Pumpval?

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Ballfroog
Posts: 552
Joined: 31 Jan 2008, 16:16

Post by Ballfroog »

jorgen wrote:vad finns det för pump som klarar 800hk+ med E85?
Gäller en viss 4:a med 1600cc spridare. Har ju dubbla 044 nu men vill helst bara ha en



varför ? alla feta bilar i racing kör 2 st 044 pumpar ;) det är bosch dom går inte sönder =D
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Ska du köra 450 hk på e-85 så räcker en walbro pump helt okej.

Vet en s60 som bromsade 541 hk på e85 me en walbro pump
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Svintoleffe wrote:Ska du köra 450 hk på e-85 så räcker en walbro pump helt okej.

Vet en s60 som bromsade 541 hk på e85 me en walbro pump
Beror ju även på spridare, laddtryck och soppatryck.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

enligt vad jag hitta så kör han på 1000cc spridare o laddade 1,7-1,8 bar vid det laddtrycket.

Så det bör funkar bra o köra på e-85, anansr får vi väntar tills jag börjat bygga på volvon nån gång när det finns pengar.

Nisse Järnet wrote:
Svintoleffe wrote:Ska du köra 450 hk på e-85 så räcker en walbro pump helt okej.

Vet en s60 som bromsade 541 hk på e85 me en walbro pump
Beror ju även på spridare, laddtryck och soppatryck.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Hur långt räcker 2 st 044or på e85 och 1000cc spridare?
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Pumparna ca 900hk. Spridarna 600-700 med höjt grundtryck.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Bmwandreas wrote:Pumparna ca 900hk. Spridarna 600-700 med höjt grundtryck.


Vilket tryck rekomenderar du isånnafall? 4 bar?
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

mm 4 bar.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

Tackar, då vet jag :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Doktorn
Posts: 1459
Joined: 12 Dec 2005, 18:56
Location: Karlshamn

Post by Doktorn »

Nisse Järnet wrote:Är det nån här som haft problem med E85 överhuvudtaget? Tänker nu på tex filter som strejkar, pumpar som pajjar, o-ringar som börjar läcka och sånt som man "hör" hela tiden?



Gyldmarks båda walbro dog samtidigt på e85, stod jämte när han sågade sönder dom och kolen i båda två var sopslut. Pumpdelen däremot var fin men det hjälper ju inte när bara kablarna till kolen hänger kvar..
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
chicago
Posts: 176
Joined: 03 Aug 2006, 17:32

Post by chicago »

ja bromsa 520 på en pump , å grejen va den att pump nr 2 hade ja koppla + på - .. så den sög .. vette fan , måste vart full .. ahahah .. men de gick ju iaf ..
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Post by cerveza »

Svintoleffe wrote:Ska du köra 450 hk på e-85 så räcker en walbro pump helt okej.

Vet en s60 som bromsade 541 hk på e85 me en walbro pump



där har du en marginal på 0% ... räcker med att generator remmen skulle slira till så du får ett minimalt voltfall så smäller motorn snabbare än en höna skiter... man ska ALLTID ha minst 30% marginal på en turbomotor..
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
mcdonaldsmannen
Posts: 469
Joined: 02 Feb 2007, 15:05

Post by mcdonaldsmannen »

Kommer köra runt 1,3bar laddtryck, 3bar grundtryck, 892cc, 2st 044 och e85.

Låter det vettigt? har jag bra marginal då?

Blir mer förvirrad bara jag tänker på det här med pumpar, tryck osv.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Post by Pimplaren »

mcdonaldsmannen wrote:Kommer köra runt 1,3bar laddtryck, 3bar grundtryck, 892cc, 2st 044 och e85.

Låter det vettigt? har jag bra marginal då?

Blir mer förvirrad bara jag tänker på det här med pumpar, tryck osv.


Sluta snusa och börja tänka i klart.

Tror absolut detdär räcker till dina 500hk :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
mcdonaldsmannen
Posts: 469
Joined: 02 Feb 2007, 15:05

Post by mcdonaldsmannen »

8)
Post Reply