiflödgrenrör kastas till hajarna och så ska ett nytt finare ormbo byggas (usch så tidigare ägare har svetsat, det har spruckit ett par ggr...
Ååååh va kul det är att skruva ur gamla pinnbultar, sitter ju inge hårt... Sen var en av så ska försöka grispitta ut den eller något
Liiite större UPDATE 2008-11-25:
Toppen är loss, kammen ur, bara ventilerna kvar i. Ska tvättas av, planas och gröpas lite i sen tillbaka.
Fick 2 paket idag:
MS1 V3 extrakod med härva
8st 600cc spridare(jag säljer tre av dem då jag endast ska ha 5
Börjar ifrån vänster: Fördelare med 5luckors hall - Ms1 V3 extra med härva - Spridare 600cc
Toppen rensad, endast ventiltätningar kvar och en givare att ta bort, sen ska den tvättas. För att vara första ggn jag någonsin skruvar isär en bilmotor så går allt förträffligt bra
Här ska det gröpas lite, filas lite och polera och göras fint.
Julpynt ;D
Så här ser motorrummet ut just nu.
Sotigt? Hmmm
Just nu ser det ut såhär. slipar och skrapar för fullt men det syns inte så mycket än Färg hoppas jag kommer på i veckan.
UPDATE:
Med toppen iväg på svetsning i dessa höl jag lyckades gryta av grenrörspinnbulten. Portad är den också, eller ja alla kanter och ojämnheter är borta och den är tvättad.
Frågan är nu, när i helvete ska jag få tummen ur och kirra färg till golvet. åker liksom till egypten på onsdag och vill gärna måla golvet innan det..
Inga dörrar i just nu, bara ytterplåten.
Tagit bort elhissarna och limmat stopp för rutorna. Kommer ej gå att köra drive in på macedonkan.
PL 400 var mycket bra "lim" att göra stoppar av till rutorna. Fastnar på allt. T.O.M. händerna Och kläder....
Peppa race med bilar!
Last edited by Daniel.Fredriksson on 03 Aug 2009, 21:26, edited 1 time in total.
- Daniel.Fredriksson
- Posts: 321
- Joined: 20 May 2008, 07:30
- Location: Motala
UPDATE:
Fixat en topp packning, dieselpackning i stål. Enligt en del så ska det funka fint
UPDATE: Hjulklappar
Bränsletrycksregulator
Luftfilter
Ny WG
(2st audi WGs till salu med 0.6bars fjäder)
Hjulklappar ifrån mig till mig
Riktigt toppen ;D Är planad nu och småportad..
Lite finare och bättre flöde än orginal
Reservbaljan i glasfiber eller vad det nu var är borttagen med våld. Vägde säkert 5kg. Ska täckas med tunn plåt eller någon plast.
I brist på annat och i väntan på värme så att man kan måla insidan. SLIPA SLIPA. Liten lampa kan behövas med
Frontparti lackat.
Såhär är det under huven nu..
Bagaget är grundat. men kameran dog.
Fixat en topp packning, dieselpackning i stål. Enligt en del så ska det funka fint
UPDATE: Hjulklappar
Bränsletrycksregulator
Luftfilter
Ny WG
(2st audi WGs till salu med 0.6bars fjäder)
Hjulklappar ifrån mig till mig
Riktigt toppen ;D Är planad nu och småportad..
Lite finare och bättre flöde än orginal
Reservbaljan i glasfiber eller vad det nu var är borttagen med våld. Vägde säkert 5kg. Ska täckas med tunn plåt eller någon plast.
I brist på annat och i väntan på värme så att man kan måla insidan. SLIPA SLIPA. Liten lampa kan behövas med
Frontparti lackat.
Såhär är det under huven nu..
Bagaget är grundat. men kameran dog.
- Daniel.Fredriksson
- Posts: 321
- Joined: 20 May 2008, 07:30
- Location: Motala
Halva golvet grundat.
Halva golvet+baksäte målat med den svarta färgen.
Baksätet
Lite grundfärg som inte torkat så där kunde jag inte fortsätta med svarta färgen. Jag målade grunden i 4 steg på golvet.
Golvet är nu färdigmålat utan bilder!
Slängde en beställning idag på:
Kamrem + spännrulle
Diverse packningar
Ventiltätningar
Toppbult
Nu har detta kommit hem, bara att de råkade skicka 1ventiltätning istället för 10....
Sen har jag skaffat moi ett 3" gasspjäll med tpsgivare på Ifrån volvo 850.
- Daniel.Fredriksson
- Posts: 321
- Joined: 20 May 2008, 07:30
- Location: Motala
- Daniel.Fredriksson
- Posts: 321
- Joined: 20 May 2008, 07:30
- Location: Motala
- Daniel.Fredriksson
- Posts: 321
- Joined: 20 May 2008, 07:30
- Location: Motala
- Daniel.Fredriksson
- Posts: 321
- Joined: 20 May 2008, 07:30
- Location: Motala
- Nicke Blom
- Posts: 801
- Joined: 26 Dec 2005, 08:39
- Location: Månkarbo
- Daniel.Fredriksson
- Posts: 321
- Joined: 20 May 2008, 07:30
- Location: Motala
- Daniel.Fredriksson
- Posts: 321
- Joined: 20 May 2008, 07:30
- Location: Motala
- Daniel.Fredriksson
- Posts: 321
- Joined: 20 May 2008, 07:30
- Location: Motala
- Daniel.Fredriksson
- Posts: 321
- Joined: 20 May 2008, 07:30
- Location: Motala
- Daniel.Fredriksson
- Posts: 321
- Joined: 20 May 2008, 07:30
- Location: Motala
Idag gjorde farsan ett klipp!
Han köpte en Tigsvets av märket AC-DC Migatronic med 220AMP och en 5kg tub som var halvfull för ett grymt pris!
Kommer gynna mig, för jag vill lära mig svetsa tig och det gör att jag slipper leja bort grenrörssvetsningen och allt annat roligt som jag vill göra själv
Han köpte en Tigsvets av märket AC-DC Migatronic med 220AMP och en 5kg tub som var halvfull för ett grymt pris!
Kommer gynna mig, för jag vill lära mig svetsa tig och det gör att jag slipper leja bort grenrörssvetsningen och allt annat roligt som jag vill göra själv
Daniel Fredriksson
076-42 94 215
- Daniel.Fredriksson
- Posts: 321
- Joined: 20 May 2008, 07:30
- Location: Motala