Andy´s E34 "Power by SSR"

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

Om du då läser NOGA i täxten så ser du att man ska ha korta rör för att avgaserna är som varmast när dom kommer ut ur toppen och har då mäst energi i dom
värmen ger en bättre gashastighet
så med ett längre rör kommer avgaserna att svalna lite och inte ge samma energi
med andra ord så har jag inte lika stor värkningsgrad på grund av att jag har längre rör som transporterar gaserna från toppen till turbon

varför skulle jag då vilja ha varma gaser till min wg?
går bilen fortare för att jag har högre gas hastighet genom min wastegate?

om du tar en vattenslang som är 10m lång
och en som är 20 meter lång
har du då mindre tryck i den som är 20 meter lång om vattnet kommer från samma kran en i slangen som är 10 merter lång????
pm om det är nått
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

plus att om det nu skulle vara att jag måste ha högre gas hastighet igenom min wg
så är det jävligt tur att jag inte ska ha nått lågt fjolligt laddtryck :D
pm om det är nått
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

Lången wrote:Grenröret ser bra ut tycker jag, liknar mitt fast jag har wg uttaget framåt istället. Men om man ska vara jätte petig så ska man väll försöka ha så korta rör som möjligt till wg:n och dom ska väll vara en aning vinklat uppåt. Men de är överkurs, det där kommer att funka kalas bra!

tja ... dom är vinklade uppåt
andledningen till att jaf byggde så här är att jag ska ha 3,-4" DÅ
samt att jag vill inte ha nått ivägen för oljereturen
men som du skrev så tror jag att detta kommer funka kalas
pm om det är nått
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

Andy_b wrote:Om du då läser NOGA i täxten så ser du att man ska ha korta rör för att avgaserna är som varmast när dom kommer ut ur toppen och har då mäst energi i dom
värmen ger en bättre gashastighet
så med ett längre rör kommer avgaserna att svalna lite och inte ge samma energi
med andra ord så har jag inte lika stor värkningsgrad på grund av att jag har längre rör som transporterar gaserna från toppen till turbon

varför skulle jag då vilja ha varma gaser till min wg?
går bilen fortare för att jag har högre gas hastighet genom min wastegate?

om du tar en vattenslang som är 10m lång
och en som är 20 meter lång
har du då mindre tryck i den som är 20 meter lång om vattnet kommer från samma kran en i slangen som är 10 merter lång????



du behöver ju inte vara spydig jag frågade efter som jag inte var riktigt säker,för i övrigt ju längre vattenslang du har mesto mindre tryck får du i slutet beroende på ned/uppför lutt.
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

Bmw*Alex wrote:
Andy_b wrote:Om du då läser NOGA i täxten så ser du att man ska ha korta rör för att avgaserna är som varmast när dom kommer ut ur toppen och har då mäst energi i dom
värmen ger en bättre gashastighet
så med ett längre rör kommer avgaserna att svalna lite och inte ge samma energi
med andra ord så har jag inte lika stor värkningsgrad på grund av att jag har längre rör som transporterar gaserna från toppen till turbon

varför skulle jag då vilja ha varma gaser till min wg?
går bilen fortare för att jag har högre gas hastighet genom min wastegate?

om du tar en vattenslang som är 10m lång
och en som är 20 meter lång
har du då mindre tryck i den som är 20 meter lång om vattnet kommer från samma kran en i slangen som är 10 merter lång????



du behöver ju inte vara spydig jag frågade efter som jag inte var riktigt säker,för i övrigt ju längre vattenslang du har mesto mindre tryck får du i slutet beroende på ned/uppför lutt.


spydig?
jag e sån av min natur

sa jag att slangen skulle luta???
pm om det är nått
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

Andy_b wrote:
Bmw*Alex wrote:
Andy_b wrote:Om du då läser NOGA i täxten så ser du att man ska ha korta rör för att avgaserna är som varmast när dom kommer ut ur toppen och har då mäst energi i dom
värmen ger en bättre gashastighet
så med ett längre rör kommer avgaserna att svalna lite och inte ge samma energi
med andra ord så har jag inte lika stor värkningsgrad på grund av att jag har längre rör som transporterar gaserna från toppen till turbon

varför skulle jag då vilja ha varma gaser till min wg?
går bilen fortare för att jag har högre gas hastighet genom min wastegate?

