Projekt - VeboTrim | E30 320i -89 Årets första ryt hört :)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Karl_W wrote:Aha... Trodde att du hade hängt på snurran. Sorry. :oops:

Har du ingen stroblampa el. liknande som du kan sätta på tändkabeln och kolla om pulserna kommer jämnt? Du har kollat så att den tänder rätt antal grader före ÖD på ettan? Inte missat att koppla vaccum på fördelaren? Avlossar lite idéer här bara...
hehe nee jag har ju tyvärr inte det :)

Har inte strobbat, men enligt bäckis så är det inget som kan skilja i läge så isåfall är det galet med styrboxen, allt annat är som orginal.

Har Motronic så har ju inget vakum där heller tyvärr..

Ska fixa till kylsystemet när jag kommer hem. Även duscha spridarna och kolla så allt står rätt till. Jag har en fet känsla av att det har att göra med överhettning på något sätt. Har ju inte kokat men blir nedrans varm som sagt.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Karl_W
Posts: 20
Joined: 02 Feb 2009, 14:09
Location: Gbg

Post by Karl_W »

Okej, låter som att det är dags att jag stoppar in svansen mellan benen och håller mig undan från den här tråden ett tag. :wink:

Får hålla mig till att svara på M30-problem där man åtminstone har lite koll... :oops:

Hoppas det löser sig om du får ordning på värmen!
/Karl
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

haha, inte ska du känna så.. Bra att du kommer med ideér. Brukar ju stå still när man har problem..

Tackar endå :)
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
SebastianV
Posts: 328
Joined: 09 Jul 2007, 19:57
Location: Piteå

Post by SebastianV »

Bäckis wrote:Du måste ha termostat, annars fungerar inte kylssytemet.

Orkar inte läsa igenom, så skicka konkreta frågor på PM så kan jag svara.
Varför funkar det inte utan termostat?
Jag har ingen termostat i min, körde hela förra sommaren utan några problem, tar lite längre att komma upp i temp bara...
Sebastian Westman
070-2719867
Krull_874@hotmail.com
------------------------------------

cut it twice...its still too short

------------------------------------
Bmw E30 325 Turbo -90 -R.I.P-
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Bäckis jag citerar dig här, hoppas det är ok.
Bäckis wrote:det flödar inte genom toppen som det ska då termostaten styr vattnet. Man måste ha, det fungerar inte utan.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
SebastianV
Posts: 328
Joined: 09 Jul 2007, 19:57
Location: Piteå

Post by SebastianV »

jag ha ifs ett omsvetsat termostathus också, vissa anslutningar som är pluggade..
Sebastian Westman
070-2719867
Krull_874@hotmail.com
------------------------------------

cut it twice...its still too short

------------------------------------
Bmw E30 325 Turbo -90 -R.I.P-
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

ah, okej.. Men men skit samma.. Nått är tokigt iaf... Ska kolla spridaren på 1an och se ifall den öppnar som den ska osv. Har ingen aning om vart jag ska börja annars.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Har glott igenom hela bränslesystemet utan framgång. Ingen jäkla aning om vad det kan vara som är tokigt.. Satt dit termostaten igen och försökt att få bukt på luftningen.. Får inte ut en bubbla till men endå stiger nivån när den börjar bli varm. Börjar få jäkligt dåliga vibbar om toppen och det därtill.

Eventuellt är jag sugen på att sälja av med skiten då jag saknar plats att hålla till på efter april och pga eventuell trötthet, motivationsbrist.. Ingen som är intresserad kanske?
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Murén
Posts: 45
Joined: 21 Jun 2008, 22:52
Location: Nyköping

Post by Murén »

har du kollat kaminställning???
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

allt verkar stämma där.. Enda jag lyckats komma fram till är att 1ans stift luktar soppa.. Tändning finns på rätt tidpunkt, soppa likaså.. Ingen aning vad det kan vara! Just när den blir varm framträder problemet.. Kan stå och torrgasa uta bara helvete utan minsta miss/fel. Gasar jag ur den i drift på 1an -2an så börjar den bluddra på 2an.. Slö är fanskapet också.. kan iof bero på kompsänkningen men tycker inte den ska gå sämre än en 320 för de ;)
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Numera fullt fungerande drivlina.. Torsk va konstigt allt blir.
Image

Det här är nya lokalen.. Dock endast tills April.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Kollade igenom mitt bränslesystem och tog samtidigt Boschnumren på dom.

0280150715, googlade och fick upp massa 325or.

Kollade nu närmare på en sida och fick upp att dessa härstammar på L-Jetronic?

Nu till min fråga, är det samma som till Motronic?!
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Tanken har nu slagit mig att satsa lite mer, dessvärre har jag ju ingenstans att hålla till efter april.. Ska se vad man kan göra åt det.. Annars har jag nu slitigt bort toppen igen, ska gå över den och se så allt står rätt till.

Skumt som fan var att 6ans kolvtak var ganska rent om man jämför med dom andra sotnissarna. Både gnista och soppa fanns :/
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Moker
Posts: 901
Joined: 22 Nov 2005, 16:29
Location: Stockholm

Post by Moker »

komp?
Murén
Posts: 45
Joined: 21 Jun 2008, 22:52
Location: Nyköping

Post by Murén »

låter som om det gått in vatten i den cylindern, då brukar dem bli sotfria
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Hade tyvärr inget att komptesta med innan jag rev. TYVÄRR!!!
var helt inställd på att kunna se något galet med toppen.. Men icke!
Därimot kärvade 6ans insugsvippa runt stången.. Ifall den nyper kan det välla bli tokigt.. Men fjädrarna lär väll kunna trycka ner den?

aja, hur som haver vet jag inte riktigt vart jag ska börja,.. IGEN!

Förmodligen har det blitt någe galet med kamremmen också.. När jag nollade motorn för att demontera så såg jag att markeringen för toppen var förskjuten typ 4mm... nästan ett hack med andra ord.. Var 1000% på att den monterades helt rätt och vi drog runt den och starta och titta och den var helt för på båda ställena.
Vad kan ha hänt där då? det vill väll inte gärna kugga med spill ny rem och fina drev?

Detta kan väll ha lett till att 6an fick dålig komp? kanske t.o.m några andra också?
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Maskin ihop igen med ny topp packning och vattenpump. Monterade orginalkam och kamdrev för att kontrollera. Nu finns det ork i maskinen iaf!

Lustiga är att jag har ingen aning om vad det vart för fel sist då den gick som en säck potatis, eller slöare än min 740 !

Ska småfixa lite nu så blire förmodligen besikting sen!
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Post Reply