Pumpval?

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

mcdonaldsmannen
Posts: 469
Joined: 02 Feb 2007, 15:05

Pumpval?

Post by mcdonaldsmannen »

Köpt på mig nya grejer och nya ideer, tveksam om min walbro kommer räcka?

1,2bar laddtryck, 2,5bar grundtryck, e85, 893cc spridare

Runt 450hk är tänkt...

Tacksam för svar !
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det är på gränsen, mät med mätare.
dgyldmark

Post by dgyldmark »

Byt pump om du skall åka säkert på E85, Det är inget jag gissar mig till utan provat ut på två pumpar och sedan skuret isär. mvh
mcdonaldsmannen
Posts: 469
Joined: 02 Feb 2007, 15:05

Post by mcdonaldsmannen »

Ok, kan du rekommendera någon pump till vettigt pris Dan?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

040 eller 044 pump.
Jorm
Posts: 129
Joined: 05 Jun 2006, 21:34

Post by Jorm »

Bmwandreas wrote:040 eller 044 pump.

Har ni kollat upp om Densopumpen som sitter original i Suprorna pallar E85 bra? Kostar ju inte mycket från staterna...

Var iaf en SAAB som bromsade runt 430 i motorn i Rototest med 1 sådan pump på E85.

Toyota OEM Supra TT Fuel Pump with Filter
Part # To Denso Pump
Genuine Toyota/Denso fuel pump from the Supra TT. Flows more than any other internal pump on the market and is super reliable.
Flow specs include:
260 lph @ 43 psi; 220 lph @ 58 psi; @ 12 V 1.
290 lph @ 43 psi; 266 lph @ 58 psi @ 13.5 V 2.
290 lph @ 43 psi; 260 lph @ 58 psi; @ 14 V 1.
Last edited by Jorm on 13 Oct 2008, 19:52, edited 1 time in total.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Vet ingen som testat dem med E85 tyvärr.
Jorm
Posts: 129
Joined: 05 Jun 2006, 21:34

Post by Jorm »

Bmwandreas wrote:Vet ingen som testat dem med E85 tyvärr.

Okej. Aja bara en tanke kostar ju inte speciellt mycket (247 dollar enda stället jag har kollat på).
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Bmwandreas wrote:040 eller 044 pump.

Vad är 040 för pump?

Edit: Såg nu att det är samma som 044 fast för tankmontage :)

Håller originalpumpen i tanken för e85?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
talibaneN
Posts: 157
Joined: 29 Dec 2005, 15:39
Location: Örebro Stad

Post by talibaneN »

Nisse977 wrote:
Bmwandreas wrote:040 eller 044 pump.

Vad är 040 för pump?

Edit: Såg nu att det är samma som 044 fast för tankmontage :)

Håller originalpumpen i tanken för e85?


jag har åkt många tankar i min e30 med ren e85 och ännu strejkar den inte efter 1 år (3000mil) Och nu Är även pumpen rejält stressad tackvare turbokonvertering och högt soppatryck men den spinner på endå.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Är det nån här som haft problem med E85 överhuvudtaget? Tänker nu på tex filter som strejkar, pumpar som pajjar, o-ringar som börjar läcka och sånt som man "hör" hela tiden?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Xabin
Posts: 145
Joined: 15 Jul 2008, 13:12
Location: Otterbäcken
Contact:

Post by Xabin »

Nisse Järnet wrote:Är det nån här som haft problem med E85 överhuvudtaget? Tänker nu på tex filter som strejkar, pumpar som pajjar, o-ringar som börjar läcka och sånt som man "hör" hela tiden?


Där imot insugs kanaler som kleggar ihop sig..
Toyota supra MKIV -94
Image
Toyota Celica ST185
Image
Grefven

Post by Grefven »

mina insugskanaler ser ut som nya trots e85.

du har inte dragit in vevhusventilationen i unsuget? för det har jag hört att man ska låta bli med e85.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Post by jorgen »

vad finns det för pump som klarar 800hk+ med E85?
Gäller en viss 4:a med 1600cc spridare. Har ju dubbla 044 nu men vill helst bara ha en
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Storås
Posts: 937
Joined: 02 Nov 2007, 14:12
Location: Surahammar

Post by Storås »

jorgen wrote:vad finns det för pump som klarar 800hk+ med E85?
Gäller en viss 4:a med 1600cc spridare. Har ju dubbla 044 nu men vill helst bara ha en


Eliminator bör väl klara det ? Annars får du ge dig på en Weldon :D
Mathias Storås / 0705283401 / storaas@gmail.com
RUSSiANRACiNG
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

jorgen wrote:vad finns det för pump som klarar 800hk+ med E85?
Gäller en viss 4:a med 1600cc spridare. Har ju dubbla 044 nu men vill helst bara ha en


2st eleminator räcker till 1200hk på min V8. Den är inte alls lika effektiv som modernare motorer. Du klarar 800hk med eleminator men inte så mycket mer.
User avatar
Ballfroog
Posts: 552
Joined: 31 Jan 2008, 16:16

Post by Ballfroog »

ja det räcker fan inte med en 044 pump om du ska köra e85.. du får minst ha 2 st då pallar det 700hk med e85
Post Reply