om du tar en vattenslang som är 10m lång
och en som är 20 meter lång
har du då mindre tryck i den som är 20 meter lång om vattnet kommer från samma kran en i slangen som är 10 merter lång????



du behöver ju inte vara spydig jag frågade efter som jag inte var riktigt säker,för i övrigt ju längre vattenslang du har mesto mindre tryck får du i slutet beroende på ned/uppför lutt.


spydig?
jag e sån av min natur

sa jag att slangen skulle luta???



sa jag hur mkt mer effekt du kunnat fått ut om du inte gjort sådär?
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

nej det gjorde du inte
kan du inte berätta det för mej
snälla snälla snälla snälla snälla :lol:
pm om det är nått
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

när du berättar för mig hur lång slangen var och vars den lutar 8)
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Sandlåda? Lägg ner nu va.. :?

Längden på rören till wg har inget med hur mycket effekt man får i slutänden. Jo möjligen om man har lång och knasig väg dit så att det slutar med skenande ladd :)

Där i mot stämmer det där med energin i avgaserna... Korta rör håller upp gashastigheten och tempen som driver turbon. Jag försöker alltid bygga med så lite böjar som möjligt och använda långradie böjar i den mån det är möjligt.

Det blir nog fin sprutt med det där grenröret! :)
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
christoffer jansson
Posts: 455
Joined: 16 Jun 2007, 14:47
Location: Torsåker

Post by christoffer jansson »

ojoj,

Om primär rörens längder vs effekt fins 100 teorier.Minst!

Om nu alla ska leka experter utan att ens ha provat själv (läs förmodligen) så kan ni kolla in Ex Bäckis rör till sin WG. de e långt!

Men då är det ingen som törs öppna upp kakhållet,men stäng de snälla innan ni vet nästa gång!Mjölktänder kan surna.
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

haha helt min mening med
trött på alla som vet bäst .......

ska bli skönt att få bilen startad här lite längre fram o köra skiten ur alla förstå sig påare
pm om det är nått
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

christoffer jansson wrote:ojoj,

Om primär rörens längder vs effekt fins 100 teorier.Minst!

Om nu alla ska leka experter utan att ens ha provat själv (läs förmodligen) så kan ni kolla in Ex Bäckis rör till sin WG. de e långt!

Men då är det ingen som törs öppna upp kakhållet,men stäng de snälla innan ni vet nästa gång!Mjölktänder kan surna.
'



"leka expert" vad är det för skitsnack, jag har inte påstått nonting eller sakt att det är si eller så. så kom inte och smutskasta non här.jag frågade mer eller mindre om det var så eller inte, "rätta mig om jag har fel" känns det bekant? inte min mening att smutsa ner din tråd andy.
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

står lite stilla på motor fronten just nu
fattas lite pengar
behöver stakar vattenpump kam kedja o lite små saker

men har vart ner o ränsat all asfalts matta och tömt bagagen o kapat ur reservhjulsbaljan
pm om det är nått
User avatar
jeenz
Posts: 2139
Joined: 09 Feb 2007, 15:20
Location: Västerlanda

Post by jeenz »

eloge till dig som orka skrapa :D
Unlimited drifting
-------------------------------
Engdahl Motorsport
http://www.spridare.com" onclick="window.open(this.href);return false;
x-iting cars Uddevalla
coffe.dk
Caravan Mill AB
Redline Racing
Five Star Racing
http://www.simpsonshop.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.joblineume.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

hehe ska man lätta bilen 300kg så ....... det vägde iaf 10-15kg
pm om det är nått
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Post by Andy_b »

lämna in toppen på portning idag :twisted:

beställde fullradie trattar till insuget för nån vecka sen men inte fått dom en :cry:

också fick jag beställt lite 90g alu böjar i 100mm och en alu kona som konar 75-100mm idag från jobbet
skönt att man jobbar med det så man får massor av rabatt på alla matrial :roll:
pm om det är nått
Post Reply